شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۰

سلامت استخوان

استخوان

محافظت از سلامت استخوان راحت تر از چیزی است که شما فکر می‌کنید. درک چگونگی رژیم غذایی، فعالیت بدنی و سایر عوامل شیوه زندگی می تواند توده استخوانی شما را تحت تاثیر قرار دهد.

نکاتی برای حفظ استخوان های سالم

استخوان ها نقش های بسیاری در بدن بازی می کنند از جمله :حفظ ساختار بدن، حفاظت از اندام ها، مهار عضلات و ذخیره سازی کلسیم. در حالی که ساختن استخوان های قوی و سالم در طول دوران کودکی و نوجوانی مهم هستند، اما شما می توانید گام بلندی در بزرگسالی برای حفظ سلامت استخوان ها بردارید.

چرا سلامت استخوان مهم است؟

استخوان های شما به طور مداوم در حال تغییر هستند ، استخوان جدید ساخته و استخوان های قدیمی از بین می روند. وقتی جوان هستید، بدن تولید استخوان جدید را سریع تر از تجزیه استخوان های قدیمی انجام می دهد و باعث افزایش جرم استخوان می شود. اکثر مردم حدود سن 30 سالگی به اوج توده استخوانی خود دست می یابند. پس از آن، تغییر شکل استخوان ادامه دارد، اما از دست دادن توده استخوانی کمی بیشتر از تولید استخوان جدید است.

چگونه احتمال دارد که به پوکی استخوان - بیماری که باعث تضعیف شدن و شکننده شدن استخوان می شود- مبتلا شوید. بستگی دارد زمانی که شما به سن 30 سالگی می رسید چقدر توده استخوانی داشته اید و شما چگونه بعد از آن به سرعت توده استخوانی را از دست داده اید.  

چه مواردی سلامت استخوان را تحت تاثیر قرار می دهند؟

میزان کلسیم در رژیم غذایی روزانه شما:یک رژیم با کلسیم کم منجر به کاهش تراکم استخوان و افزایش خطر شکستگی استخوان می شود.

فعالیت بدنی: افرادی که از فعالیت بدنی کمی برخوردار هستند نسبت به افراد فعال بیشتر در معرض خطر بیماری پوکی استخوان هستند.

استفاده از دخانیات و الکل: تحقیقات نشان داده اند که استفاده از دخانیات موجب تضعیف استخوان ها می شود. مصرف الکل باعث پوکی استخوان می شود زیرا الکل در جذب کلسیم اختلال ایجاد می کند.

جنسیت: اگر شما خانم هستید بیشتر در معرض خطر بیماری پوکی استخوان هستید زیرا بانوان از بافت استخوانی کمتری نسبت به آقایان برخوردارند.

جثه: افراد لاغر و کسانی که از شاخص توده بدنی 19 و کمتر از آن برخوردار هستند به علت داشتن بافت استخوانی کم بیشتر در معرض بیماری پوکی استخوان قرار می گیرند.

سن: با افزایش سن استخوان ها ضعیف تر و نازک تر می شوند.

نژاد و سابقه خانوادگی: اگر شما نژاد آسیایی و یا سفید پوست خطر پوکی استخوان بیشتر شما را تهدید می کند. همچنین، اگر در خانواده سابقه شکستگی و یا پوکی استخوان دارید، بیشتر شما را تهدید می کند.

سطوح هورمون ها: بالا بودن هورمون های تیروئید می تواند باعث کاهش تراکم استخوان شود. در زنان و زمان یائسگی به دلیل کاهش سطوح استروژن تراکم استخوان کاهش می یابد. عدم عادت ماهانه برای مدت طولانی قبل از یائسگی خطر پوکی استخوان را افزایش می دهد. در مردان نیز پایین بودن سطوح تستسترون می تواند موجب کاهش تراکم استخوان شود.

اختلال تغذیه ای: افرادی که دارای بولمیا و آنورکسیا هستند در معرض خطر پوکی استخوان هستند. همچنین، جراحی معده یا جراحی برای کاهش وزن و یا بیماری های گوارش می توانند جذب کلسیم را تحت تاثیر قرار دهند.

کاهش مصرف ویتامین D  و پتاسیم: در صورتی که به میزان کمی در معرض نور خورشید هستید و از مکمل های غذایی ویتامین D  استفاده نمی کنید بیشتر در معرض بیماری پوکی استخوان قرار می گیرد. استفاده از مواد غذایی دارای پتاسیم مانند سیب زمینی، موز و ماست به بالا بودن سطح پتاسیم بسیار کمک می کنند و می توانند در پیشگیری از بیماری پوکی استخوان نقش داشته باشند.

مصرف زیاد کافئین: اگرچه کافئین اثرات مثبت زیادی دارد، اما متاسفانه برای استخوان ها خوب نیست. مصرف زیاد کافئین می تواند در جذب کلسیم اختلال ایجاد کند.

دکترمحمدمهرتاش-هیأت پزشکی ورزشی استان کرمان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.