شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۷

انگیزش در ورزشکاران

نواک جوکوویچ- انگیزه

انگیزه یک عامل درونی است که انسان یا به طور کلی موجود زنده را به حرکت در می آورد.

ﻳﻜﻲ از ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎی ﻛﻪ رواﻧﻲ  در  ﺑﺮﺧﻲﻧﻈﺮﻳﻪ ﻫﺎی ﻳ ﺎدﮔﻴﺮی ﺑﺮ آنﺗﺄﻛﻴﺪ ﻣﻲ ﺷﻮد «اﻧﮕﻴﺰش»  اﺳﺖ. ﭘﺪﻳﺪة اﻧﮕﻴﺰش ﻏﺎﻟﺒﺎ  ﺑﻪ ﻋﻠﻞ رﻓﺘﺎر ﻣﻲ ﭘﺮدازد و ﻣﻲ خواهد ﺑﻪ اﻳﻦ ﭘﺮﺳﺶ ﭘﺎﺳﺦ  دﻫﺪ ﻛﻪ ﭼﺮا اﻧﺴﺎن در ﻣﻮاﻗﻊ ﻣﺨﺘﻠﻒ دﺳﺖ ﺑﻪ رﻓﺘﺎرﻫﺎی  ﻣﺘﻔﺎوت ﻣﻲ زﻧﺪ ، اﻧﮕﻴﺰش را ﺑﻪ ﺑﻴﺎن ساده «ﺟﻬﺖ و ﺷﺪت ﺗﻼش» هم ﺗﻌﺮﻳﻒﻛﺮده اﻧﺪ.

انواع انگیزش: الف –زیستی یا فیزیولوژیک  ب-روانی

چهار عنوان کلیدی در مورد انگیزش: انگیزش ذاتی(درونی)، انگیزش بیرونی ، مرکز کنترل رفتار و نیازهای ورزشکاران.

انگیزش در ورزشکاران

کلمه انگیزش و انگیزه را ممکن است چندین بار در روز در مکالمات روزمره به کار بریم، آیا می دانید انگیزه های درونی از درون فرد سرچشمه می گیرند و منشاء انگیزه های بیرونی، محیط پیرامون فرد است؟ کسانی که محرکشان نیرونی انگیزشی درونی است، از یک کشش درونی جهت رشد و کسب قابلیت ها و از خود سازمانی در راه رسیدن به یک هدف یا تحقق یک امر خارجی و یا نیل به موفقیت برخوردارند.

نیازی به تاکید بر نقش و اهمیت موضوع انگیزش در ورزش نیست. پیچیدگی این موضوع بر اکثر افراد آشکار است. برخی مربیان اعتقاد دارند که انگیزش موضوعی ناشناختنی است و اگر هم شناختنی باشد، بر انگیختن دیگران غیر ممکن است.

 افرادی که در مورد انگیزش تحقیق کرده اند، به انگیزه های درونی و بیرونی نیز اشاره نموده اند. آنها می گویند” انگیزه های درونی از درون فرد سرچشمه می گیرند و منشاء انگیزه های بیرونی، محیط پیرامون فرد است. ” کسانی که محرکشان نیروی انگیزشی درونی است، از یک کشش درونی جهت رشد و کسب قابلیت ها و از خود سازمانی در راه رسیدن به یک هدف یا تحقق یک امر خارجی و یا نیل به موفقیت برخوردارند.

در ورزش نیز افرادی که به خاطر علاقه درونی به فعالیت ورزشی می پردازند، جزو این دسته از افراد هستند. آنها برای ارضاء تمایل و احساس غرور درونی، ورزش می کنند. این تمایل آنها را به صرف بیشترین میزان تلاش و تکاپو، حتی در شرایط فقدان مشوقین، تماشاچیان و ارزشیابان یا تحلیلگران ورزشی وادار می کند.

 انگیزش خارجی یا بیرونی همان طور که ذکر شد، در جریان تقویت های مثبت یا منفی که فرد از طرف منابع بیرونی دریافت می کند شکل می گیرد. تقویت استفاده از محرک هایی است که وجود یا عدم وجود آنها امکان وقوع رفتار را افزایش یا کاهش می دهد. تقویت کننده ها یا محسوس هستند یا غیر محسوس. وقتی تقویت کننده ها دریافت شوند، به عنوان پاداش های خارجی شناخته می شوند. به احتمال زیاد ورزشکاران به منظور دریافت هر دو نوع پاداش درونی و بیرونی به ورزش می پردازند. میزان اهمیتی که هر ورزشکار به یکی از این دو عامل می دهد، متفاوت است. این تفاوتهای فردی را مربی باید به ورزشکاران بشناسد.

نیازهای ورزشکاران و انگیزش :

اگر رازی برای انگیزش وجود داشته باشد ان راز درک نیاز ورزشکاران است کمک به ورزشکاران برای رسیدن به اهداف خود کلید دستیابی به انگیزش را برای شما فراهم می آورد.

 در بین بهترین  نظریه های شناخته شده در مورد انگیزش نظریه سلسله نیازهای مزلو معروف ترین است او اعتقاد داشت که مردم سعی در ارضای نیازهایشان دارند واین بر یک نظام اولویت بندی استوار است:1-نیازهای گرسنگی، تشنگی و جنسی ۲-نیاز های سلامتی و امنیت ۴-نیاز های اجتماعی، متعلق بودن و عشق ورزیدن ۴-نیازهای عزت نفس واحترام به خود ۵- نیاز های مترقی خود شکوفایی

سید محمد رضا حسینی /عضو کمیته روانشناسی هیات پزشکی ورزشی استان خوزستان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.