شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۳

دوم اردیبهشت: غذای سالم، جامعه سالم

فرناز نوری زاده

مسئول کمیته تغذیه هیات لرستان ضمن گرامیداشت هفته سلامت گفت: ارتقای سلامت در جامعه به میزان بسیار فراوانی با تغذیه سالم افراد جامعه در ارتباط است.

به گزارش دفتر لرستان، پایگاه خبری تحلیل پزشکی ورزشی ایران: فرناز نوری زاده، مسئول کمیته تغذیه هیات لرستان ضمن گرامیداشت هفته سلامت گفت: تغییراتی که در زندگی اجتماعی چند دهه اخیر رخ داده است تا حدود زیادی رژیم غذایی جامعه را دستخوش دگرگونی کرده است. گسترش بیماری و تبعات اقتصادی و اجتماعی آن ریشه در تغییر سبک زندگی افراد جامعه بخصوص تغییر در الگوهای تغذیه ای دارد.

وی افزود: در شرایط کنونی الگوهای تغذیه ای ناسالم اعم از استفاده فراوان از غذاهای فرآوری شده و کنسروی، نوشابه های گازدار و نوشیدنی های حاوی مقادیر زیادی قند، مصرف تنقلات و شیرینی جات به میزان فراوان، استفاده از غذاهای سرخ کردنی، نخوردن صبحانه، مصرف فراوان نمک، و عدم استفاده از میوه جات  و سبزی جات و لبنیات به صورت روزانه، باعث بروز بیماری های مزمن و غیرواگیری به مرور زمان میشود  که سلامت جامعه و به تبع آن سلامت روحی افراد جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد. در واقع، جامعه ای که تغذیه سالم نداشته باشد، جامعه ای است با انواع مشکلات بهداشتی و پزشکی.

فرناز نوری زاده با اشاره به شعار هفته سلامت در روز دوم اردیبهشت(غذای سالم، جامعه سالم) گفت:ارتقای سلامت در جامعه به میزان بسیار فراوانی با تغذیه سالم افراد جامعه در ارتباط است. رسیدن به این هدف نیازمند همیاری و همکاری گسترده نهادها و سازمان های مختلف و هم چنین تک تک افراد جامعه می باشد. هیچ چیز مهم تر از سلامتی برای افراد جامعه و خانواده های آن ها نمی باشد. باید بدانیم که سالم بودن مترادف است با فعالیت بدنی، تغذیه سالم و بهداشت روانی. داشتن فعالیت بدنی و تغذیه سالم بهداشت روانی ما را نیز بهبود می بخشد. درست است که دانش افراد جامعه در خصوص تغذیه سالم ارتقا یافته است اما در واقع این دانش و آگاهی باعث عمل صحیح در جامعه نشده است وموارد بسیاری از الگوهای تغذیه ای ناسالم را در جامعه مشاهده می کنیم. و به تبع آن افزایش شیوع بیماری های مختلف از جمله بیماری های قلبی عروقی، سرطان ها، دیابت، فشارخون، هایپرلیپیدمی، بیماری های تنفسی و... و.

در واقع تغذیه سالم در پویایی توسعه و نشاط  جامعه نقش کلیدی را بر عهده دارد و  برای تامین سلامت جامعه توجه به الگوهای صحیح تغذیه ای و عمل به آن ها توسط افراد جامعه اصلی ترین عامل می باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.