دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۹

دکتر باقری مقدم تشریح کرد؛

بایدهای ورزش در مدارس

ورزش مدارس

رعایت بهداشت و ایمنی از موارد مهمی است که در اجراء هر رشته ورزشی، از نظر حفظ سلامت دانش‌آموزان باید به‌عمل آید.

ایمنی و حفظ بهداشت، خود به‌خود به‌دست نمی‌آید و باید ضمن تعلیمات هر رشته ورزشی، مقررات ایمنی آن نیز تعلیم داده شود. پس از آموزش مقررات ایمنی و بهداشتی رشته‌های ورزشی، بر مربیان لازم است که بر اجراء صحیح و کامل آن نظارت کنند تا همه افراد، تمامی توصیه‌ها را بدون کم و کاست رعایت کنند.

اولین مسئولیت مربیان ورزش، انتخاب زمین و محوطه ورزشی مناسب از نظر حفظ سلامت دانش‌آموزان است. محوطه ورزشی باید، دارای وسعت کافی بوده و از برجستگی‌ها، موانع و اشیائی که برای سلامت افراد خطرناک است، عاری باشد.

هموار ساختن زمین ها، نداشتن درز و شکاف، عدم وجود منافذ نصب میله ها، نبودن چاله آب بدون پوشش و سنگریزه و مواد اضافی در زمین، متمایز کردن زمین بازی از دیگر زمین ها و... از جمله مواردی است که به وجود میزان ایمنی در درون زمین های ورزشی ارتباط دارد.

 مسئولیت بعدی مربی ورزش این است که بر رعایت مقررات ایمنی هر رشته خاص از طرف شرکت‌کنندگان نظارت داشته باشد. نظارت و اجراء مقررات ایمنی از مهم‌ترین وظایف هر مربی ورزش به‌شمار می‌رود.

جو بازی باید ملایم و دوستانه باشد و بر مربیان است که با تمام قدرت، از خشونت در بازی‌های ورزشی جلوگیری کنند.

، مقررات ایمنی رشته‌های ورزشی باید در همه جا و در همه مدارس یکسان باشد و همه معلمان باید در این موارد هماهنگ عمل کنند.

بهتر آن است که مقررات ایمنی، در تابلوی اعلانات مدارس نصب شوند تا همواره در معرض دید و مطالعه دانش‌آموزان قرار گیرد.

سعی کنید در هوای آزاد و بدون آلودگی ورزش کنید. در صورتی‌که تمرینات ورزشی در مکان‌های سرپوشیده انجام می‌گیرد، تهویه هوای داخل این‌گونه اماکن الزامی است.

. هنگام ورزش از لباس‌های مناسب همان رشته ورزشی استفاده کنید. هرگز با لباس‌های معمولی و روزانه خود به ورزش نپردازید.

در خرید کفش ورزشی توجه بیشتری نشان دهید و سعی کنید اندازه کفش را مناسب انتخاب کنید تا پا در آن به راحتی قرار گیرد. کفش‌های بزرگ‌تر یا کوچک‌تر از اندازه پا به هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود.

سعی کنید هنگام ورزش از جوراب‌های نایلونی، کمتر استفاده نمائید. استفاده از جوراب‌های نخی با الیاف طبیعی مناسب‌تر است.

در هنگام ورزش در زمین یا سالن‌ها دقیقاً به موانع و خطراتی که امکان دارد پیش بیاید توجه کنید و از برجستگی و یا فرورفتگی‌های محیط بازی اطلاع داشته باشید و سعی کنید برای همنوعان و همبازی‌های خود خطری ایجاد نکنید

هنگام استفاده از ابزار و وسایل ورزشی هوشیار باشید و چگونگی استفاده از آن را بدانید تا از ورزش خود لذت ببرید- تجهیزات بازی باید توسط مسئولان ورزشی خریداری شود و دارای وزن، اندازه و حجم مناسب و متناسب با سن دانش آموز باشد.

دکتر احمد باقری مقدم/ هیات پزشکی ورزشی اصفهان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.