سازمان بهداشت جهانی بهنجاری را سلامت کامل جسمانی، روانی و اجتماعی میداند. سلامت روانی مستلزم فقدان اختلال روانی است و اختلال روانی، الگوی روانشناختی یا رفتاری است که با ناراحتی یا افزایش قابل توجه رنج، درد، ناتوانی یا از دست دادن اختیار عمل مشخص میشود. دو مورد از شایعترین اختلالات روانی اضطراب و افسردگی میباشند. در بین دوازده اختلال اضطرابی فهرست شده در ویرایش پنجم کتابچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، اختلال اضطراب فراگیر جزء شایعترین اختلالات است.
یکی از شایعترین اختلالهای روانی اختلال اضطراب فراگیر است که با نگرانی مفرط و غیرقابل کنترل مشخص میشود و همراه با نشانههای جسمانی است. برخلاف سایر اختلالات اضطرابی، اختلال اضطراب فراگیر شامل نگرانی مبهم در غیاب اشیاء، محرکها و موقعیتهای خاص است. ویژگیهای اصلی اختلال اضطراب فراگیر شامل نگرانی شدید درمورد چندیدن رویداد یا فعالیت دراکثر روزها حداقل به مدت ۶ ماه، اختلال در عملکرد اجتماعی و شغلی، دشواری در کنتر نگرانی و فراوانی، شدت و مدت نگرانی فراتر از احتمال وقایع تهدیدزا است.
اکثر پژوهشهای همهگیرشناسی در ایران اضطراب فراگیر را بهعنوان شایعترین اختلال اضطراب مطرح کردند.
باتوجه به سیر مزمن، شیوع بالا و همراهی اختلال اضطراب فراگیر با سایر اختلالهای روانشناختی، این اختلال بهعنوان یکی از مهمترین اختلالهای ناتوانکننده بزرگسالان شناخته شده است. میزان اختلال اضطراب در جامعه ایران را بین ۱۵–۷ درصد گزارش کردهاند، در حالی که این میزان در دانشجویان بین ۲۰– ۱۲ درصد میباشد .
اضطراب ورزشی
اجرای مهارتهای ورزشی اغلب متأثر از سه بعد اصلی است که شامل ویژگیهای تکنیکی و تاکتیکی، ویژگیهای جسمانی و ویژگیهای ذهنی و ورانی میباشد. هر ورزشکار بهمنظور اجرای بهترین سطح عملکرد خود نیازمند سود جستن از آمادگی مناسب در هر کدام از حوزههای فوق میباشد. در هنگام مسابقه و بهویژه مسابقاتی که نتایج آنها مهم تلقی میشود، نقش مهارتها و ویژگیهای ذهنی پررنگتر میشوند. این مهارتها میتواند شامل مواردی چون کنترل اضطراب، تمرکز، بازیابی تمرکز، انگیزه، طرح مسابقه و موارد دیگر شوند (کاراگئور گیس، تری، ۲۰۱۱).
یکی از متغیرهایی که با عملکرد ورزشی ارتباط نزدیکی دارد، اضطراب ورزشی است که در رقابتهای ورزشی ظاهر میگردد. یافتهها به رابطۀ میان اضطراب و عملکرد تأکید میکنند و حاکی از تأثیر منفی اضطراب بر عملکرد ورزشکران میباشند. اضطراب ورزشی عملکرد ورزشکاران را تحت تأثیر قرار میدهد و هر چه میزان اضطراب بالاتر باشد، عملکرد ورزشکاران نیز در حین رقابت پایینتر خواهد آمد (پین و دونافی، ۲۰۱۰).
ارتباط اضطراب با عملکرد یکی از مباحث مورد توجه در علم روانشناسی ورزشی است که از حدود یکصد سال پیش تا کنون مورد توجه بسیاری از پژوهشگران قرار گرفته است. در سطوح بالای بسیاری از ورزشها تفاوت ناچیزی میان سطح مهارتهای فنی شرکتکنندگان وجود دارد؛ بنابراین در اغلب موارد، توانایی کنترل اضطراب است که برنده را از بازنده جدا میکند (کاراگئور گیس و تری، ۲۰۱۱).
