شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۸

/هفته سلامت- روز دوم:غذای سالم، جامعه سالم/

تغذیه نا سالم=تهدید سلامت جسم و روان

تغذیه

تغییراتی که در زندگی اجتماعی چند دهه اخیر رخ داده است تا حدود زیادی رژیم غذایی جامعه را دستخوش دگرگونی کرده است. گسترش بیماری و تبعات اقتصادی و اجتماعی آن ریشه در تغییر سبک زندگی افراد جامعه بخصوص تغییر در الگوهای تغذیه ای دارد.

در شرایط کنونی الگوهای تغذیه ای ناسالم اعم از استفاده فراوان از غذاهای فرآوری شده و کنسروی، نوشابه های گازدار و نوشیدنی های حاوی مقادیر زیادی قند، مصرف تنقلات و شیرینی جات به میزان فراوان، استفاده از غذاهای سرخ کردنی، نخوردن صبحانه، مصرف فراوان نمک، و عدم استفاده از میوه جات  و سبزی جات و لبنیات به صورت روزانه، باعث بروز بیماری های مزمن و غیرواگیری به مرور زمان می شود  که سلامت جامعه و به تبع آن سلامت روحی افراد جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد. در واقع، جامعه ای که تغذیه سالم نداشته باشد، جامعه ای است با انواع مشکلات بهداشتی و پزشکی.

ارتقای سلامت در جامعه به میزان بسیار فراوانی با تغذیه سالم افراد جامعه در ارتباط است. رسیدن به این هدف نیازمند همیاری و همکاری گسترده نهادها و سازمان های مختلف و هم چنین تک تک افراد جامعه است. هیچ چیز مهمتر از سلامتی برای افراد جامعه و خانواده های آنهاست. بایدبدانیم که سالم بودن مترادف است با فعالیت بدنی، تغذیه سالم و بهداشت روانی. داشتن فعالیت بدنی و تغذیه سالم بهداشت روانی ما را نیز بهبود می بخشد. درست است که دانش افراد جامعه در خصوص تغذیه سالم ارتقا یافته است، اما در واقع این دانش و آگاهی باعث عمل صحیح در جامعه نشده است وموارد بسیاری از الگوهای تغذیه ای ناسالم را در جامعه مشاهده می کنیم. و به تبع آن افزایش شیوع بیماری های مختلف از جمله بیماری های قلبی عروقی، سرطان ها، دیابت، فشارخون، هایپرلیپیدمی، بیماری های تنفسی و....

در واقع تغذیه سالم در پویایی توسعه و نشاط  جامعه نقش کلیدی را بر عهده دارد و  برای تامین سلامت جامعه توجه به الگوهای صحیح تغذیه ای و عمل به آن ها توسط افراد جامعه اصلی ترین عامل است.

فرناز نوری زاده- مسئول کمیته تغذیه هیات پزشکی ورزشی استان لرستان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.