پنجشنبه ۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۵

دکتر چیت سازان در سیمای استان مرکزی تاکید کرد؛

رشد 12 درصدی ساماندهی ورزشکاران

حضور  رئیس هیات در سیمای استان

دکتر امراله چیت سازان رئیس هیات پزشکی ورزشی استان با حضور در برنامه همگام با ورزش سیمای استان، عملکرد این هیات را تشریح کرد.

متن گفت و گوی رئیس هیات پزشکی ورزشی استان در برنامه همگام با ورزش به  این شرح است:

آمار ورزشکاران سازمان یافته استان؟

سال ۹۲ که  این مسئولیت را بر عهده گرفتم آمار ورزشکاران سازمان یافته استان حدود 71 هزار نفر بود و ورزشکاران تنها به این دلیل حق عضویت را پرداخت می کردند که بتوانند در مسابقات حضور داشته باشند. از این رو تلاش زیادی کردیم تا بتوانیم دیگر خدمات خود را معرفی کنیم و خوشبختانه توانستیم در نهایت آمار ورزشکاران را افزایش داده و با رشد ۱۲ درصدی به رقم به ۷۳ هزار و پانصد نفر برسانیم که از این تعداد ۲۵هزار نفر بانوان و الباقی آقایان هستند.

چند درصد از جامعه ورزش استان  عضو کمیته خدمات درمانی(بیمه ورزشی) هستند؟

 باید بگویم که آمار دقیقی از تعداد کل ورزشکاران استان در دسترس نیست اما با توجه به آمارهایی که فدراسیون اعلام می کند بیش از ۱۵۰ هزار نفر ورزشکار در استان داریم که بنا به دلایلی نتوانستیم تمامی ورزشکاران استان را جذب کنیم.

در قبال دریافت کارت خدمات درمانی چه خدماتی به ورزشکاران ارائه می کنید؟

ورزشکاران با پرداخت ۱۵۰۰۰ تومان برای یک سال (۳۶۵ روز کامل) تحت پوشش کمیته خدمات درمانی قرار می گیرند که در مقابل خدماتی نیز به ورزشکاران ارائه می شود.  به طور مثال فدراسیون پزشکی تا سقف ۹۰۰ هزار تومان برای خدمات بازتوانی، ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بابت اقدامات درمانی به مصدمین حوادث ورزشی پرداخت می نماید. براساس آمار موجود طی سال گذشته حدود ۲۵۰  نفر از ورزشکاران مصدوم استان جهت درمان به مراکز تخصصی و فوق تخصصی فدراسیون پزشکی ورزشی معرفی شدند و بالغ بر ۸۶ میلیون ریال غرامت درمان به ورزشکاران پرداخت شد.البته ورزشکاران باید به این نکته توجه داشته باشند که اگر کارت عضویت کمیته خدمان درمانی را فروردین ماه دریافت نمایند، در هنگام بروز آسیب از حداکثر مزایای استفاده خواهند کرد.

 تعداد پزشکانی که با هیات همکاری می کنند چند نفر است و چه خدماتی را ارائه می دهند؟

 بالغ بر ۳۰ امدادگر ورزشی و پزشک آقا و خانم با هیات پزشکی استان همکاری مینمایند که وظیفه  پوشش پزشکی مسابقات را برعهده دارند.  همکاران ما در کمیته پوشش مسابقات، در سال ۹۵ بیش از ۴۰۰ رقابت ورزشی استانی و کشوری را پوشش دادند.

به طور کلی  چه خدماتی به ورزشکاران ارائه می دهید؟

 در هیات استان ۶ کمیته فعال داریم که هرکدام وظیفه خاص و مشخصی را برعهده دارد، ستاد نظارت بر اماکن ورزشی یکی از این کمیته ها است، وظیفه همکاران ما در این کمیته  بازرسی و نظارت بر سلامت اماکن ورزشی استان می باشد، در سال گذشته بالغ بر۴۹۰ مورد بازرسی از اماکن ورزشی در سطح استان صورت گرفته است که  در نتیجه این بازرسی ها حدود ۹۰ باشگاه اخطار کتبی دریافت کردند و ۲۷ باشگاه  متخلف نیز به دلیل استفاده از مواد نیروزا، انجام ندادن تعهداتی که از دیدگاه هیات و اداره ورزش وجوانان باید  انجام می دادند و تخطی از وظایفشان  پلمپ شد. همکاران ما در کمیته آموزش در سال گذشته ۲۰ دوره آموزشی تخصصی و عمومی را در سطح استان برگزار کردند، همچنین توانستیم با رایزنی های انجام شده با  کمیته آموزش فدراسیون، برای اولین بار در استان دوره ماساژ ورزشی را با حضور ۷۰ نفر از متقاضیان و دوره امدادگری ورزشی را با حضور حدود ۴۰ نفر از پزشکیاران هیات و پرستاران با تدریس مدرسان فدراسیون برگزار نماییم، البته باید گفت که این آموزش ها به افرادی که در عضویت کمیته خدمات درمانی باشند ارائه می شود.

همانطور که می دانید برخی از ورزشکاران به دلیل اشتباه انجام دادن حرکات ورزشی دچار بدفرمی و ناهنجاری هایی اسکلتی می شوند کارشناسان هیات آماده ارائه هرگونه مشاوره در زمینه برنامه ورزشی و حرکات اصلاحی به این افراد هستند.انجام مشاوره های تغذیه و روانشناسی ورزشی، مشاوره بدنسازی و ارائه برنامه صحیح ورزشی در تمامی رده های سنی نیز از دیگر خدماتی است که در هیات پزشکی ورزشی استان به ورزشکاران ارائه می شود، که در سال گذشته بیش از ۲۰۰ نفر از ورزشکاران استان از خدمات مشاوره ای هیات استفاده کرده اند .

انجام فیریوتراپی آقایان و بانوان همه روزه  با حضور متخصصان طب ورزش و همچنین صدور گواهی سلامت برای ورزشکاران از دیگر خدمات هیات پزشکی استان به جامعه ورزش است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.