شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۵

اهمیت کلسیم وآهن در ورزشکاران زن

کلسیم و آهن

نقش تغذیه در زنان ورزشکار جهت بهبود کارایی و عملکرد بهتر ورزشی و تامین نیازهای تغذیه ای بدن بسیار مهم است.

 عناصر معدنی که در ورزشکاران زن از اهمیت بیشتری برخوردار است، کلسیم وآهن می باشد.

کلسیم برای داشتن استخوان های قوی و رشد بدن حیاتی است، دریافت ناکافی کلسیم، استخوان ها را ضعبف و احتمال شکستگی را بیشتر می کند. میزان مورد نیاز کلسیم در دختران ۹ الی ۱۳ ساله، ۱۳۰۰-۱۰۰۰ میلی گرم، دختران ۱۴ الی ۱۸ ساله، ۱۳۰۰ میلی گرم، زنان ۱۹ الی ۵۰ ساله، ۱۰۰۰ میلی گرم و در زنان ورزشکار با اختلال سیکل ماهیانه، ۱۵۰۰-۱۰۰۰ میلی گرم در روز می باشد.  از کمترین منابع کلسیم می توان به لبنیات و سبزی های برگ سبزدار اشاره کرد.

آهن نیز در تولید هموگلوبین که اکسیژن را در بدن حمل می کند، نقش مهمی دارد، لذا در ورزشهای هوازی که نیاز به اکسیژن بیشتری می باشد، نقش آهن حائز اهمیت تر است. زنان به علت داشتن سیکل ماهیانه بیشتر مستعد کم خونی هستند. از علائم کم خونی، فقر آهن به صورت خستگی، تنگی نفس و تپش قلب مخصوصاً هنگام ورزش می باشد و مقدار مورد نیاز آهن در زنان ۱۸ میلی گرم در روز است.

گاهی در زنان ورزشکاری که چربی بدن پایینی دارند و تمرینات شدیدی می کنند یا کاهش وزن شدید دارند، قاعدگی قطع می شود یا سیکل های قاعدگی بصورت نامنظم می شود که همین امر باعث رسوب کمتر کلسیم در استخوان ها و در نتیجه پوکی استخوان می گردد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.