سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴

زمان مصرف قند های ساده در ماه مبارک رمضان

تغذیه در ماه رمضان

مصرف مواد غذایی شیرین و انواع قند های ساده مانند قند ، انواع شیرینی و.... باعث ایجاد حس سیری در ساعات روزه داری نمی شود .

شاید بسیاری از ما تصور کنیم مصرف مواد غذایی شیرین و انواع قند های ساده مانند قند و شکر، زلوبیا و بامیه، انواع کیک و شیرینی و ... در وعده سحر از گرسنگی در ایام روزه داری جلوگیری می کند، اما این طور نیست. مصرف مواد قندی در وعده سحر نه تنها باعث ایجاد حس سیری در ساعات روزه داری نمی شود بلکه باعث گرسنگی بیشتر فرد روزه دار نیز خواهد شد. با مصرف مواد قندی در حجم زیاد در وعده سحر قند خون بالا رفته، هورمون انسولین در بدن آزاد شده و ظرف مدت کوتاهی قند خون  پایین می آید و به این ترتیب با کاهش قند خون، فرد روزه دار گرسنه می شود و ممکن است با مشکلات مربوط به افت قند خون، مثل بی حالی و سردرد تا زمان افطار مواجه شود.

برای جلوگیری از این امر پیشنهاد می شود در وعده سحر کربوهیدرات های پیچیده که جذب آرامی دارند مصرف شوند تا از هر گونه بالا رفتن ناگهانی قند خون جلوگیری شود.   انواع نان های سبوس دار مثل نان سنگک سبوس دار، نان جو، برنج و سیب زمینی آب پز برای مصرف در وعده سحر به عنوان منابع قندی مناسب هستند.

در عوض فرد روزه دار می تواند قند های ساده مثل قند و شکر، عسل، خرما و ... را در وعده افطار مصرف کند. البته زیاده روی در مصرف قندهای ساده حتی در وعده افطار نیز جایز نیست.

برای ورزشکارانی که در طول روز و روزه داری ورزش نیز می کنند، مصرف مواد قندی مثل انواع نوشیدنی حاوی شکر، عسل، شیره انگور و خرما و آبمیوه های شیرین دروعده افطار به منظور جایگزینی گلیکوژن از دست رفته عضلات و همچنین برگرداندن آب از دست رفته بدن پیشنهاد می شود. همچنین توصیه می شود از ساعات افطار تا زمان خواب فرد ورزشکارهر نیم ساعت یک لیوان نوشیدنی کم شیرین مثل انواع آبمیوه، شربت خاکشیر و یا دانه شربتی(تخم گیاه ریحان) همراه با آبلیموی تازه و عسل به منظور اطمینان از رفع کم آبی بدن مصرف کنند.

مصرف انواع نوشیدنی های حاوی کافئین مثل قهوه در ماه مبارک رمضان توصیه نمی شود.

 آیدا غفاری  مسئول کمیته تغذیه هیات پزشکی ورزشی استان مرکزی 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.