دوشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۷

رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان قم

افزایش ورزشکاران سازمان یافته قم با عبور از مرز ۴۰ هزار نفر

محمد گل فشان

رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان قم تامین سلامت ورزشکاران را از مهمترین برنامه های این هیئت عنوان کرد و از برنامه‌ریزی برای افزایش ورزشکاران سازمان یافته قم و عبور آن از مرز ۴۰ هزار نفر خبر داد

به گزارش دفتر استان قم پایگاه خبری- تحلیلی پزشکی ورزشی ایران، دکتر گل فشان اظهار کرد: در بین ۴۵ هیئت ورزشی استان قم تنها هیئت پزشکی ورزشی است که ماموریتی متفاوت نسبت به سایر هیئت‌های ورزشی دارد و وظیفه آن فعالیت کردن در تأمین سلامت امداد رسانی و حمایت پزشکی از مسابقات و رخدادهای ورزشی است که در همین راستا کلیه باشگاههای ورزشی استان را تجهیز به جعبه کمکهای اولیه نمود.

وی با بیان اینکه فضای همدلی و صمیمانه در هیئت پزشکی ورزشی حاصل است، در تشریح عملکرد سال ۹۵ اذعان داشت: در سال گذشته ۴۰ هزار و ۱۴۸ ورزشکار قمی تحت پوشش خدمات پزشکی ورزشی در آمدند که از این تعداد ۲۷ هزار و ۳۶۳ نفر آقا و ۱۲ هزار و ۷۸۵ نفر خانم  که حدود ۱۵ درصد افزایش نسبت به سال ۹۴ در ورزشکاران سازمان یافته داشته است.

وی با بیان اینکه هیاتهای پزشکی ورزشی به سهم خود در جهت سلامت ورزشکاران انجام وظیفه می کنند، خاطر نشان کرد: در سال ۹۵ تعداد ۲۳۲ نفر از ورزشکاران تحت عضویت کمیته خدمات درمانی اعم از درمانهای سرپایی و عمل جراحی از خدمات درمانی هیئت پزشکی ورزشی استفاده نمودند.

دکتر گل فشان با تاکید بر لزوم تشخیص و درمان به موقع بیماریهای مزمن عضلانی، اسکلتی و مفصلی ورزشکاران، گفت: مرکز فیزیوتراپی صبا یکی از بهترین مراکز ارائه دهنده خدمات پزشکی ورزشی به ورزشکاران در استان قم است که در سال گذشته ۹۷ نفر ۱۸۵۰ جلسه فیزیوتراپی انجام داده اند.

 وی یادآور شد: مهمترین برنامه این هیئت سلامت ورزشکاران و جامعه، کنترل باشگاه ها به ویژه باشگاه های پرورش اندام و بدنسازی در عدم استفاده از مواد نیروی زا و ممنوعه، نمونه برداری از ورزشکاران و... و.  است که این امر مهم توسط بازرسان هیئت پزشکی ورزشی با بازرسی از ۴۴۴ باشگاه دولتی و خصوصی در دو نوبت اولیه و ثانویه انجام پذیرفت که تعداد ۳۵ نفر مورد تشویق قرار گرفت  وباشگاه های که نیاز به تذکر بود انجام شد.

دکتر گل فشان گفت: کمیته پوشش پزشکی مسابقات هیئت پزشکی، درراستای سیاست های سازمانی مبنی بر تعامل با هیئت های ورزشی دستگاه های دولتی و دیگر ارگان ها توانست در سال ۹۵ با تجهیز انبار پوشش مسابقات ۴۷۰۰ ساعت از رویدادهای ورزشی را پوشش پزشکی دهد. و همچنین چند قرارداد در بخش آموزش پرورش و هیئت فوتبال و کارمندان دولت در کارنامه خود رقم زند.

رئیس هیئت پزشکی ورزشی در پایان گزارش عملکرد هیئت پزشکی ورزشی استان قم  گفت: نخستین گام در ورزش باید با مشاوره پزشکی و آموزش شروع شود تا از میزان آمادگی مفصل‌ها برای شروع فعالیت بدنی آگاهی پیدا کنیم. در این راستا در سال گذشته کمیته آموزش با برگزاری همایش بزرگ سلامت سالمندان و ماساژ ورزشی گام بزرگی در بخش آموزش برداشت که طبق تقویم اجرایی سال ۹۵ تعداد ۸ دوره آموزشی بالغ بر ۴۷۰ نفر از این دوره های آموزشی استفاده کردند. و  کمیته روانشناسی تعداد ۵۵۰ نفر خدمات مشاوره ودرکمیته تغذیه ۳۵ نفر خدمات مشاوره  به ورزشکاران ارائه داده است. و باید تمام تلاش خود را به سمت پیشگیری سوق دهیم و با انجام حرکات ورزشی مناسب در طول هفته و همچنین با تغذیه مناسب از بیماریهای متابولیک و اسکلتی جلوگیری کنیم و سلامت روحی و روانی و جسمی عزیزان را حفظ کنیم و امیدواریم بتوانیم در این مسیر رشد قابل توجهی داشته باشیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.