سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۲

پیاده روی برای سلامتی

پیاده رویی برای سلامتی

فعالیت بدنی تنها نباید شدید باشد یا برای یک مدت طولانی انجام شود تا سلامتی شما را بهبود بخشد.

 پیاده روی منظم می‌تواند به شما کمک کند که چربی‌های بدن را کم کنید، وزن مناسب را حفظ کنید، تناسب اندام تان را بهبود بخشید و خطر گسترش بیماری‌هایی از قبیل بیماری قلبی دیابت نوع ۲، پوکی استخوان و برخی سرطان‌ها را کاهش دهد. پیاده روی فشار کمی‌ دارد، به کمترین تجهیزات نیاز دارد و می‌تواند در هر زمانی از روز انجام شود. شما می‌توانید از منزل خارج شوید و پیاده روی کنید بدون آنکه نگران برخی خطرات مرتبط با دیگر اشکال تمرین‌های شدید باشید. همچنین پیاده روی یک شکل بسیار مناسب برای فعالیت بدنی در افرادی است که دارای اضافه وزن هستند. البته پیاده روی برای افراد مسن و افرادی که مدت طولانی تمرین نکرده‌اند مناسب می‌باشد. هنگام پیاده روی شما وزن بدنتان را حمل می‌کنید. این چیزی است که گاهی اوقات به آن تمرین استقامتی وزنی نیز گفته می‌شود. فواید پیاده روی شامل: تناسب سیستم قلبی و عروقی (قلب و ریه) افزایش می‌یابد.  خطر بیماری قلبی و سکته مغزی کاهش می‌یابد.  وضعیت‌هایی مانند پرفشاری خون، کلسترول بالا درد عضلات و مفاصل یا سفتی آن ها و دیابت بهبود می‌یابد.  استخوان‌ها قوی تر می‌شوند و تعادل بهبود می‌یابد.  قدرت و استقامت عضلات افزایش می‌یابد.  چربی‌های بدن کاهش می‌یابد.

ضمنا یادتان باشد که:

شرکت در پیاده روی آسان است.

پیاده روی با دوستان مفرح است.

پیاد روی ابزار و تجهیزاتی لازم ندارد.

کاهش وزن با یک برنامه پیاده روی می تواند آغاز معقولی باشد

خیلی از آدم های چاق یا کم تحرک، سطح تندرستی پایینی دارند. این امرغالبا به خاطر ورزش نکردن است که به مرور زمان سبب می شود عضلات و سیستم انرژی، کارآیی خود را از دست بدهند. به همین دلیل وقتی یک برنامه ورزشی برای کاهش وزن شروع می شود، انجام آن خیلی دشوار به نظر می آید.

"دویدن" و "پیاده روی سریع" برای سوزاندن کالری، ورزش های فوق العاده ای محسوب می شوند با این همه، برای کسانی که آمادگی جسمانی خوبی ندارند، این ورزش ها غالبا انرژی بَر هستند. ورزش های خیلی شدید باعث می شوند بدن کربوهیدرات بیشتری بسوزانید. برای سوزاندن چربی لازم است بدن در سطوح پایین تری تلاش کند و بسیاری از ورزش ها اجازه این کار را نمی دهند.

؛ پیاده روی فعالیتی مداوم و تدریجی است، بنابراین حتی اگر شخص فاقد آمادگی جسمانی هم باشد به طور مؤثری به وضعیت سوزاندن چربی دست می یابد.

پیاده روی را لذت بخش کنید

برخی از پیشنهادات برای تبدیل پیاده روی منظم به شکلی لذت بخش از فعالیت بدنی: لباس‌های کمتر و راحت بپوشید.  خودتان را از آفتاب به وسیله لباس و عینک آفتابی و کلاه محافظت کنید. اگر باران می‌آید از لباس‌های ضد آب استفاده کنید و از خیس شدن پرهیز کنید. مقدار زیادی آب قبل و بعد از پیاده روی بنوشید. اگر مسافت طولانی را پیاده روی می‌کنید مقداری آب به همراه ببرید.  سرعت پیاده روی خودتان را تغییر دهید تا بتوانید از تغییر در احساس خودتان لذت ببرید. با یکی از دوستان‌تان پیاده روی کنید.  به یک گروه یا باشگاه پیاده روی بپیوندید.  اگر شما یک مشکل یا وضعیت پزشکی دارید قبل از شروع هرگونه برنامه تمرینی با پزشکتان مشورت کنید.

پیاده روی می تواند بهترین راه برای شروع هر      برنامه جدید کاهش وزن باشد، البته تا جایی که پزشکتان آن را تائید کند!

برای نگه داشتن بدن در بالاترین حد سوزاندن چربی، پیاده روی مؤثر با کنترل تعداد ضربان قلب، بیشترین تأثیر را دارد

هشدار:

 همیشه قبل از شروع هر ورزش جدیدی، تأیید پزشک معتبری را بگیرید. تمام ورزش ها باید تحت نظارت یک مربی صاحب صلاحیت انجام شود.چنانچه تعداد سلول های چربی شما زیاد است، باید ورزش کنید و با استفاده از اصول صحیح علمی، برای کاهش چربی سلول ها، رژیم بگیرید. هر روش دیگری منجر به کاهش آب بدن و احتمالاً- پس از قطع رژیم- بازگشت به وضع سابق می شود

سکینه ناصری مقدم /عضو هیات رئیسه هیات پزشکی ورزشی استان خوزستان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.