یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۵

افزایش اعتبار مربی نزد ورزشکار

افزايش اعتبار مربي نزد ورزشكار

  مربیان می خواهند بدانند که چگونه می توان به ورزشکاران کمک کرد تا ضمن افزایش توانمندی به نتایج بهتری نیز دست یابند . آموزش ، به معنای کمک کردن به ورزشکاران برای کسب معلومات و مهارتهای جسمی ، و نیز بالا بردن سطح درک و تفکر آنان است.

مربیان معتبر ، مورد قبول و احترام ورزشکاران می باشند و آنان برای برقراری ارتباط با مربی خود تمایل بیشتری نشان می دهند اعتبار مربی از راههای مختلفی توسعه خواهد یافت از جمله :

  •  معلومات ورزشی

شما باید نسبت به اطلاعات ورزشی خود اعتماد به نفس داشته باشید و با اعتماد به نفس قبول کنید که گاه ممکن است ورزشکاران مطالبی را بدانند که شما از آن آگاهی ندارید . اگر پاسخ سوال را نمی دانید ، بهتر است که بگویید « پاسخ آن را نمی دانم ،‌ولی در مورد آن تحقیق خواهم کرد » نه اینکه پاسخ را حدس بزنید و آنگاه حدس شما درست نباشد .

  • سخن گفتن در موقع لزوم
    اگر بیش از حد سخن بگویید ، ورزشکاران متوجه نمی شوند که چه چیزی مهم است و چه چیزی مهم نیست . بنابراین ابتدا نسبت به اهمیت مطلبی کهمی خواهید بگویید اطمینان حاصل کنید سپس سعی کنید آن را به زبانی ساده و واضح بیان کنید .
  • لباس و ظاهر

ظاهر شما در افراد دیگر به خصوص در مراحل اولیه برقراری ارتباط تاثیر خواهد گذاشت . ورزشکاران دوست دارند به مربیشان افتخار کنند و این امر زمانی صورت می گیرد که مربی از لحاظ لباس ، شخصیت و تدارکات فنی حساب شده ظاهر شود.

برقراری ارتباط موثر ،‌پایه و اساس یک مربیگری خوب را تشکیل می دهد . بدون این ارتباط مربی مشکل می توانند اطلاعات را به ورزشکار منتقل کند . یادگیری مهارت بر اساس توضیح تمرین واظهار نظرهای مربی صورت می گیرد . توسعه مهارت های «برقراری ارتباط » نه تنها به آموزش مهارت های ،‌بلکه در ایفای کلیه نقشهایی که مربی به عهده دارد به او کمک خواهد کرد .

یک مربی خود ،‌در عین حال یک آموزش دهنده مهارت های جسمی است ک از اصول مربوط به فرا گیری مهارت ها ، برای موثر واقع شدن آموزش خود استفاده می کند. مربی در تجزیه و تحلیل اجرای مهارت به وسیله ورزشکار قادر است تفاوت های بین «روش » و«تکنیک » ورزشکار را درک کند .«روش» عبارت است از الگوی حرکتی فرد مخصوص به ورزشکار که بر مبنای طول اندام شکل بدن قدرت انعطاف پذیری و سایر ویژگیهای شخصی او به وجود می آید . «تکنیک » عبارت است از موثرترین راه برای حل مشکلات و مسایلی که هنگام انجام دادن یک کار بدنی خاص پیش می آید . شما به عنوان مربی لازم است اشتباهات تکنیکی را تصحیح کرده در بعضی موارد اجازه دهید که ورزشکار روش خاص خود را به طور کامل توسعه بخشد .

مریم خائف-هیئت پزشکی ورزشی استان کرمان

منابع و مأخذ

http://WWW.Iaaf.org

Introduction to Coaching Theory- Written  And Edited by : Peter J. L Thompson M .Sc.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.