سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۰

نقش عوامل روانی در ورزشکاران آسیب دیده

ورزشکار آسیب دیده

شما در جایگاه ورزشکار حرفه ای، ممکن است در هنگام فعالیت های حرفه ای ورزشی خود دچار آسیب دیدگی و جراحت شوید. آسیب دیدگی ورزشی تنها به اسیب دیدگی جسمانی محدود نمی شود، بلکه می تواند اعتماد به نفس، خودباوری و حس هویت شما را به عنوان یک ورزشکار خدشه دار سازد.

بنابراین ضروری است که بدانید ورزشکار آسیب دیده معمولا سه مرحله روانی راپشت سر می گذارد:

۱-مرحله پذیرش جراحت آسیب دیدگی: این مرحله، شروع درد و سردرگمی فرد آسیب دیده در رابطه با چگونگی وقوع حادثه و جراحت می باشد .

۲-واکنش ویا عکس العمل  هیجانی: تجربه حس شوکه شدگی، انکار، کناره گیری از جمع حامیان و طرفداران

۳-رسیدن به مرحله نگرش مثبت و کنار آمدن با  آسیب دیدگی : بتدریج ورزشکار آمادگی لازم برای پذیرش آسیب خود را پیدا می کند و بینش مثبتی نسبت به توان بخشی و بهبود جراحت خود پیدا می کند.

توصیه هایی به ورزشکار جهت بهبود سریع آسیب دیدگی

برای برنامه ریزی کلی توان بخشی ورزشکار و بهبود آسیب دیدگی به منظور تجدید قوای مجدد و توان بخشی به ورزشکار آسیب دیده، دستور العمل های کلی زیر را باید مد نظر داشت:

  • پشتیبانی همه جانبه ورزشکار از سوی جمع حامیان و طرفداران پرو پا قرص
  • حضور در جلسات تمرینی خاص به منظور ایجاد ارتباط با دیگر ورزشکاران و کادر مربیگری
  • آگاهی ورزشکار در رابطه با خصوصیات روانی آسیب دیدگی به منظور کمک به درک بهتری از فرآیند توانبخشی و تعیین اهداف
  • غنیمت شمردن مسئله آسیب دیدگی به منظور بهره گیری مثبت از دوران آسیب دیدگی در راستای بهبود و ارتقای سطح تاکتیکی رشته تخصصی ورزشی ورزشکار
  • مشاهده فیلم های ضبط شده از فعالیت ورزشی ورزشکار پیش از جراحت به منظور دستیابی به تصویری شفاف تر در مرحله تجسم و تصویرسازی
  • راهنمایی گرفتن و پذیرش نصیحت از سوی ورزشکاران دیگری که بیش از این تجربه آسیب دیدگی ورزشی را داشته اند و استفاده از تجارب و داستان های شخصی شان به عنوان منبع الهامی برای خود

استراژدی هایی به منظور مقابله با آسیب دیدگی:

هدفگزینی

در گفتگوهاو گردهمایی ها با مربی و مشاوران روان درمانی خود، تعدادی هدف تعیین کنید که مستلزم تلاش و بهبود مداوم توانایی تان باشد. اهداف شما باید میزان و نوع درمان، تعداد و یا پیشرفت دامنه حرکات شما، فعالیت های استقامتی توان بخشی ای که در جلسات توان بخشی لحاظ می گردد و در نهایت تاریخ دقیق و حقیقی در مورد تغییر و بازگشت مجدد شما به مسابقات، در برداشته باشد.

ارام سازی

ارام سازی می تواند در مدیریت درد و استرسی که معمولا به دنبال جراحت شدید حاصل می گردد، کمک کند و همچنین می تواند به بهبود کیفیت خواب کمک کند و میزان کلی تنش جسمانی را کاهش دهد.

تصویرسازی

تلاش کنید تا تمرینات قیزیوتراپی و توانبخشی خودتان را تصویرسازی کنید تا به بهبود و توسعه ذخایر عضلانی کمک کنید که این امر به حفظ اعتماد به نفس و مهارت حافظه ای شما کمک شایانی خواهد نمود.

مدیریت افکار

افکار مثبت و ذهنی مثبت گرا و خودگفتاری مثبت می تواند نقش بسزایی در بهبود تلاش شما در راستای فایق آمدن به آسیب و موفقیت در توان بخشی داشته باشد. لیستی از جملات مثبت تهیه کنید و در مواقعی که شرایط سخت می شود آن ها را با خود تکرار کنید (مثلا من خیلی خوب تمرینات فیزیوتراپی ام را انجام می دهم، ویا هرروز درحال پیشرفت هستم، هر روز پیشرفت خودم  را حس می کنم)

علائمی که ورزشکار بایستی به روانشناس یا روانپزشک مراجعه کند

 ورزشکاران غالبا در هنگام آسیب دیدگی خود تعدادی نشانه های منفی روانی را تجربه می کنند. اگر شما نیز دچار نشانه های هشدار دهنده زیر می باشید با روانپزشک و یا مشاور خود در میان بگذارید:

۱-خواب بی کیفیت

۲-نگرشی منفی نسبت به دوره های تمرینی/مسابقه ای

۳-مشکلاتی در سلامت عمومی بدن

۴-افزایش تعداد ضربان قلب در حال استراحت

تهیه و تنظیم:  فیروزه محب الله اسدخانی، دکتر افسانه صنعت کاران

کمیته روانشناسی هیات پزشکی ورزشی استان البرز

منبع:

http://www.ausport.gov.au/ais/sssm/psychology/brainwaves/factsheets/injury_and_injury_management

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.