شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲

تفاوت ورزش بانوان وآقایان

آنچه که بانوان ورزش باید بدانند

تغذیه بانوان

تفاوت ورزش بانوان وآقایان از چهار منظر مورد بررسی قرار می گیرد: ۱-ساختار اسکلتی ۲-ترکیب بدنی ۳-فیزیو لوژی ۴-اثرات تمرین ورزشی

بلوغ ورشد استخوانی در دختران کمی زودتر از پسران اتفاق می افتدکه حدود سن ۱۳ سالگی است و پس از این رویداد، حداکثر ۵-۶ سانتی متر قد آنها بلند تر می شود. دختران حداکثر قد خود را در سن ۱۷ سالگی خواهند داشت. روند افزایش وزن نیز مانند رشد قدی است. کسب حداکثر توده استخوانی یک سال از جهش رشدی عقب تر است. به علت پایین تر قرار گرفتن مرکز ثقل بدن در بانوان، تعادل در زنان بیشتر است.

درصدمتوسط چربی در بانوان حدود ۲۶ درصد است که تقریبا دو برابر اقایان است. اندازه قلب زنان  و برون ده قلبی آنان کمتر و تعداد ضربان قلب آنها  بیشتر از آقایان است. ظرفیت ریه ها نیز در بانوان کمتر از آقایان است. اثرات تمرین های قدرتی  و استقامتی  در زنان به علت عدم افزایش توده عضلانی محدود و نسبت به مردان کمتر است.

سیکل طبیعی قاعدگی تاثیر منفی روی عملکرد ورزشی ندارد و سندرم پیش از قاعدگی نیز در ورزشکاران کمتر بوجود می آید که این به نفع ورزشکار است. مصرف قرص جلوگیری در ورزشکاران اشکالی ندارد، ولی باید ۱۰ روز پیش از مسابقه قطع شود. انجام ورزش سنگین در ورزشکاران نو جوان باعث منارک دیر رس می شود که این هم امتیازی برای ورزشکار می باشد چون باعث افزایش قد و چربی کمتر و افزایش عملکرد وی می شود.

انجام ورزش سنگین باعث اختلالات قاعدگی نیز می شود. مصرف بیش از حد انرژی و تغذیه ناکافی باعث این اختلال است. اختلال هورمونی بوجود آمده همچنین باعث از دست رفتن توده استخوانی می گردد که این  به ضرر ورزشکار است و باعث شکستگی های تنشی و پوکی استخوان می شود. در ورزشکارانی که دچار آمنوره می گردندباید جدی درمان شوند و از پوکی استخوان با درمان مناسب پیشگیری کنند. در این شرایط مصرف قرص جلوگیری ورفع مشکلات تغذیه ای و تمرینی و استرسی لازم است.

در واقع اختلال قاعدگی و مشکلات تغذیه ای وپوکی استخوان به نام تریاد زنان ورزشکار یک مشکل شایع زنان ورزشکار است که از فاکتورهای ایجاد آن می توان به گرسنگی های طولانی مدت و اعتماد به نفس پایین و ایده آل گرایی و دانش تغذیه ای ناکافی و تمرینات سنگین غیر اصولی اشاره کرد. در این ورزشکاران با بروز اولین علامت از سه علامت فوق باید در مان جدی را شروع کرد. در شرح حال این بیماران ورزشکار، ترس از چاقی، اصرار به تناسب اندام، حملات سنکوپ، گیجی، تپش قلب، درد اندام، مصرف داروهای مدر و مسهل، تحلیل رفتن ماهیچه، مو و پوست خشک و سردی اندام ها را می توان دید. درمان این گونه بیماران با همکاری پزشک و روان شناس وکارشناس تغذیه است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.