سه‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۴

/نشست سالانه هیات پزشکی ورزشی فارس و توابع/

دکتر صفرپور:باید قدم های بلندی برداریم/ دکتر تمدن: نگاه ها به پزشکی ورزشی بانوان تخصصی شود

فارس

سرپرست هیات پزشکی ورزشی استان فارس، گفت: آگاهی بخشی خانواده ها بخصوص جوانان در راستای تحقق سلامت با فعالیت های صحیح ورزشی از مهمترین اهداف مجموعه پزشکی ورزشی در استان است.

به گزارش دفتر استان فارس پایگاه خبری تحلیلی پزشکی ورزشی ایران، دکتر حیدر صفرپور در نشست روسا و مسئولین کمیته خدمات درمانی هیات های پزشکی ورزشی استان فارس به عملکرد مجموعه پزشکی ورزشی در استان در سال 95 اشاره کرد و افزود: اکثر کمیته های این هیات در گذشته غیرفعال یا خارج از ساختار بودند که با یک برنامه ریزی جدید  درسال جاری فعال و خط و مشی آنان مشخص شد.

وی با بیان اینکه هدف مجموعه پزشکی ورزشی در استان ارائه خدمات کارآمد پزشکی ورزشی است، افزود: برای رسیدن به هدف و نقطه مطلوب باید قدم های بلندی برداشت تا جامعه ورزش از یک ایمنی بالایی برخوردار شده تا ورزشکار بتواند با آرامش خاطر بیشتری به انجام فعالیت های ورزشی خود بپردازد.

سرپرست هیات پزشکی ورزشی استان فارس با اشاره به اینکه هر شهرستان باید ساختار خاص خودش را داشته باشد، تصریح کرد:سختی های زیادی در شکل دادن ساختار شهرستان ها وجود داشته و دارد  اما شروع این شکل گیری ساختار یک نقطه عطفی است که باید در کنار هم و با همراهی یکدیگر آن را به نتیجه رساند.

دکتر صفرپور در ادامه به تلاش مدیران گذشته در شکل گیری هیات پزشکی ورزشی استان فارس اشاره کرد و اظهار داشت: هیات پزشکی ورزشی مهیا کننده سلامت شهروندی است و این موضوع مسئولیت این هیات را دوچندان می کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به وجود ظرفیت های بالای حوزه پزشکی ورزشی در استان فارس اشاره کرد و گفت: با حضور چهره های برتر و مطرح در حوزه هم پزشکی و هم ورزشی فارس توانسته جایگاه خوبی را در کشور کسب کند و فارس می تواند به عنوان یک الگو در کشور مطرح باشد.

سرپرست هیات پزشکی ورزشی استان فارس در ادامه به معرفی بیشتر ظرفیت های موجود و فعالیت های فراگیر در هیات پزشکی ورزشی استان اشاره کرد و افزود: باید خانواده ها بخصوص جوانان را با محیط های امن ورزشی آگاه کرد تا با مشکلات جسمی و روحی مواجه نشوند و این یک مسئولیت جدی در قبال جامعه است.

دکتر صفرپور به فعالیت کمیته های خدمات درمانی، آموزش و پژوهش، روانشناسی، توانبخشی و تغذیه اشاره کرد و افزود: کمیته خدمات درمانی از کمیته های بسیار فعال هیات است که در حال حاضر باید با اطلاع رسانی که وظیفه سنگین کمیته روابط عمومی می باشد، جامعه مخاطب را از خدمات بیمه درمانی بیشتر آگاه ساخت و این می طلبد که مسئولین هیات های شهرستانی ما را در این وظیفه سنگین یاری کنند.

وی به فراهم شدن تمام امکانات برای ارائه خدمات کارآمد به جامعه ورزش در استان اشاره کرد و تصریح کرد: این انتظار وجود دارد که شهرستان ها برنامه های لازم و جامعی برای انجام فعالیت های خود در طول سال داشته باشند تا بهتر بتوانند خدمات گسترده پزشکی ورزشی را به جامعه ارائه نمایند و مدیریت استان برای هیات های فعال در شهرستان ها امتیاز ویژه ای در نظر خواهدگرفت.

سرپرست هیات پزشکی ورزشی استان فارس با تاکید بر انجام  و دقت بیشتر در بازرسی از سلامت باشگاه ها و اماکن ورزشی اظهار داشت: در بحث بازرسی ها موضوع مچ گیری مطرح نیست بلکه هدف آگاه سازی است و در صورت عدم اجرای آگاهی با آن مجموعه قهری برخورد شود.

دکتر صفرپور با بیان اینکه برنامه مشخص و عملیاتی هیات استان برای سال 96 تدوین شده است که در اختیار هیات های شهرستانی هم قرار خواهد گرفت، افزود: هیات های شهرستانی هم باید تا آخر فروردین ماه برنامه خود را اعلام نمایند.

وی به جایگاه هیات پزشکی ورزشی که جایگاه تعیین کننده و مرجع برای سلامت همگانی و ورزشکاران اشاره کرد و یادآور شد: حوزه بانوان بعنوان یک قشر اثرگذار همیشه مطرح بوده که فعال شدن آن یک موتور محرک است که در امر ورزش و سلامت خانواده بسیار تاثیرگذار است و می بایست نگاه به این قشر فراتر بوده و در شهرستان ها نیز به این حوزه نگاه بیشتری شود.

دکتر تمدن:

 نگاه به حوزه بانوان باید تخصصی باشد

   در این نشست همچنین دکتر زهرا تمدن نایب رئیس بانوان هیات پزشکی ورزشی استان فارس، با اشاره به جایگاه مهم بانوان در جامعه، افزود: در زمینه ورزش به صورت ترکیبی هم آقایان و هم خانم ها فعالیت هایی صورت می گیرد ولی متاسفانه در حوزه بانوان کمتر توجه شده است و لازم است در این رابطه عزم بیشتری شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه باید به حوزه بانوان به صورت ویژه نگاه شود، تصریح کرد: بانوان از لحاظ فیزیولوژی و هم از لحاظ مسئولیت هایی که در زندگی به عهده دارند با آقایان متفاوتند و باید از لحاظ آموزشی، روانشناسی، تغذیه ورزشی، درمان و چه از لحاظ پیشگیری از آسیب هایی که می تواند آنها را تهدید کند باید با نگاه ویژه و تخصصی به آن پرداخته شود.

نایب رئیس بانوان هیات پزشکی ورزشی استان فارس در ادامه اظهار داشت: همکارانی که در شهرستان ها حضور دارند با توجه به تخصصشان اگر خودشان می توانند فعالیت داشته باشند بسیار عالی است و اگر کمبودی وجود داشته باشد هیات پزشکی ورزشی استان وظیفه خود می داند که با برنامه ریزی دقیق آنان را همراهی و حمایت نماید تا به نحوه شایسته ای خدمات پزشکی ورزشی در شهرستان ها هم به جامعه ورزش ارائه شود.

دکتر تمدن با اشاره به وجود تمام ظرفیت ها و امکانات در هیات استان برای ارائه خدمات به جامعه ورزش استان افزود: امروز تمام امکانات و ظرفیت ها همراه با اساتید و کارشناسان متخصص و باتجربه آماده است که هیات های شهرستان ها هم می توانند بیشتر از گذشته از آن برخوردار شوند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.