پنجشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۲

دکتر حاکمی تشریح کرد؛

موانع کاهش وزن

لاله حاکمی

همه می دانیم که ورزش در کنار یک برنامه غذایی مناسب، کلید کنترل وزن محسوب می شود. اما در بعضی موارد، علیرغم رعایت آن، کاهش وزن با مشکل مواجه می شود.

در زیر، چند عامل شایع و مهم که در راه رسیدن به وزن مطلوب مانع شما هستند، فهرست وار عنوان خواهند شد.

۱-      خواب خوبی ندارید.

خواب بیش تر از ۹ ساعت در شبانه روز موجب می شود شما نتوانید وزن خود را کنترل کنید. همین طور، خواب کم تر از ۵ ساعت در شبانه روز با اضافه وزن مرتبط است. هم خواب بیش از اندازه و هم کم خوابی، تولید هورمون هایی در بدن که اشتها و حس گرسنگی را کنترل می کنند را مختل می نمایند. همچنین اگر احساس کنید که استراحت کافی نداشته اید، احتمال غیبت از جلسه ورزشی تان بیش تر می شود.

۲-      آب کافی نمی خورید.

نوشیدن روزانه متوسط ۶ لیوان آب آشامیدنی معمولی به شما کمک می کند که با اضافه وزن خود مقابله کنید. آب کالری ندارد و حس تشنگی را بدون افزودن وزن در شما مهار می کند. وقتی آب کافی می نوشید، احتمال دریافت نوشیدنی های کالری دار مثل آب میوه و قهوه های پر شکر کاهش می یابد. مقدار کالری بالای نوشیدنی های شیرین یک عامل اصلی اضافه شدن وزن است.

۳-      معده خود را برای مدت طولانی خالی نگاه می دارید.

وقتی فاصله بین دو وعده بیش از اندازه زیاد باشد، متابولیسم بدن شما پایین می آید و نمی تواند همه کالری دریافتی را در وعده بعدی بسوزاند. این کالری های اضافه موجب اضافه وزن در شما می شود. همچنین به علت اینکه گرسنه تر می شوید، بیش تر از حد مورد نیازتان می خورید. سعی کنید وعده های سبک تر با فاصله کوتاه تر میل کنید.

۴-      شما مکررا غذای بیرون میل می کنید.

شاید شما وقت یا علاقه ای به آشپزی نداشته باشید. اما اگر بیشتر غذایتان را از رستوران تهیه کنید، کنترل وزن شما مشکل خواهد شد. حتی غذاهایی که ممکن است به نظرتان سبک برسند، ممکن است بیش از تصور شما دارای کالری باشند. منظور فقط شام بیرون نیست. افرادی که ناهارشان را ازمنزل با خود می برند، به طور متوسط ۵/۲ کیلوگرم کم تر از افراد دیگر وزن دارند.

۵-      شما مدت طولانی را در وضعیت نشسته می گذرانید.

کار دفتری شما یا تماشای بیش از اندازه تلویزیون کاهش وزن را در شما مختل می کند. وقتی مدت طولانی می نشینید، بدن شما نمی تواند تشخیص دهد که چه زمانی بیش از اندازه میل کرده اید. بنابراین ممکن است دوباره یک وعده زیادتر از حد میل کنید. حتی دوره های کوتاه ورزش در طول روز به شما کمک می کند که سالم بمانید. سه بار در روز پیاده روی ده دقیقه ای در فاصله قرارهای ملاقاتتان یا برنامه های تلویزیونی مجبوبتان داشته باشید.

۶-      بعد از فعالیت ورزشی، غذا به خودتان جایزه می دهید.

ورزش یک راه بسیار خوب برای کاهش وزن است. ورزش موجب سوختن کالری های اضافه و ساخت عضله می شود. اما اگر شما بعد از هر ورزش یک وعده کامل غذایی یا اسموتی مصرف کنید، هر آنچه رشته اید را پنبه خواهید کرد. همچنین مراقب نوشیدنی های ورزشی پرکالری و پروتئین بارها هم باشید. این موارد گرچه می توانند حس تشنگی را در شما کم کنند یا بعد از ورزش انرژی را به بدنتان برگردانند، ممکن است دارای کالری بسیار زیادی باشند.

