یکشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۷

روش های مقابله با فشارهای روانی در ورزشکاران آسیب دیده (بخش دوم)

آسیب دیدگی

اغلب، در ورزشکاران نخبه، ورزش، تبدیل به هویت آنها شده است. زمانی که آسیب های جدی یک ورزشکار را از عرصه رقابت خارج میکند، او دچار غم و اندوه زیاد شده و حس شکست را تجربه می کنند. در صورتیکه ورزشکاری دارای منابع پشتیبانی مناسبی نباشد، این غم و اندوه میتواند تبدیل به افسردگی جدی شود .

اولین گام پس از آسیب دیدگی، دریافت درمان فوری برای آسیب جسمانی است  ورزشکاری که دچار تصادف یا آسیب دیدگی شده است باید کمک های اولیه و مناسبی را به منظور جلوگیری از آسیب های جسمانی بیشتر دریافت کند. درمان مورد نیاز می تواند شامل فاصله از ورزش و استراحت کوتاه  مدت باشد. سپس توسط یک متخصص ارزیابی کامل شود، یا سریع به اورژانس رسانده شود.

داشتن علایم هشدار دهنده آسیب دیدگی جدی می تواند به عنوان زنگ خطری برای مراجعه سریع به پزشک باشد. درد، تورم، ضعف، کاهش دامنه حرکتی، بی حسی و گزگزکردن یا بدشکلی (بدقوارگی) جسمانی، از قبیل شکستگی یا دررفتگی همگی نیازمند درمان های پزشکی تخصصی هستند. اما در نظر داشته باشید که ورزشکاران می توانند در اثر آسیب دیدگی های جسمانی دچار آسیب های روانی زیادی شوند.

خروج از زمین به علت آسیب دیدگی می تواند برای کسی که زندگی و هویتش را برروی ورزش گذاشته، فاجعه آمیز و سخت باشد . صرف مدت زمانی در خارج از محوطه ورزشی جهت بهبود یافتن و مواجهه با هرگونه محدودیت های جسمانی می تواند به فشار و افسردگی عاطفی بیانجامد. اما روش هایی برای درمان درد عاطفی آسیب دیدگی های ورزشی وجود دارد که به ورزشکار امکان کاهش صدمات ذهنی و جسمی را می دهد. در اینجا چند نکته جهت بررسی آسیب های روانشناسی آسیب دیدگی فیزیکی یا جسمانی ارائه می کنیم.

نکاتی برای ترمیم روان آسیب دیده:

برای احساس غمگینی خود زمانی تعیین کنید: برای پذیرش صدمه وارده زمان بگذارید؛ ناراحت بودن، عصبانیت و احساس ناامیدی زمانیکه مشکل جسمانی دارید، امری طبیعی است. به خودتان اجازه دهید تا انچه را که فکر می کنید را حس کنید و سپس به حرکت خود ادامه دهید. با کسی که به او اعتماد دارید، در خصوص احساس خود، صحبت کنید و غم و اندوه خود را بیان کنید. نکته ی کلیدی و مهم در اینجا فکر نکردن به رنج و عذابتان و نچسبیدن به خودگفتاری منفی (صحبتهای منفی با خود) است. باید مدت زمانی را جهت احساسات بد خودتان در نظر بگیرید، اما برای خودتان مهلت بگذارید مثلا تا اخر هفته... بنابراین، لازم نیست که در فضای منفی باقی بمانید. اگر متوجه شدید که نمی توانید غم و اندوهتان را کنار بگذارید، یا نگران این هستید که دچار افسردگی جدی شوید، در پی مشاوره کارشناسی باشید تا به شما در پردازش عواطف و احساساتتان کمک کند.

درخواست کمک کنید: سروکار داشتن با هرگونه آسیبی، عادات و مسیر عادی زندگی روزانه تان را تغییر خواهد داد. احتمالا نیاز خواهید داشت تا برخی، کارهایی که عادت داشتید به آسانی انجام دهید را برایتان انجام دهند، و همچنین، ممکن است نیاز به کسی داشته باشید تا فقط به حرف های شما گوش کند و از شما حمایت و پشتیبانی کند. بنابراین هرآنچه که می خواهید را درخواست کنید. بسیاری از دوستان، هم تیمی ها و اعضای خانواده تان ممکن است تمایل بسیاری به ارائه کمک داشته باشند، اما غالبا، آنها نمی دانند چگونه کمک کنند. اگر به چیزی نیاز دارید، بهترین روش برای بدست آوردن آن، درخواست کردن است.

با دوستانتان در ارتباط باشید: بعد از آسیب دیدن، غالبا فرد تمایل به انزوا و دوری کردن از دیگران دارد، اما سعی کنید این کار را نکنید. ممکن است نیاز به استراحت بیشتری داشته باشید که اینکار خوبی است، اما از انزوا طلبی اجتماعی دوری کنید. اگر می توانید به رفتن به تمرینات، مسابقات یا بازی ها ادامه دهید و از گوشه نشینی خودداری کنید. سعی کنید با دوستان و هم تیمی هایتان مشارکت و رابطه داشته باشید.

به بدنتان گوش کنید: یکی از جنبه های مهم سلامت و بهبودی، توجه کردن به بدنتان و تشخیص تفاوت بین درد و ناراحتی است. در زمان بهبودی تا جاییکه ممکن است عملکرد سالم بدون صدمه زدن بیشتر به خودتان داشته باشید. برای بهبودی نیاز به استراحت خوب، حرکت مناسب و تغذیه خوب و سالم است. بیشتر بخوابید غذای سالم بخورید و زمانیکه می توانید حرکت کنید. ازاین زمان (زمان آسیب دیدگی) به عنوان زمانی برای پرداختن به احساسات بدنی تان و کل اطلاعاتی که آن به شما ارائه می کند استفاده کنید.

موفقیت های کوچک را جشن بگیرید: بهبود پذیری چه به لحاظ جسمانی چه به لحاظ عاطفی به صورت موجی صورت خواهد گرفت. ممکن است یک روزپیشرفت زیادی بکنید، و بعد احساس کنید که به بیراهه رفته اید. این امری طبیعی است. درباره ی مشکلات خیلی نگران نشوید، آنها بخشی از پروسه یا فرآیند بهبود پذیری هستند. توجهتان را بروی گام های کوچک پیشرو و موفقیت هایی که هر روز متوجه آن می شوید، متمرکز کنید. این موفقیت می تواند به اندازه وزن گیری زانوی آسیب دیده با افزایش دامنه ی حرکت در زانوی آسیب دیده کوچک باشد، اما این گام های کوچک ثابت می کنند که در حال بهبود هستید.

تمرینات تصویرسازی انجام دهید : تصور کنید که این زمان، فرصتی به شما داده شده چیزی تازه در خصوص استراتژی یا مهارت هایی از قبیل تکنیک های تصویرسازی  یاد بگیرید. در زمان بهبود آسیب، محیط عالی برای کار بر روی سلامت ذهنی و روانی تان دارید. همچنین می توانید برای کاهش استرس، تمرین تصویرسازی کنید و از دارو استفاده کنید.

تهیه و تنظیم:  الهام مبینی، دکتر افسانه صنعت کاران

کمیته روانشناسی هیات پزشکی ورزشی استان البرز

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.