دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۲

/هفته سلامت/

وزیر بهداشت:حدود 80 درصد از دانش آموزان تحرک بدنی کافی ندارند

حسن هاشمی

وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی گفت: بر اساس مطالعات انجام شده، 10 درصد از دانش آموزان افزایش وزن و چاقی دارند و 27 درصد از آنها به دلیل مصرف فست فود و تغذیه نامناسب، چربی خون بالا دارند همچنین از هر ده دانش آموز، یک نفر به طور روزانه از سوسیس و کالباس استفاده می کنند.

به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی پزشکی ورزشی ایران به نقل از وزارت بهداشت، دکتر سید حسن هاشمی همزمان با هفته سلامت در همایش 1000 نفری سفیران سلامت دانش آموزی، با تاکید بر اهمیت مصرف شیر، اظهار داشت: 60 درصد از دانش آموزان به صورت منظم، شیر مصرف می کنند که البته کافی نیست و حتما باید استفاده روزانه از شیر، میوه و سبزیجات در بین مردم و به ویژه دانش آموزان افزایش یابد.
وزیر بهداشت با بیان اینکه در دهه های گذشته، بیشترین علت مرگ مردم، بیماری های واگیری مانند وبا، دیفتری، سرخک و آبله بود، افزود: به دلیل پیشرفت علم بشری و با تولید واکسن ها، مقاومت مردم در برابر این بیماری ها بالا رفت اما امروزه بیماری های غیرواگیر، علت عمده مرگ مردم دنیا و ایران است.
دکتر هاشمی خاطرنشان کرد: از هر ده دانش آموز، 5 نفر چاق هستند که از این پنج نفر 2 نفر اضافه وزن دارند، دو نفر تقریبا چاق هستند و یکی دو نفر هم شکم بزرگتر از قد و قواره خود دارند و دانش آموزان باید از اضافه وزن و چاقی بزرگترهای خود، عبرت بگیرند. 27 درصد از مردم فشار خون بالا دارند و به عللی مانند سکته های قلبی و مغزی جان خود را از دست می دهند زیرا فشار خون بالا موجب سکته مغزی یا فلج شدن و چربی خون بالا باعث سکته های قلبی می شود بنابراین ورزش و تحرک بدنی کافی، از انباشته شدن چربی ها در بدن، تنگ شدن دیواره های قلب و توقف جریان خون، جلوگیری می کند.
وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت پیشگیری از بیماری های غیرواگیر، گفت: بیماری هایی مانند سکته های قلبی، مغزی، سرطان، بیماری های تنفسی و اعصاب و روان بیشترین علت مرگ مردم است و از هر 4 نفر یک نفر فشار خون بالا دارد و متاسفانه 89 درصد از مردم ایران، نمک اضافی مصرف می کنند که البته به دلیل نمک بالای موجود در نان است.
دکتر هاشمی از کیفیت نامناسب آرد به عنوان یکی از دلایل افزایش استفاده نانوایان از نمک در نان یاد کرد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت نسبت به اصلاح کیفیت آرد و استفاده نانوایان از آرد ترکیبی اقدام کنند البته مردم در زمان خوردن غذا و میوه جات و همچنین در سر سفره از نمک استفاده می کنند.
وزیر بهداشت از کم تحرکی به عنوان یکی از بزرگترین مشکلات حوزه سلامت یاد کرد و خطاب به دانش آموزان گفت: حدود 80 درصد از شما تحرک کافی ندارید در حالی که باید روزانه حدود یکساعت فعالیت بدنی داشته باشید چرا که در این صورت، ورودی و خروجی کالری به بدن تنظیم و باعث عدم انباشت چربی در شکم و قلب خواهد شد.
دکتر هاشمی گفت: اسم سفیران سلامت باید زیبنده رفتارتان باشد و ابتدا خودتان به توصیه هایی که به همکلاسی ها و اعضای خانواده می کنید، عمل کنید. بنابراین اگر می خواهید که حرفتان موثر باشد، خودتان بیشتر از آن چیزی که توصیه، صحبت و نصیحت می کنید، به آن عمل کنید.
وزیر بهداشت ضمن تقدیر از همکاری وزارت آموزش و پرورش به دلیل تربیت سفیران سلامت دانش آموزی، یادآور شد: وزارت بهداشت به تربیت داوطلبانه سفیران سلامت در بین دانشجویان و گروه های مختلف اجتماعی و خانواده ها پرداخته و در حال حاضر دو و نیم میلیون سفیر سلامت در کشور داریم و هدف گذاری ما، افزایش 20 میلیونی سفیران سلامت است.
دکتر هاشمی تصریح کرد: اگر بتوانیم جمعیت دانش آموزی را از نظر سواد سلامت و بهداشتی ارتقا بدهیم، در دهه های آینده مردم سالم تری را در جامعه خواهیم داشت البته تغییر فرهنگ، دشوار است و وقتی رفتارهای صحیح به عادت تبدیل شد، ملکه ذهن انسان می شود و نفع آن به خود انسان بر می گردد.
وزیر بهداشت تاکید کرد: اگر در دهه های گذشته در حوزه سلامت، بهداشت و پیشگیری، خوب عمل کرده بودیم امروز نباید شاهد مشکلات و گرفتاری در حوزه بیماری ها و تحمیل هزینه های درمانی به کشور و سبد هزینه های ملی و فردی بودیم.
دکتر هاشمی ابراز امیدواری کرد که سفیران سلامت در بین خانواده، همکلاسی ها، بستگان و همشهریان خود، افراد بیشتری را برای عضویت در سفیران سلامت نه صرفا برای پوشیدن لباس یا داشتن نماد سفیر سلامت، تشویق کنند.
وزیر بهداشت با اشاره به خدمات بهداشتی و پیشگیرانه وزارت بهداشت در دولت یازدهم، یادآور شد: 35 میلیون بار خدمات سلامت دهان و دندان و یک میلیون و 250 هزار معاینه برای دانش آموزان انجام شد بنابراین امیدواریم که رفتار و اعمال شما، مقدمه ای برای تغییر رفتار جامعه و خانواده ها و ارتقای سلامت جسمی، روحی و روانی باشد

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.