دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۳

/هفته سلامت/

تحول سلامت، ارتقاء کیفیت زندگی

لاله سامع

پژوهش هایی که در رابطه با کیفیت زندگی انجام شده است نشان می دهد که سلامتی موضوع مهمی در این زمینه است.

در سال های اخیر کارشناسان سلامت عمومی، سلامتی را به عنوان حس بهزیستی و کیفیت زندگی تعریف کردند. مرور نتایج تحقیقات در زمینه نقش و تاثیر فعالیت بدنی و ورزش بر ابعاد مختلف کیفیت زندگی  (تندرستی، رضایت شغلی، خلاقیت، روابط اجتماعی و خانوادگی) نقش و تاثیر تردیدناپذیر این فعالیت ها و مداخله های تمرینی بر تندرستی و سلامت روانی و رشد اجتماعی نشان می دهد. فعالیت های بدنی موجب کاهش افسردگی، کاهش اضطراب، افزایش روحیه شاد و تعامل اجتماعی، کاهش عوامل خطر قلبی و عروقی، افزایش خودپنداره، کاهش فشار خون، و ده ها اثر مثبت دیگر می شود.

چند ایده زیر نیز در حین ورزش کردن می‌تواند به کاهش اضطراب‌های شما کمک کند:

-  به ورزش به عنوان وقت استراحت و تعطیلات نگاه کنید. کودکان برای بزرگ شدن به بازی نیاز  دارند و ما نیز به کشش عضلات، تنفس هوای تازه و استراحت از کارهای روزانه و مسوولیت‌هایمان نیازمندیم.

- خودتان را از کار جدا کنید. برای این که از کم شدن استرس ناشی از ورزش بهره ببرید، فعالیتی  را انتخاب کنید که متفاوت از آن چیزی باشد که در تمام طول روز انجام داده‌اید. مثلا دویدن دنبال فرزندانتان یا بالا و پایین رفتن از پله، شاید به کاهش وزن کمک کند، اما برای کاهش اضطراب کاری نمی‌کند. فعالیت‌هایی را پیدا کنید که ذهن شما را از کارهای روزمره دور کند.

- خیلی از مردم از انجام کار ثابت، خسته و بی‌حوصله می‌شوند و آن را ترک می‌کنند. سعی کنید کارهای متنوعی انجام دهید، مثلا یک بار در هفته به کلاس یوگا بروید و دقایقی در روز با یک دوست پیاده‌روی کنید.

- اگر شما هم جزو کسانی هستید که به خوبی از مزایای ورزش باخبرید و به آن عمل نمی‌کنید، همین الان تصمیم بگیرید و به آهستگی شروع کنید. سپس آن را افزایش دهید. مطمئن باشید به زودی زود به سلامت و نشاط و آرامش خواهید رسید.

  1. اشراقی، محمود؛ خدارحیمی، خدیجه سادات (1386). بررسی اثرات روانی اجتماعی و جسمانی مشارکت زنان در فعالیت های ورزشی. نشریه علم و ورزش سلامتی، شماره 5.
  2. حمایت طلب، رسول؛ بزازان، رسول؛ لحمی، ریحانه(1382). مقایسه میزان شادکامی و سلامت روانی دانشجویان دختر ورزشکار و غیرورزشکار دانشگاههای تهران و پیام نور. حرکت شماره 8.

دکتر لاله سامع- رئیس کمیته روانشناسی فدراسیون پزشکی ورزشی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.