شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۶

پشت کج یا اسکولیوز ؛

پشت کج یا اسکولیوز

اسکولیوز

اسکولیوز عبارت است از انحراف ستون فقرات همراه با چرخش مهره ها بطوری که زوائد شـوکی به طـرف تقعـر و بدنـه مهره ها به سمت تحدب قرار گیرد.

اگر در یک فرد سالم ستون مهره‌ها را از روبر یا پشت نگاه کنید به صورت یک خط راست دیده می‌شود، در بیماری کَژپُشتی یااسکولیوز انحراف جانبی ستون مهره‌ها (به راست یا چپ) که می‌تواند به علت ناهنجاری مادرزادی یا اسکولیوز اکتسابی ایجاد شود، تغییرات انجام شده در اسکلت بدن باعث عدم توازن بافت‌های نرم مربوط به آن شده که می‌تواند یک ظاهر نامطلوب برای فرد ایجاد کند

اسکولیوز را می‌توان به ۳ نوع انحراف در ستون فقرات دسته بندی کرد که عبارتست از انحراف به سمت جلو، انحراف به پهلو و انحراف چرخشی ستون فقرات است.  

تشخیص ناهنجاری اسکولیوز:

اصولاُ در کسانیکه دارای اسکولیوز هستند خط شاقولی یا خط مبدا صفحه شطرنجی درنمای خلفی از نقـاط شاخص عبور نمیکند.

عمده ترین علت های بروز ناهنجاری اسکولیوز عبارتند از  :

 مادرزادی

فتخ دیسک

بیماری های متابولیک مثل نرمی استخوان

عادت های غلط در هنگام ایستادن و نشستن و حمل اشیا

ضعف عضلات شکم و پشتی

عوارض اسکولیوز:

درد در ناحیه پشت و کمر

کاهش تحرک و محدودیت چرخش در ستون مهره ای

عدم تقارن در دو طرف بدن

خستگی زودرس

 ورزش و حرکات اصلاحی:

پژوهش‌های انجام شده در زمینه تاثیر ورزش درمانی بیانگر مفید بودن این تمرین‌ها در بهبود این ناهنجاری است، اکثر ورزش‌ها و فعالیت‌ها ضرری برای ستون فقرات ندارد و به بیماران توصیه می‌شود. شنا، شیرجه، دوچرخه سواری، پیاده‌روی، صخره نوردی و دو سرعت بهترین ورزش‌ها برای بیماران مبتلا به اسکولیوز است و انجام تمرین‌های ایروبیک (هوازی) نیز مفید است.

حرکتهای اصلاحی خاص اسکولیوز قابل تعمیم نیست و نمی‌توان یک تمرین معین را بدون در نظر گرفتن شرایط برای تمام بیماران تجویز کرد. برنامه تمرینی را پس از ارزیابی دقیق وضعیت بیمار توسط متخصص ارائه می شود:

  1. آویزان شدن از بارفیکس به طوری که دست راست به میله بالایی و دست چپ به میله پایینی ثابت شود، دست راست خود را بالا آورده و تا جایی که امکان دارد آن را به سمت بالا و سپس به سمت مقابل بکشید.
  2. روی دو زانو نشسته بدون اینکه باسن ازساق پا جدا شود سعی کنید با دست راست یک نقطه مشخص را بگیرید.
  3. روی شکم یا به پشت خوابیده دست و پای راست خود را تا جایی که ممکن است به سمت مقابل بکشید.

دکتر محمد مهدی رفیعی مسئول کمیته توانبخشی هیات پزشکی ورزشی استان مرکزی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.