دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۰

نقش اسید فولیک در بدن ورزشکاران

تغذیه ورزشی

اسید فولیک را می توان جزء مواد غذایی ضروری بر شمرد، چرا که تاثیر و نقش مهمی را در بدن ایفا کرده و به حفظ سلامت عمومی بدن کمک می‌کند.

اسید فولیک یکی از انواع ویتامین B است که به نام فولات نیز شهرت دارد. فولات به طور طبیعی در خوراکی‌ها وجود دارد اما اسید فولیک، شکل مصنوعی این ویتامین است که  بدن ما قادر به ساختن آن نمی باشد برای همین باید از طریق غذا دریافت شود.

اسید فولیک نقش مهمی را در ساختن ماده ژنتیکی و اسیدهای آمینه به عهده دارد و همچنین در شکل گیری گلبول های قرمز خونی تاثیر گذار است. نیاز روزانه بدن به اسیدفولیک، ۴۰۰ میکروگرم است، در ورزشکاران میزان نیاز روزانه ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی گرم است.

فواید اسیدفولیک برای ورزشکاران

اسید فولیک، ریزمغذی مهمی است که به حفظ سلامت عمومی بدن کمک می‌کند و نقش برجسته ای در عملکرد مناسب بدن ورزشکاران دارد، این افراد می توانند با مصرف میوه و سبزیجات تازه نیاز روزانه بدنشان به این ماده را تامین  کنند :

  1. در کنار ویتامین  و B۱۲ اسید فولیک در تبدیل کراتین به فسفوکراتین اهمیت زیادی دارد و استفاده عضله از کراتین مونو هیدرات را افزایش می دهد.
  2. همچنین در کنار ویتامین C و  B۱۲ اسید فولیک به متابولیسم پروتئین ها کمک می کند.
  3. احتمالا باعث ایجاد تاخیر در خستگی ناشی از فعالیت ورزشی می شود.

علایم کمبود اسید فولیک

هنگامی که دریافت اسید فولیک روزانه کمتر از ۱۰۰ میکروگرم باشد، بعد از حداکثر ۴ الی ۶ ماه علایم کمبود این ویتامین بروز می کند. علایم کمبود شامل کم خونی، احساس خستگی، کاهش اشتها، افسردگی، ناتوانی در تصمیم گیری و ... است.

برخی  شرایط و عواملی که ممکن است منجر به کمبود اسید فولیک شود عبارتند از:

افزایش سن، تغذیه نامناسب و فقیر، عدم جذب مواد غذایی، مصرف بالای ویتامین C و ...

منابع غذایی اسید فولیک

اسید فولیک در بسیاری از مواد غذایی از جمله تخم مرغ، سبزیجات تازه سبز رنگ، بسیاری از میوه ها، انواع مغزدانه ها، انواع غلات کامل و برخی حبوبات وجود دارد.  

آیدا غفاری - مسئول کمیته تغذیه هیات پزشکی ورزشی استان مرکزی

REF: http://www.caasn.com/b9-folic-acid.html

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.