جمعه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵

نقش ورزش در درمان افسردگی

فرهاد مومنی

ورزش و فعالیت بدنی منظم در درمان افسردگی همان کاری را انجام می دهد که داروهای ضد افسردگی در بدن انجام می دهند. ورزش می تواند انزوای اجتماعی که در بین افراد افسرده مشترک است را بهبود بخشد.

به گزارش دفتر لرستان، پایگاه خبری تحلیل پزشکی ورزشی ایران : فرهاد مومنی، مسئول کمیته روانشناسی هیات لرستان در خصوص نقش ورزش در درمان افسردگی گفت: افسردگی می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. یک تئوری این است که افسردگی به علت عدم تعادل موادشیمیایی موجود در مغز شما رخ می دهد. بر این مبنا درمان های پزشکی متفاوتی همچون داروهای ضد افسردگی که برای تنظیم انتقال دهنده های عصبی همچون سروتونین، نوراپی نفرین و دوپامین در مغز شما به کار می رود، انجام خواهد گرفت.

فرهاد مومنی ضمن تاکید بر اثرات بهتر ورزش های گروهی در درمان افسردگی ، اضافه کرد: فعالیت بدنی منظم به تنظیم انتقال دهنده های عصبی کمک می کند. یعنی همان کاری که داروهای ضد افسردگی انجام می دهند. همچنین بعضی از ورزش ها به کاهش مواد شیمیایی که در بدن وجود دارند و افسردگی را بدتر می کنند، بسیار کمک می کنند. ورزش می تواند اعتماد به نفس شما را افزایش دهد، اخلاقتان را خوب کند  و خواب آرامی را به شما هدیه بدهد. برخی از ورزش ها شما را به تعامل با دیگران، بازی های گروهی و رفتن به باشگاه وا میدارند. همین ویژگی می تواند انزوای اجتماعی که در بین بسیاری از افراد افسرده مشترک است را بهبود بخشد.

وی افزود: پژوهش ها نشان می دهد، افرادی که حداقل یک بار در هفته ورزش می کنند بسیار سرزنده تر از افرادی هستند که هیچ گونه فعالیت بدنی را ندارند. در بین ورزش ها، شنا و دوچرخه سواری و کوهنوردی اثر بیشتری بر بهبود خلق و خو و درمان افسردگی  دارند. در حالی که اثرات  ورزش های غیرهوازی مثل بدنسازی در این خصوص ناچیز است.

مومنی یادآور شد: روانپزشکان در کنار دیگر شیوه های درمان افسردگی همواره به بیماران خود تاکید می کنند که 3 بار در هفته و هر جلسه حداقل 30دقیقه فعالیت بدنی را داشته باشند. نقش ورزش در درمان افسردگی به اندازه ای است که امروزه بسیاری از بیماری ها را با آن درمان می کنند و به این روش ورزش درمانی می گویند.

فرهاد مومنی/ مسئول کمیته روانشناسی هیات پزشکی ورزشی استان لرستان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.