۷-      استرس باعث می شود که شما میان وعده های بیش تری مصرف کنید.

اگر احساس استرس داشته باشید، بیش تر احتمال دارد که مواد غذایی ناسالم و پرکالری میل کنید تا احساس آرامش سریعی به شما دست دهد. شما ممکن است حتی وقتی به واقع نیاز به غذا ندارید نیز کالری اضافه دریافت کنید.

۸-      شما برنامه غذایی از پیش تعیین شده ای ندارید.

خیلی مهم است که برای وعده ها و میان وعده های سالم خود در طول روز و حتی در خارج از منزل برنامه داشته باشید. بدین ترتیب، شما مجبور نیستید هر ماده غذایی که دم دستتان باشد را مصرف کنید. حتی اگر مقدار فعالیت شما مناسب باشد، اگر از فست فودها به طور مکرر استفاده کنید، وزنتان اضافه خواهد شد. بدن شما نمی تواند با انرژی دریافتی از طریق فست فودها با کالری دریافتی از طریق غذاهای سالم به طور یکسان برخورد کند. کالری موجود در مواد غذایی فست فود به سرعت می شکند. این غذاها از نظر فیبر هم محتوای کمی دارند. بنابراین شما به زودی احساس گرسنگی خواهید کرد و احتمال خوردن و نوشیدن بیش از حد نیاز را در شما زیاد خواهد کرد.

۹-      تیروئید شما کم کار است.

اگر این غده کوچک که جلوی گردن شما است کم کار باشد، ممکن است بین ۵/۲ تا ۵ کیلوگرم اضافه وزن پیدا کنید. غده تیروئید هورمون هایی را تولید می کند که سطح انرژی و چگونگی سوخت و ساز غذا را در بدن شما کنترل می کند. اگر مقدار هورمون تیروئید در بدن کافی نباشد، کاهش وزن برای بدن شما مشکل خواهد بود. همچنین به علت احتباس سدیم و آب ممکن است احساس سنگینی و ورم داشته باشید. اگر فکر کی کنید که ممکن است مشکل تیروئید داشته باشید، با پزشکتان مشورت کنید. دارو طبق نظر پزشک به شما کمک خواهد کرد.

۱۰-    داروهای شما

بعضی از داروهایی که به علت مشکلات طبی مصرف می کنید، ممکن است موجب اضافه وزن شما گردد. به عنوان مثال، استروئیدها (کورتون) می توانند متابولیسم شما را تغییر داده و موجب شود شما بیش تر احساس گرسنگی کنید. بدین ترتیب شما بیش تر میل خواهید کرد و چاق تر خواهید شد. حتی آنتی هیستامین هایی که به علت آلرژی فصلی مصرف می کنید، می تواند مختصری وزن شما را زیاد کند. آنتی هیستامین ها سطح مواد شیمیایی که در بدن شما تولید می شوند تا اشتهای شما را کنترل کنند را کاهش می دهند. بنابراین شما کم تر عطسه می کنید اما بیش تر می خورید.

۱۱-    شما یائسه شده اید.

بیش تر افراد بعد از یائسگی متوجه می شوند که به تدریج وزنشان بالا می رود. تغییرات هورمونی، توده عضلانی کم تر، و کم خوابی به علت گرگرفتگی های مکرر موجب این اضافه وزن خواهند بود. اگر شما هنگام برخاستن از خواب خسته باشید، به احتمال بیش تری در طی روز برای جبران انرژی، دست به خوردن میان وعده خواهید زد.

۱۲-    با پزشک خود مشورت کنید.

برخی بیماری های طبی کاهش وزن را علیرغم ورزش و رژیم غذایی مناسب برای شما مشکل می سازند. ژن های شما در میزان وزن و توزیع چربی در بدن شما موثرند. اگر نمی توانید وزن خود را تنظیم کنید با پزشک خود مشورت کنید. آزمایشات می توانند نشان دهند که آیا بیماری طبی موجب اشکال در برنامه کاهش وزن شما شده است؟ و در صورت نیاز، پزشک به شما کمک کند با دارو یا اقدامات دیگر بر آن غلبه کنید.

دکتر لاله حاکمی /متخصص بیماری های داخلی / نایب رئیس بانوان فدراسیون پزشکی ورزشی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.