روانشناسان ورزش و تمرین طی سالهای متمادی ارتباط میان اضطراب و عملکرد را مطالعه کردهاند و جنبههایی از فرآیندی را که به افراد در روانافزایی و اجرای بهتر بهجای روانفرسایی و اجرای ضعیف کمک میکند را روشن ساختند، اوایل روانشناسان رابطۀ خطی و مستقیمی میان اضطراب و عملکرد تصور میکردند (اسپنس واسپنس، ۱۹۶۶). بر اساس این دیدگاه که تئوری سائق نامیده میشود، همچنان که اضطراب حالتی فرد بالا میرود عملکرد او نیز بهتر میشود. یعنی ورزشکاری که انگیختگی و اضطراب بیشتری دارد، اجرای بهتری را از خود نشان میدهد. البته، اغلب ورزشکاران نیز موقعیتهایی را به یاد میآورند که در آنها بیش از حد برانگیخته یا مضطرب شدهاند و آنگاه عملکرد ضعیفتری داشتهاند. پژوهشهای علمی اندکی در حمایت از نظریه سائق وجود دارد که در نتیجه باعث بهوجود آمودن نظریۀ یو وارونه گردید. این نظریه بیان میکند که در سطوح پایین انگیختگی و اضطراب، عملکرد پایینتر از میانگین خواهد بود و ورزشکار یا تمرینکننده در این حالت از نظر روانی آماده نیست. هنگامی که انگیختگی افزایش مییابد، عملکرد تا نقطۀ بهینه که بهترین عملکرد را نتیجه میدهد، افزایش مییابد. اما افزایش بیشتر در انگیختگی موجب زوال عملکرد میشود. بنابراین این نظریه با یوی وارونه نشان داده میشود که عملکرد بالا را در سطح بهینۀ انگیختگی به عملکرد ضعیفتر را در سطوح پایین یا بسیار بالای انگیختگی منعکس میکند (واینبگر و گولد، ۲۰۱۴).
اضطراب متشکل از دو بُعد شناختی و جسمانی است که مؤلفۀ شناختی اضطراب، بخش ذهنی اضطراب است و با ارزشیابی نفی و انتظارات منفی اجرا به وجود میآید. در حالی که مؤلفۀ بدنی اضطراب حالتی عنصر فیزیولوژیک و عاطفی اضطراب است و به احساسات افراد از حالت فیزیولوژیک آنها در پاسخ به فشار روانی که آنها تجربه میکنند، ارتباط دارد (رابرتز، اسپینک و پمبرتون، ۱۹۹۹).
طرحواره درمانی و اثربخشی آن بر اضطراب ورزشی
یکی از روشهایی که اخیراً در درمان و برطرف کردن اضطراب و هیجانات ناسازگار مورد استفاده قرار میگیرد، طرحوارهدرمانی است. طرحوارهدرمانی توسط یانگ (۱۹۹۰) بهوجود آمد و درمانی نوین و یکپارچه است که عمدتاً بر اساس گسترش مفاهیم شناختی – رفتاری، دلبستگی، گشتالت، روابط شیء و روانکاوی در قالب یک مدل درمانی و مفهومی شکل گرفته است. یانگ یا یکپارچهسازی تکنیکهای مختلف در قالب یک نظریۀ منسجم، طرحوارهدرمانی را بهوجود آورد و این روش بسته به مشکل بیمار میتواند بهصورت کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت بهکار گرفته شود. طرحوارهدرمانی بر پایۀ رفتار درمانی شناختی کلاسیک بنا شده و با تأکید بیشتر بر ریشههای تحولی مشکلات روانشناختی در دوران کودکی و نوجوانی و استفاده از تکنیکها و مفاهیم مربوط به سبکهای مقابلهای پیش میرود. هدف در این رویکرد شناسایی طرحوارههای ناسازگار و برطرف کردن آنها میباشد. یانگ آن دسته از طرحوارهها را که منجر به شکلگیری مشکلات روانشناختی میشوند را طرحوارههای ناسازگار اولیه مینامد و معتقد است طرحوارهها، به الگوی خود تداومبخش از خاطرات، هیجانات، شناختها، حواس و ادراکات اطلاق میشود که رفتارها را هدایت میکنند. مفید بودن طرحوارهدرمانی در درمان افسردگی، اضطراب مزمن، اختلالات خوردن، مشکلات شدید زناشویی و مشکلات رایج در تداوم روابط صمیمی تأکید شده است (یانگ، کلاسکو و ویشاز؛ ۲۰۰۳).
