پنجشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۹

آرین خیابانی؛ قهرمان جوان شمشیربازی البرزی:

ارتقاء رنکینگ از هفدهم به سوم کشور را مدیون مشاوره ی روانشناسی هستم

آرین خیابانی 2

در موفقیت های یک ورزشکار عوامل بی شماری نقش ایفا می کنند که در فرایندهای مختلف می توانند موجبات پیشرفت و توقف یک ورزشکار حرفه ای را فراهم آورند. در این میان آمادگی روحی – روانی بیش از سایر عوامل می تواند در مقاطع مختلف نقش آفرین باشد. هیات پزشکی ورزشی استان البرز سعی کرده است شرایطی را فراهم آورد تا ورزشکاران مرتبط با این هیات بتوانند از امکان مشاوره ی روانشناسی زیر نظر دکتر افسانه ی صنعتکاران مسئول کمیته روانشناسی ورزشی این هیات استفاده نمایند. در ادامه گفتگوی خبرنگار دفتر البرز پایگاه خبری پزشکی ورزشی ایران را با آرین خیابانی ورزشکار جوان رشته ی شمشیربازی که مدتی زیر نظر دکتر صنعتکاران از خدمات مشاوره ی روانشناسی استفاده نموده است را می خوانیم.

  • باسلام ضمن تشکر از شما به جهت شرکت در این گفتگو، لطفاً خودتان رو معرفی کنید و بفرمایید در چه رده سنی و چه رشته ای فعالیت ورزشی انجام می دهید؟
  • به نام خدا و با سلام به شما و مخاطبین ارجمندتان. من آرین خیابانی هستم نوزده سال سن دارم و در رشته شمشیربازی و در اسلحه اپه فعالیت دارم. تا کنون در این رشته سه مقام کشوری کسب کرده ام. یک مقام سوم تیمی در نوجوانان، یک مقام دوم تیمی و سوم انفرادی نیز در جوانان دارم. تاکنون به یک دوره مسابقات کلاس A جهانی اعزام شده ام و در حال حاضر مسابقات قهرمانی آسیا در کشور تایلند را پیش رو دارم که در اسفند ماه برگزار خواهد شد.

  • آقای خیابانی شما چطور با هیات پزشکی وزشی استان البرز آشنا شدید؟
  • من از طریق دبیر هیات شمشیربازی استان البرز با هیات پزشکی و فعالیت های آن آشنا شدم. من در  مسابقاتی که داشتم به شدت استرس داشتم و به همین دلیل نمی توانستم نتیجه ی مطلوب و مورد نظر مربیانم را کسب کنم و در حد توانمندی های خودم ظاهر شوم. لذا از طرف دبیر هیات شمشیربازی استان به من پیشنهاد شد که با هیات پزشکی ورزشی تماس یگیرم و از مشاوره روانشناسی استفاده کنم. راستش در ابتدا گمان نمی کردم چنین خدمتی در هیات پزشکی ورزشی استان ارائه شود اما طی تماسی که با این هیات گرفتم توانستم از مشاوره خانم دکتر صنعتکاران استفاده کنم. بعد از یکی دو جلسه ی اول متوجه تاثیرات این مشاوره شدم و ادامه دادم و در حال حاضر نزدیک به شش ماه است که به صورت مرتب از این خدمات مشاوره ای استفاده می کنم.

  • تاثیر روانشناسی ورزشی را بر عملکرد ورزشی تان چگونه ارزیابی می کنید؟
  • من در همین سال آخر که در مسابقات قهرمان کشوری رده جوانان شرکت کردم، سال قبل از آن در رنکینگ رتبه هفدهم را کسب کردم ولی در این دوره توانستم در انفرادی سوم شوم و در رنکینگ تیمی هم رتبه دوم را به دست آوردیم. تاثیر این مشاوره ها تا حدی بود که مربیان هم مرتب به من می گفتند که چقدر ریلکس و با آرامش کار می کنی و از من می پرسیدند که چکاری انجام دادی که به این موفقیت رسیدی و من می گفتم که از مشاوره روانشناسی استفاده می کنم. مربیان هم به شدت من را تشویق می کردند که این مشاوره ها را ادامه دهم.

  • اگر بخوای به تاثیر این جلسات نمره بدهی، چه درصدی از این موفقیت و ارتقاء رنکینگ هفده به سه را سهم مشاوره روانشناسی می دانی؟
  • بدون اغراق هفتاد درصد این موفقیت را مدیون مشاوره روانشناسی هستم.

