شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۹

دکتر حضوری تشریح کرد؛

مصرف مکمل های غذایی- ورزشی در دوران روزه داری

محمد حضوری

از دغدغه های مهم ورزشکارانی که سابقه مصرف مکمل های غذایی را دارند، نحوه مصرف مکمل های غذایی مورد نظر در ماه مبارک رمضان می باشد. مکمل های غذایی را می توان بر اساس هدف از مصرف آنان به دو گروه تقسیم نمود:

  1. مکمل های مواد مغذی: شامل مکمل های کربوهیدراتی، پروتئینی، انواع مولتی ویتامین ها و... و. این گروه مکمل ها با توجه به آن که منبعی فشرده از برخی مواد مغذی هستند، می توانند به تامین نیاز تغذیه ای ورزشکاران در دوران روزه داری کمک کنند. البته بسیار بهتر است که قبل از مصرف این محصولات با مشورت متخصصین تغذیه و یا طب ورزشی، زمان و میزان مصرف هر یک از آنها را بطور دقیق تعیین نمایید. فراموش نکنید دریافت زیاده از حد هر یک از مواد مغذی می تواند با عوارضی همراه باشد که در مورد برخی مواد مغذی این دریافت زیاده از حد به بروز مسمومیت منجر می گردد. علاوه بر آنکه برای متابولیسم برخی از آنها نظیر مکمل های پروتئینی و ازتی (نظیر whey، کازئین و ...) نیاز بدن به آب به طور قابل توجهی افزایش می یابد. به همین دلیل وعده سحری وعده مناسبی برای مصرف این قبیل مکمل ها نبوده و بهتر است این ترکیبات در وعده افطار و یا برای پرهیز از مشکلات گوارشی، در میانوعده های پس از افطار مصرف شوند تا بدن آب و مایعات کافی در دسترس برای متابولیسم مناسب آنها در اختیار داشته باشد. علاوه بر آن که توصیه می شود که میزان مصرف این مکمل ها را در ماه مبارک رمضان تعدیل کنید.
  2. مکمل های کارافزا: این ترکیبات بیشتر با هدف افزایش توان عضلانی مصرف می‌شوند. از جمله این ترکیبات می توان به کراتین، کافئین، برخی فرآورده ها نظیر پمپ ها اشاره داشت.

با توجه به آن که در آغاز مصرف بسیاری از این ترکیبات نظیر کراتین ممکن است با مشکلات گوارشی همراه بوده و نیاز به مصرف مایعات افزایش می یابد، لذا بهتر است آغاز مصرف و بارگیری این مکمل ها را به پس از ماه مبارک موکول کنید. علاوه بر این برخی دیگر از مکمل های این گروه با افزایش دفع آب و مایعات بدن همراه هستند که از آن جمله می توان به کافئین و آمینواسید ها اشاره کرد. پس توصیه می شود تا حد امکان از مصرف این مکمل ها در دوران روزه داری کاسته گردیده و یا از مصرف موارد جدید در این گروه پرهیز شود.

البته در مواردی نظیر دوره نگهدارنده (Maintenance) کراتین که با مصرف روزانه ۵ گرم مکمل و جهت حفظ ذخایر افزایش یافته آن در عضلات صورت می گیرد، مصرف مکمل پس از صرف افطار با بروز مشکلات کمتری همراه خواهد بود.

دکتر محمد حضوری- رئیس کمیته تغذیه فدراسیون پزشکی ورزشی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.