شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۰

/هفته سلامت/

فعالیت بدنی و تاثیر متقابل ذهن و جسم

ذهن و جسم

آمادگی جسمانی مجموعه ویژگی های ذاتی و اکتسابی است که توانایی فعالیت بدنی را تعیین می کند و تمرین و آمادگی موجب توسعه همه جانبه استقامت، سرعت، انعطاف پذیری و هماهنگی می شود.

از طرف دیگر ورزش و تمرین باید ابعاد روانی و اجتماعی را در برگیرد که اصولا در بهبود عملکرد، اجرای ورزش و آمادگی روانی ورزشکار لازم و ضروری است. یکی از مهم ترین بخش های تمرین در رشته های مختلف ورزشی آمادگی بدنی بالا است که لازمه و پیش نیاز دستیابی به اجرای ورزشی بهینه است، لذا هدف اصلی آمادگی جسمانی، افزایش قابلیت های علمی ورزشکاران و توسعه قابلیت های آنها تا بالاترین حد است.

شواهد حاکی از آن است که برای سازگاری بهتر با محیط، نیاز به تعادل بین آمادگی جسمانی و ترکیب بدنی است و چنانچه افراد از نظر وضعیت جسمانی و ترکیب بدنی شرایط مساعدی نداشته باشند، معمولاً گوشه گیر، بدبین و منزوی شده و از تعادل روانی مناسبی برخوردار نخواهند بود.

یکی از فاکتورهای اثرگذار بدن روی ذهن، سلامت روانی است. همان طور که ذهن بر بدن اثر می گذارد بدن نیز ممکن است اثرات مهمی بر روی ذهن داشته باشد. مطالعات نشان می دهند که فعالیت شدید بدنی به کاهش اضطراب، افسردگی، افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس منجر می شود، بنابراین ممکن است تمرین و آمادگی تاثیری مثبت بر سلامت روانی داشته باشد.

  1. شکروش، بهجت (۱۳۷۸)؛ شیوه زندگی، ورزش و سلامتی، مجموعه مقالات دومین کنگره علمی ورزشی مدارس، انتشارات اداره کل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش.
  2. احمدی، عزت الله (۱۳۸۴)؛ بررسی آزمایشی تاثیر ورزش بر سلامت روان، نشریه حرکت شماره ۲۸.
  3. غنی، غلامحسین (۱۳۸۱)؛ بررسی بین فعالیت بدنی منظم با سلامت روانی همسران پاسدار شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه امام حسین

دکتر لاله سامع- رئیس کمیته روانشناسی فدراسیون پزشکی ورزشی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.