  • اگر قرار باشد مقایسه ای بین زمان پیش از مشاوره روانشناسی و بعد از آن داشته باشید، این دو دوره را چگونه با هم قیاس می کنید؟
  • من از ابتدا که وارد رشته ی شمشیربازی شدم تصمیم به این داشتم کخ این رشته را به صورت حرفه ای دنبال کنم. اما بعهد از این جلسات هم انگیزه ام برای ادامه دادن حرفه ای شمشیربازی بیشتر شد و هم کمک بسیاری کرد تا بتوانم از تمام توانمندی ام در مسابقات استفاده کنم. چون تا قبل از آن واقعاٌ در استفاده از تمام ظرفیت و توانم مشکل داشتم و گاهی احساس می کردم که ادامه دادن این رشته کاری بیهوده است. اما بعد از مشاوره ها تازه فهمیدم که در انتخاب این رشته به صورت حرفه ای استباه نکرده ام و انگیزه ام برای ادامه فعالیت حرفه ای بیشتر و بیشتر شد. قبلاً شاید بالاترین هدفم قهرمانی کشور بود ولی الان دارم خودم رو برای قهرمانی آسیا و جهان آماده می کنم و به کسب این عناوین فکر می کنم.

  • با توجه به اینکه رشته ی ورزشی شما رشته ای است که مسایل روحی و روانی تاثیرات مستقیم و بالایی در عملکردتان دارد و اینکه عنوان فرمودید که ریلکس تر و با آمادگی روحی بالاتری در مسابقات شرکت می کنید، چقدر در عملکردتان تاثیر دارد ؟  
  • شمشیربازی بیشتر یک ورزش روحی است تا جسمی و وقتی که با روحیه و شرایط جسمی مناسب وارد میدان مسابقه نشوید، قطعاٌ نتیجه مطلوبی نخواهید گرفت. زمانی که برای شرکت در مسابقات توصیه هایی که خانم دکتر صنعتکاران در جلسات مشاوره به من داده اند را به کار می بندیم، کاملاٌ با آرامش و سطح روحی بالا وارد مسابقه شده و ذهنم بهتر و قوی تر کار  می کند و این در ورزش شمشیربازی بسیار مهم است حتی از آمادگی بدنی نیز مهم تر است.

  • شما اشاره کردید که شش ماه است از خدمات مشاوره ی روانشناسی هیات پزشکی ورزشی استان البرز استفاده می کنید. آیا این روند را ادامه خواهید داد و آیا به ورزشکاران دیگری که با اینگونه مشکلات مواجه هستند پیشنهاد استفاده از این خدمات را می کنید یا خیر ؟
  • ما جزء اولین نفراتی بودیم که مشاوره ی روانشناسی را انجام دادیم. دوستان دیگرمان که تغییرات اساسی را در نحوه مسابقات و تمرینات ما می دیدند، سوال می کردند که چکار کردیم که به این سطح از توانایی رسیده ایم و وقتی توضیح می دادیم که بخش زیادی از این تغییرات حاصل مشاوره ی روانشناسی است آنها هم علاقمندان می شدند که از این امکان استفاده نمایند. من هم به آنها پیشنهاد می دادم که حتماٌ این کار را انجام دهند چون به اعتقاد من آمادگی روانی در ورزش به ویژه در ورزش شمشیربازی خیلی مهم است.

  • آقای خیابانی شما به عنوان یک ورزشکار خدمات پزشکی ورزشی استان البرز را چگونه ارزیابی می کنید و چقدر با خدمات این هیات آشنا هستید؟
  • تا حدی که ما از آنها انتظار داشتیم عالی بودند. چه از لحاظ بیمه ورزشی چه جلسات مشاوره و سایر خدمات همه به موقع و به مطلوبترین شکل ممکن انجام شد. پاسخگو بودن همیشگی کارکنان هیات یکی از محاسن این مجموعه است و ورزشکار در مواجهه با هیات پزشکی ورزشی برای استفاده از خدمات دچار سردرگمی نمی شود. اما تصور می کنم باید در امر اطلاع رسانی خدمات کار بیشتری صورت پذیرد زیرا خیلی از ورزشکاران استان از خدمات و امکانات این هیات و چگونگی استفاده از آن اطلاعات دقیقی ندارند.

  • از وقتی که در اختیار ما گذاشتین و در این گفتگو شرکت کردید از شما سپاسگزارم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.