پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۰

عواقب رژیم غذایی غیراصولی در بانوان ورزشکار

عواقب رژیم غذایی غیراصولی در ورزشکاران زن

اگرچه در همه ورزشکاران حرفه ای، رعایت اصول تغذیه ای امری ضروری است، در این مورد توجه ویژه ای به بانوان ورزشکاران به دلیل پیامدهای زیانبار ناشی از پیروی از رژیم های غذایی نادرست وجود دارد.

در  برخی ورزش ها نظیر ژیمناستیک، شنا و شیرجه  ، دوچرخه سواری و دوومیدانی تمرکز بر کاهش وزن که اغلب به صورت طولانی مدت دنبال می شود که برای بانوی ورزشکار مشکل آفرین است.

فرد ورزشکار برای رسیدن به وزن دلخواه، تحت استرس روانی قرار می گیرد که در طولانی مدت ممکن است باعث بروز مشکل اختلال خوردن در شخص شود. در این حالت کمبود دریافت درشت مغذی ها و ریزمغذی ها می تواند در نهایت بر عملکرد ورزشی فرد تاثیر منفی بگذارد.

اختلال خوردن و رژیم غذایی نادرست و کم کالری در ورزشکار شامل کمبود دریافت سه درشت مغذی یعنی دریافت پایین کربوهیدرات (که می تواند باعث تخلیه سریع ذخایر گلیکوژنی و خستگی زودرس حین ورزش شود)، مصرف کم پروتئین (که می تواند باعث تاخیر در بهبود آسیب دیدگی و طولانی شدن زمان درمان و کاهش در توان حفظ و ترمیم بافت عضلانی شود) و مصرف کم چربی (که با کاهش دریافت ویتامین های محلول در چربی و اسیدهای چرب ضروری بر عملکرد استقامتی ورزشکار تاثیرات نامطلوب بر جای بگذارد) است.

کمبود دریافت درشت مغذی ها و رژیم غذایی کم کالری با کمبود دریافت ویتامین ها و املاح ضروری در تولید انرژی، سنتز هموگلوبین و تعادل استخوان مانند آهن، کلسیم و منیزیم همراه است.

این نوع رژیم غذایی نامتعادل در نهایت باعث اختلال در سیستم های تنظیم تولید هورمون می شود. آسیب به این بخش، با عدم قاعدگی در بانوان ورزشکار و عواقب بعدی آن همراه است.

 ترکیب کمبود دریافت ریزمغذی های ضروری در ساخت استخوان (مانند کلسیم، منیزیم و ویتامین دی) و عدم قاعدگی، باعث چگالی پایین استخوانی در ورزشکاران و در نهایت شکستگی های ران و ستون فقرات و آسیب جدی ورزشی می گردد.

بنابراین ضروری است حتی در ورزش هایی که نیاز به رسیدن به وزن مشخصی وجود دارد، رژیم غذایی اصولی و متناسب با شرایط ورزشکار و با مشورت پزشک و متخصص تغذیه برای وی طراحی شده و برای کاهش وزن مورد نظر، از چندین ماه قبل از رقابت های ورزشی برنامه ریزی کرد.

فاطمه پوربهی/  کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی و نایب رئیس  کمیته تغذیه هیات پزشکی ورزشی استان بوشهر

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.