یکشنبه ۴ تیر ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۳

ورزشی نویسان و توسعه ورزش

دکتر چهارده چیریک استان فارس

مسئول کمیته روانشناسی هیات پزشکی ورزشی استان فارس در یادداشتی به اثرات ورزشی نویسان و رسانه اشان بر توسعه ورزش استان و کشور پرداخته است.

مسئول کمیته روان شناسی هیات پزشکی ورزشی استان فارس در یادداشتی به اثرات ورزشی نویسان و رسانه اشان بر توسعه ورزش استان و کشور پرداخته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پزشکی ورزشی ایران، در یادداشت دکتر مجید چهارده چیریک آمده است:

در خصوص سابقه و نقشی که رسانه های نوشتاری از دیرباز تا کنون در توسعه ورزش (چه بصورت پدیده و یا امروزه نهادی منسجم و اجتماعی) داشته و دارند و یا ضرورتهای که پیرامون توجه به هیجانات مثبت و منفی کوتاه یا میان مدت ناشی از گزارش ها و نوشتارهای حرفه ای، مجازی که همواره بعنوان اسناد قابل توجه مطرح هستند و یا حتی لزوم ایجاد و توسعه  کانون های تخصصی آموزش و تربیت ورزشی نویسان در کنار بکار گیری مستمر تجربه بزرگان این حوزه می باشد.

وی مطالب دیگری را البته این بار در قالبی نوشتاری به مخاطبان و دنبال کنندگان چنین موضوعاتی مطرح نمود، به این امید که علاوه برتوجه عموم، مورد توجه کارگزاران و ارباب جمعی این حوزه رسانه ای نیز واقع گردد.

دکترچهارده چیریک تصریح کرد: رسانه ها (وسایل ارتباط جمعی) مجموعه های متنوعی از سازمان ها، نهادها و تشکیلات اداری، مالی- اقتصادی- تجاری، فرهنگی، مذهبی، سیاسی و... ساده تا پیچیده ی شکل گرفته در جوامع انسانی هستند، که معمولا در حوزه  مطالعات جامعه شناختی و برخی حوزه های روان شناسی (اجتماعی و  تربیتی) مطرح و مورد بحث قرار می گیرند و به همین صورت باید عملکرد ورزشی نویسان رسانه ها و مطبوعات ورزشی را نیز بعنوان یک رفتار حرفه ای، تخصصی و بالقوه مؤثر، در حوزه دانش مبانی روانی – اجتماعی ورزش، بویژه جامعه شناسی ورزشی، قابل طرح و بحث در نظر گرفت.

جامعه شناسی ورزشی و حتی تا حدودی روان شناسی ورزش در مقایسه با برخی دیگر از دانش های توسعه یافته و کاربردی تر همچون تغذیه و یا علم تمرین، بعنوان حوزه های مطالعاتی گسترده دانشگاهی و یا حتی کاربردی در کشور ما و شاید حتی بسیاری دیگر از کشورها چندان شناخته شده و یا مورد توجه مناسب قرار نگرفته اند، البته بحث پیرامون دلایل این وضعیت از حوصله و موضوع این گفتار خارج است.

رسانه های ورزشی از هر نوع که باشند علاوه بر اینکه یک حلقه از زنجیره اطلاعات عمومی و خبررسانی را تشکیل می دهند، هر زمان که  بتوانند وارد مقوله هایی عمیق تر و البته نقدهای کارشناسی های  علمی-تخصصی شوند در واقع تبدیل به یک حلقه از زنجیره عریض و طولی خواهند شد که منجر به توسعه آگاهی و دانش ورزشی در بین عموم و مهم تر از آن  شکل گیری رفتارهای جدید و تقویت بینش های علمی ورزشی در حوزه های مختلف در بین ارباب جمعی جامعه ورزش از مدیران و مربیان گرفته تا ورزشکاران، والدین و هواداران، می شوند.

لذا در برگشتی مجدد و این بار در پاسخی شایسته و صریح به این سئوال که ورزشی نویسان  چگونه خواهند توانست در ترویج ورزش موثرتر عمل کنند باید گفت که این کار زمانی به درستی محقق خواهد شد که ما موفق شویم پس از گزینش داوطلبانی مستعد و شایسته، آنان را در مراکز و طی دوره هایی تخصصی و بشکل کاملا رسمی آموزش داده و تربیت کنیم، تا این افراد متخصص قادر باشند ضمن رعایت استاندرادهای علمی و ادبی، اجتماعی، فرهنگی و... این حرفه، روندهای تاریخی، زمینه ای و پیش بین  را برای بررسی  و  ارزیابی اولیه رویدادهای ورزشی در پیش رو، تبیین نموده و سپس با پیش آمدهای جدید و بصورت همزمان  نتایج رویدادها را در قالبهای مستند و علمی بیان و نتایج نهایی ناشی از برگزاری رویدادهای ورزشی را نیز به درستی تفسیر نمایند.

طبیعتا خود این جریان همانقدر که نیازمند توسعه و ترویج فرهنگ و دانش ورزشی در بین عموم می باشد وابسته به میزان توجه نهادهای قانونی و حمایتی در بیان و دفاع از حقوق این متخصصان خواهد بود. درست بهمانگونه که درخصوص حقوق شهروندی و یا آپارتمان نشینی اطلاع رسانی ها و آموزشهای اولیه بدون حمایتهای قانونی، قضایی و اجرایی قوی کم رنگ و کم ارزش جلوه خواهند کرد، عدم شکل گیری کانونهای حقوقی قانونی مناسب و رسمی نویسندگان ورزشی، که ضمن تدوین اساسنامه ها و تعیین روش ها  و استاندرادهای تربیتی، حوزه های عملکردی و تعیین صلاحیت ها، وظیفه خطیر حمایت های قانونی از این متخصصان را نیز بر عهده دارند، باعث خواهد شد تا سمت و سوی تولید اسناد ورزشی همواره در هاله ای از ابهام و یا سردرگمی شناور باقی بماند و قطعا این روند نه تنها گره ای از مشکلات جامعه ورزش نخواهد گشود بلکه درکوتاه مدت موجب بی اعتمادی، در میان مدت باعث رکود و بی اعتباری این حرفه و افراد منسوب به آن و در دراز مدت نیز ارزش مستندات تولید شده توسط آنان و نهایتا شاید قطع ارتباط علمی شود.

بنابراین باید نتیجه گرفت که ورود و حضور ورزشی نویسان نیز یک فرصت است و نه تهدید!   فرصتی که درصورت رعایت و تامین پیش نیازهایش، قطعا خواهد توانست موجبات شکل گیری، رشد، ترویج و کاربرد روزافزون نقد و بررسی رویدادهای ورزشی (توصیف، تفسیروتحلیل منطقی) را براساس دانش وعلوم ورزشی در همه عرصه های ورزشهای همگانی و قهرمانی،  فراهم آورد.

دکتر مجید چهارده چیریک / مسئول کمیته روانشناسی هیات پزشکی ورزشی استان فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.