پنجشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۲

روش های مقابله با فشارهای روانی در ورزشکاران آسیب دیده

فشار عصبی ورزشکار آسیب دیده

برای کنار آمدن با فشار و استرس آسیب دیدگی نیاز به بهبود جسمی و روانی است. ریکاوری یا بهبود آسیب های ورزشی عمدتا بر روی توانبخشی فیزیکی یا جسمانی متمرکز است، اما گنجاندن تکنیک های روانشناسی ورزشی جهت کمک به بهبود هیجانی و روانی نیز مهم است.

ورزشکاران نسبت به آسیب دیدگی ها با دامنه وسیعی از هیجانات و احساسات واکنش نشان میدهند. این دامنه میتواند شامل انکار (عدم پذیرش)، خشم، ناراحتی و حتی افسردگی باشد. آسیب دیدگی غالبا برای فردی که به لحاظ فیزیکی فعال است و مهمترین سرمایه اش، جسمش است، غیر منصفانه به نظر می رسد. اگرچه این هیجانات و احساسات واقعی هستند، اما نداشتن افکار و نگرش منفی بسیار مهم  است و مهم تر از آن یافتن استراتژی های مثبت تیر جهت بر آمدن از عهده این مشکل است. در بسیاری از موارد، برقراری ارتباط و برخورد مناسب با آسیب دیدگی به ورزشکار کمک می کند تا یک ورزشکار متمرکزتر، انعطاف پذیرتر و بهبود پذیرتر شود. در اینجا برخی از استراتژی ها و راهبردهای روانشناسی ورزشی را ارائه می کنیم تا بتوانید جهت تسریع بهبود آسیب دیدگی به کار برید:

درباره  آسیب دیدگی اتان اطلاعاتی کسب کنید:  تا آنجایی که ممکن است در خصوص علت، درمان و پیشگیری از آسیب دیدگی تان اطلاعات کسب کنید. عدم درک کامل آسیب دیدگی می تواند باعث ایجاد ترس یا اضطراب شود. در این رابطه در اینترنت سرج کنید و با پزشکتان و افراد متخصص مشورت کنید. به این منظور، سوالات زیر را از پزشک یا درمانگرتان بپرسید تا بدانید دقیقا چه کارهایی می توانید برای بهبود سریع و کامل انجام دهید :

  • نوع آسیب دیدگی من چیست؟
  • بهبود آسیب من چه مدت طول می کشد؟
  • چه نوع درمانهایی باید انجام دهم؟
  • در طول دوران درمان  چه انتظاریباید داشته باشم؟
  • چه ورزش ها یا تمرینات بدنی را می توانم به طور سالم انجام دهم؟
  • علایم و نشانه های هشداری مبنی بر بدتر شدن حال من چیست؟

با درک آسیب دیدگی و دانستن اینکه چه انتظاراتی باید در طول فرایند بهبود پذیری داشته باشید ، احساس اضطراب کم تر و حس کنترل بیشتر خواهید کرد.

مسئولیت آسیب دیدگی تان را پذیرید: منظور ما این نیست که بگوییم آسیب دیدگی تقصیر شماست. منظور ما این است که شما بپذیرید آسیب دیده اید و تنها فردی هستید که می تواند به طور کامل نتیجه و پیامد آن را تعیین کنید.

به جای اینکه به گذشته فکر کنید یا یک عامل بیرونی را به خاطر آسیب دیدگی خود سرزنش کنید، از طریق پذیرفتن مسئولیت فرآیند بهبودیتان، حس کنترل بیشتری پیدا خواهید کرد و به سرعت در بهبود پیشرفت خواهید کرد، ...

نگرش مثبت ایجاد و حفظ کنید: به منظور بهبود سریع لازم است که از طریق نمایش سخت کوشی  و تجرای توصیه های پزشک، وقت خود را صرف غلبه به آسیب دیدگی تان بکنید تا درمانتان سرعت بگیرد.  به علاوه لازم است افکاری که در ارتباط با آسیب دیدگی و فرآیند بهبود پذیری  دارید را یادداشت کرده و به صورت منطقی مورد ارزیابی قرار دهید یا با مشاور روانشناس خود درمیان بگذارید. خودگفتاری شما (صحبتهایی که با خودتان می کنید)، بسیار مهم است. آیا تفکراتتان منفی و محکوم به شکست هستند؟ به منظور دست یابی به بخش زیادی از بهبود روزانه تان، نیاز به سخت کوشی و حفظ نگرش مثبت دارید. برروی اهدافتان و آنچه که لازم است انجام دهید، تمرکز کنید.