طرحوارهدرمانی به بررسی باورهای غلط افراد میپردازد و درخصوص تغییر این باورها، اقداماتی را انجام میدهد. در محیط ورزشی نیز، باورهای غلط میتواند برای ورزشکاران وجود داشته باشد و این باورها میتوانند به ویژگیهای ورزشی حریف، رقابت و... تعمیم داده شود. بهعنوان مثال، ورزشکار تنیس روی میزی که باور دارد به افراد چپ دست میبازد و یا تکواندو کاری که معتقد است هرگاه از توبوک قرمز استفاده میکند، میبازد. بنابراین، بهنظر میرسد که استفاده از طرحوارهدرمانی برای ورزشکاران و به منظور تغییر باورهای اشتباه آنان بتواند مرثر باشد. در همین راستا، خورشیدزاده، برجعلی، سهرابی و دلاور (۲۰۱۱) اظهار داشتند که طرحوارهدرمانی در درمان اختلال اضطراب اجتماعی در زنان از کارایی و اثربخشی لازم برخوردار است و سبب کاهش معنادار سطح اضطراب در این افراد میشود. همچنین هانت و همکاران (۲۰۰۷) در یک مطالعۀ مروری نظاممند دریافت که علائم اضطراب فراگیر از طریق رویکردهای شناختی رفتاری کاهش یافتهاند و این رویکردها مؤثرتر از درمان معمولی هستند. مطالعات مروری دیگری نشان دد که علاوه بر آرامسازی کاربردی، تمرینان شناختیرفتاری در درمان اختلال اضطراب فراگیر مؤثر هستند (گورمان، ۲۰۰۳؛ سیو و چامبلس، ۲۰۰۷).
همچنین حمزه و نوابی نژاد و شفیع آبادی (۱۳۹۵) در تحقیقی دریافتند که که اجرای هر سه روش طرحواره درمانی، آرامسازی کاربردی و تصویرسازی ذهنی در کاهش اضطراب حالتیشناختی مؤثر بوده است، که طرحواره درمانی مؤثرترین روش در کاهش اضطراب حالتی رقابتی بود و باعث بیشترین کاهش میزان اضطرابشناختی در ورزشکاران نخبه در مقایسه با دو روش دیگر گردید.
سید محمد رضا حسینی /کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی/هیات پزشکی ورزشی استان خوزستان
منابع :
- Gorman, J. M. (۲۰۰۳). Treating generalized anxiety disorder. Journal of Clinical Psychiatry, ۶۴(۱) , ۲۴- ۲۹.
- Hamzeh, H., Navabi Nejad, Sh., and Shafiabadi, A. (۲۰۱۷). Comparison of Schema Therapy, Applied Relaxation and Mental Imagery Effectiveness to Reduce Cognitive State Anxiety of Elite Athletes. Journal of Sport Psychology Studies, ۱۸; Pp: ۱۲۹-۱۴۴. In Persian
- Hunot, V., Churchill, R., Silva de Lima, M., & Teixeira, V. (۲۰۰۷). Psychological therapies for generalised anxiety disorder. Cochrane Database Syst Rev, ۱.
- Karageorghis, C., & Terry, P. (۲۰۱۱). Inside sport psychology: Human Kinetics.
- Khorshidzadeh, M., Borjali, A., Sohrabi, F., & Delavar, A. (۲۰۱۱). The effectiveness of schema therapy on female with social anxiety disorder. Counseling and psychology studies, ۱ (۲) , ۵-۲۴
- Maleki Z, Naderi I, Ashoori J, Zahedi. The effect of schema therapy on reducing symptoms of anxiety and depression in nursing and midwifery students. Journal of Medical Education and Development. ۲۰۱۵; ۱۰(۱) : ۴۷-۵۶
- Payne, R. A., & Donaghy, M. (۲۰۱۰). Relaxation techniques: A practical handbook for the health care professional: Elsevier Health Sciences.
- Roberts, G. C., Spink, K .S., & Pemberton, C. L. (۱۹۹۹). Learning experiences in sport psychology: Human Kinetics ۱.
- Siev, J., & Chambless, D. L. (۲۰۰۷). Specificity of treatment effects: cognitive therapy and relaxation for generalized anxiety and panic disorders. Journal of consulting and clinical psychology, ۷۵(۴) , ۵۱۳.
- Spence, J. T., & Spence, K. W. (۱۹۶۶). The motivational components of manifest anxiety: Drive and drive stimuli. Anxiety and behavior, ۲۹۱- ۳۲۶.
- Weinberg, R. S., & Gould, D. (۲۰۱۴). Foundations of Sport and Exercise Psychology, ۶E: Human Kinetics.
- Young, J. (۱۹۹۰). Cognitive therapy for personality disorders: a schema-focused approach. Florida: Professional resource exchange. Inc (Links).
- Young, J. E., Klosko, J. S., & Weishaar, M. E. (۲۰۰۳). Schema therapy: A practitioner's guide: Guilford Press.
ارسال نظر