شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۵

کشیدگی عضله همسترینگ در ورزش بیسبال

آسیب در بیس بال

یکی از شایع ترین آسیب های قسمت پایین تنه در ورزش بیسبال که به علت دویدن های تکراری در بین بیس ها رخ می دهد، کشیدگی عضله همسترینگ می باشد.

کشیدگی همسترینگ به منزله کشش شدید و یا پارگی فیبرهای عضلانی و یا بافتهای مربوط به این عضلات است. این کشیدگی می تواند در یک انتها  و یا در هر جایی از طول عضله رخ دهد که بر اساس شدت آسیب به سه درجه تقسیم می شوند:


• درجه ۱: کشش شدید و یا اندک پارگی چند فیبر عضلانی است. درد آن معمولاً محدود و قابل نشان دادن با انگشت می باشد. سفتی و ضعف ممکن است مشاهده شود. اگر انجام ورزش ادامه یابد و یا شدت آن بیشتر شود، ممکن است در هنگام ورزش درد از بین برود اما نکته قابل توجه اینجاست که این درد پس از پایان تمرین دوباره رجوع می کند و حتی ممکن است این بار همراه با شدت بیشتری باشد.


• درجه ۲: پارگی متوسط با مقدار بیشتری فیبر عضلانی که ناحیه دردناک و وسعت آن از درجه یک بیشتر می باشد. 
سفتی و ضعف در عضله وجود دارد و ناحیه دردناک ممکن است به دلیل خونریزی در بافت و یا عضله به رنگ آبی و یا کبود درآید ( 
آسیب ممکن باعث لنگیدن هنگام راه رفتن شود) . 


• درجه۳: پارگی کامل عضله و کوفتگی شدید و وسیع آن و مشاهده برجستگی (تورم) در قسمت آسیب دیده .

 ورزشهایی که ریسک بالایی برای آسیب همسترینگ دارند،  شامل:

 بیسبال، فوتبال، بسکتبال و دو میدانی می باشند. آسیب مزمن این عضله در دوندگان به علت مکانیزم آن (تکرار حرکات دویدن) بیشتر است.

در رشته بیسبال به علت دویدن های تکراری که یک بازیکن در بین بیس ها انجام می دهد می تواند یکی از شایع ترین آسیب های قسمت پایین تنه در این ورزشکاران باشد، لذا این ورزشکاران باید در تمرینات خود بیشتر به تمرینات سرعتی تکراری و کشش های ایستا و PNF در قسمت همسترینگ (در زمان سرد کردن) اهمیت بدهند تا کمتر دچار این عارضه شوند.

ورزش و توانبخشی در آسیب عضله همسترینگ:


PRICE

-  محافظت از عضو مانع افزایش شدت آسیب می شود. 
استراحت و منع انجام فعالیتهایی که آسیب را تشدید می کنند باعث افزایش سرعت بهبود می شود. استفاده از یخ ۱۵- ۱۰ دقیقه، ۳-۲ بار در روز باعث کنترل التهاب و جلوگیری از افزایش ادم می شود (استفاده از گرما به دلیل افزایش خونریزی و آسیب عضله در ۴-۳ روز اول منع شده است).

استراحت و دراز کشیدن به طوریکه پاها بالاتر از سطح بدن باشند به کنترل تورم و آسیب کمک می کند.

استفاده از فشار در محل آسیب به وسیله باندهای کشی و یا جوراب های الاستیک به کنترل تورم و ادم کمک می کند (اگر در محل بانداژ احساس سوزن سوزن در عضو کردید ممکن به دلیل این باشد که باند را بیش از حد سفت بسته اید).

نکته ای که باید در این عارضه به آن اشاره کرد بازگشت ورزشکار به تمرینات می باشد، که به این منظور ورزشکار باید از تمرینات آمادگی سازی عمومی استفاده کند چرا که شدت تمرینات بعد از این آسیب تا مدتی باید کنترل شده و با شدت پایین انجام شود تا از عود کردن این عارضه ( با توجه به عضله حساس همسترینگ) جلو گیری شود.

دکتر محمدمهدی رفیعی   مسئول کمیته توانبخشی هیات پزشکی ورزشی استان مرکزی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.