از ذهن خود برای بهبود  جسم خود استفاده کنید : تحقیقات نشان می دهد که می توان بر فرآیند بهبود با استفاده از مهارت ها و تکنیک های ذهنی خاص از قبیل تصویرسازی و خود هیپنوتیزم سرعت بخشید. تکنیک های تصویرسازی از کل حواس بدن، برای ایجاد دستورات ذهنی، احساسات و حالاتی که مربوط به یک پیامد و نتیجه مطلوب هستند با تاکید بر زمان حال، استفاده می کند.

حمایت و پشتیبانی دریافت کنید: یک واکنش رایج بعد از وقوع آسیب دیدگی، انزوا و جدایی از هم تیمی ها، مربی ها و دوستانتان است. حفظ تماس با دیگران هنگام بهبود آسیب دیدگی تان مهم است. هم تیمی ها، دوستان و مربی تان می توانند زمانی که نیاز دارید خشم یا عصبانیتتان را تخلیه کنید، به شما گوش دهند، یا می توانند در طول فرآیند بهبود پذیری، شما را تشویق کنند یا پیشنهاداتی داشته باشند . فقط دانستن این نکته که مجبور نیستید به تنهایی با آسیب دیدگی مواجه شوید، می تواند حس خوبی به شما دهد. بنابراین، به تمرین بروید، در اتاق رختکن یا سالن بدنسازی بمانید. در معرض دید اعضای فعال گروه قرار بگیرید .

اهداف مناسبی را تعیین کنید : صرفا به علت اینکه دچار آسیب دیدگی شده اید، به معنی توقف برنامه ریزی یا تعیین اهداف نمی باشد. به جای این که آسیب دیدگی را به عنوان یک بحران در نظر بگیرید، آن را یک چالش (هدفی که باید حلش کنید) در نظر بگیرید. تمرکز اهداف شما از عملکرد به بهبود تغییر می یابد. این کار به حفظ انگیزه شما کمک خواهد کرد. از طریق ارزیابی اهدافتان، متوجه روند بهبودتان می شوید. هنگامی که می بینید در حال بهبود یافتن هستید، اعتماد به نفس بیشتری را حس خواهید کرد.

فراموش نکنید که درست و دقیقا بر اساس دستورالعمل های درمانگر یا پزشکتان عمل کنید و پیش روید.آنها می توانند به شما کمک کنند تا اهداف واقع گرایانه ای را تعیین کنید که همسو با هر مرحله بهبودتان هستند. اکثر ورزشکاران تمایل دارند تا از طریق انجام تمرینات بیش تر به بهبودشان سرعت بخشند . اینکه بپذیرید دچار آسیب شده اید و محدودیت هایتان را بدانید، مهم است.

آمادگی جسمانی و تناسب اندامتان را حفظ کنید: بسته به نوع آسیبی کرده اید، می توانید تمرینات و ورزش تان را تغییر دهید یا اشکال دیگری از تمرین را بیافزایید تا قدرت قلبی عروقی تان را حفظ کنید. با مربی ، درمانگر یا پزشکتان جهت ایجاد برنامه های ورزشی یا تمرین بدنی خوب و جایگزین مشورت کنید . اگر نمیتوانید بدوید،احتمالا می توانید دوچرخه سواری کنید یا به شنا بروید. بنابراین، تمریناتی برای حفظ تناسب اندام، آمادگی جسمانی  و سلامت قلبی عروقی انجام دهید یا بر روی سلامت تغذیه ای بهتر تمرکز کنید.

با داشتن دانش درست، حمایت از جانب دیگران و تمرین مناسب، می توان با پذیرش جنبه های مثبت این واقعه،  به آسیب دیدگی غلبه کرد. با پیشروی و پذیرش اهسته ی مسائل، تعیین اهداف واقع گرایانه وحفظ رویکرد مثبت و متمرکز، اکثر ورزشکاران می توانند به سرعت به آسیب های جزئی و با کمی تامل، به آسیب های مهم غلبه کنند.

تهیه و تنظیم:  دکتر افسانه صنعت کاران

کمیته روانشناسی هیات پزشکی ورزشی استان البرز

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.