شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۱

دکتر صالحی بیان کرد؛

فعالیت بدنی؛ بهترین خود مراقبتی برای نوجوانان و جوانان

شاهین محمد صالحی

نوجوانی و جوانی جزء مهمترین دوران زندگی افراد می باشد، داشتن یک زندگی سالم همراه با فعالیت بدنی مناسب یکی از موضوعات مهم برای هر نوجوان و جوانی محسوب می شود. با پرداختن به ورزش و انجام فعالیت ورزشی نوجوانان و جوانان می توانند جسم و روان خود را از بسیاری از آسیب ها مراقبت نمایند. با انجام فعالیت ورزشی در سنین نوجوانی افراد هم در این سنین و هم در سنین بزرگسالی می توانند از بدن خود مراقبت نمایند.

نوجوانی سنی است که بیشترین جذب کلسیم بدن در آن اتفاق می افتد و ورزش نمودن به ویژه ورزش هایی که با تحمل وزن همراه هستند مانند دویدن، فوتبال و والیبال بازی نمودن و ... می تواند در جذب کلسیم نقش بسزایی داشته باشد در نتیجه فردی که در این سنین ذخایر قابل قبولی از کلسیم را کسب نموده است تا اواخر عمر این ذخیره را حفظ می کند و کمتر دچار پوکی استخوان می شود. ورزش علاوه بر تاثیرات طولانی مدتی که در مراقبت از سلامتی بدن و حفظ تندرستی دارد اثرات کوتاه مدت و متوسط مدت فراواند یگری نیز دارد، نوجوان و جوانی که ورزش می نماید دارای ظرفیت ریوی بالاتری است، وضعیت تنفسی بهتری دارد، از شرایط قلبی مناسب تری برخوردار است سیستم استخوانی و اسکلتی بهتری دارد و این افراد عضلات بسیار آماده تر و قوی تری دارند همچنین از اختلالات ساختاری کمتری رنج می برند این اثرات ورزش نیز نه تنها در سنین جوانی باقی می ماند بلکه تا سنین بزرگسالی نیز ورزشکار از فواید آن منتفع می گردد. علاوه بر فوایدی که فعالیت بدنی و ورزش در مراقبت از جسم دارد، برای روح و روان ورزشکار نیز منافع فراوانی دارد. نوجوانان و جوانان ورزشکار معمولا کمتر از سایر هم سن های خود به دنبال مسائل حاشیه ای می روند، و آمار استعمال سیگار و مواد مخدر در آنها بسیار پایین تر از سایر افراد است و به این وسیله نیز از روح و روان خود مراقبت می نمایند. در دین اسلام نیز به ورزش کردن توصیه های فراوانی شده است و احادیث زیادی در مورد فعالیت بدنی و ورزش نمودن وجود دارد. در فرهنگ اسلامی و ایرانی ما نیز به ورزش اهمیت بالایی داده شده است.

به امید روزی که تمامی نوجوانان و جوانان ما به ورزش مرتب و منظم بپردازند و جسم و روح و روان خودشان را هرچه بیشتر تزکیه نمایند.

دکتر شاهین محمد صالحی/ متخصص پزشکی ورزشی و دبیر کمیته آموزش  و پژوهش فدراسیون پزشکی ورزشی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.