یکشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۷

دکتر حضوری خبر داد؛

برگزاری دوره های آموزشی" تغذیه در رویدادهای ورزشی" و "مدیریت وزن در ورزش"/به تعویق افتاد/

محمد حضوری

کمیته تغذیه فدراسیون پزشکی ورزشی در روزهای آینده دو دوره آموزشی تحت عنوان "تغذیه در رویدادهای ورزشی" و "مدیریت وزن در ورزش" را با هدف ارتقاء ورزش قهرمانی و سلامت عمومی برگزار می کند.

به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی پزشکی ورزشی ایران، دکتر محمد حضوری ، رییس کمیته تغذیه ورزشی فدراسیون پزشکی ورزشی ، با اعلام این خبر ، گفت: تغذیه مناسب و پیروی از یک برنامه غذایی اصولی نقش مهمی در موفقیت ورزشکاران دارد. در واقع برخورداری از یک برنامه غذایی صحیح می‌تواند علاوه بر افزایش آمادگی ورزشکار در زمان آغاز رقابت یا تمرین، به حفظ این آمادگی و تاخیر در بروز خستگی کمک کرده و در نهایت پس از پایان فعالیت، ذخایر از دست رفته فرد را در سریع ترین زمان ممکن جایگزین کند.

 دکتر حضوری افزود: بر این اساس کمیته تغذیه ورزشی فدراسیون  قصد دارد تا با برگزاری یک دوره آموزشی یک روزه با عنوان «تغذیه در رویدادهای ورزشی» به ارایه آخرین یافته های علمی در زمینه تغذیه ورزشی در مراحل مختلف ورزش بپردازد. مدرس این دوره از چهره های شناخته شده در عرصه تغذیه ورزشی یعنی دکتر محمد صمدی است که از سابقه ای چندین ساله در این زمینه برخوردار است..

رییس کمیته تغذیه فدراسیون پزشکی ورزشی خاطر نشان کرد: وزن و ترکیب بدن سالهاست از موضوعات مورد توجه در جوامع بشری بوده و ورزشکاران نیز از این قاعده مستثنی نیستند. زیرا ورزشکاران علاوه بر نگرانی ها در مورد ظاهر اندامی خویش، باید جهت کسب موفقیت ورزشی و یا قرار گرفتن در دسته وزنی خاص، همواره وزن خود را پایش کنند. متاسفانه شاهد گزارشاتی مبنی بر استفاده از روشهای غیر علمی و غیر اصولی برای کاهش و یا افزایش وزن در ورزشکاران هستیم که حتی در برخی موارد سلامتی آنان را به خطر انداخته است.

وی گفت: لذا کمیته تغذیه قصد دارد تا با برگزاری یک دوره آموزشی یک روزه با عنوان «مدیریت وزن در ورزش» نسبت به ارایه آموزش به ورزشکاران  و مربیان اقدام کند. مدرس این دوره هم فواد عسجدی که دانشجوی دوره دکترای فیزیولوژی ورزشی است.او علاوه بر سوابق تدریس آکادمیک، سابقه چندین ساله تدریس در کارگاه های تغذیه ورزشی داشته و از چهره های جوان و خوش آتیه این عرصه محسوب می شود.  .

سرفصل های این دو دوره از نگاه مدرسان

دکتر صمدی مدرس کارگاه تغذیه در رویدادهای ورزشی در این خصوص تصریح کرد: هدف از برگزاری سمینار آموزشی یک روزه « تغذیه در رویداد های ورزشی» ، ارتقای سطح دانش و آگاهی کارشناسان تغذیه، پزشکان ورزشی، مربیان و ورزشکاران و سایر علاقه مندان در خصوص راهبردهای تغذیه ای برای آماده سازی ورزشکاران جهت شرکت در مسابقات و رقابت های ورزشی است..

وی از  شناخت و تعیین نیازهای تغذیه ای ورزشکاران در مراحل مختلف مسابقات، نحوه تغذیه و زمان بندی صرف غذا (Nutrient timing) و مایعات قبل از مسابقات، تغذیه در طول مسابقات ورزشی مختلف، نقش و اهمیت آب و الکترولیت ها در تغذیه ورزشکاران، آشنایی با نوشیدنی های ورزشی و نوشابه های انرژی زا و تغذیه در دوره ریکاوری به عنوان سرفصل های این دوره آموزشی نام برد.

همچنین عسجدی مدرس دوره مدیریت وزن در ورزش گفت:مدیریت وزن هم از بعد قهرمانی و هم از بعد سلامت عمومی  اهمیت دارد. از نقطه نظر ورزش قهرمانی با توجه به اینکه در دنیای کنونی رقابت های ورزشی مدالها بر سر صدم ثانیه جابجا می شود، توجه به تمامی ارکان موثر در موفقیت ورزشکار و از آن جمله مدیریت وزن (افزایش و کاهش وزن، بهبود ترکیب بدنی در برهه های زمانی مناسب) می تواند یکی از عوامل موثر در عملکرد و قهرمانی ورزشکار باشد.

 وی در تبیین اهمیت مدیریت وزن در سلامت عمومی گفت:با توجه به شیوع چاقی و اضافه وزن در جامعه و در تمامی نسل ها؛ توجه به کنترل وزن افزایش یافته و بسیاری از مراجعه کنندگان به متخصصین تغذیه و باشگاه های ورزشی خواهان کنترل وزن و کاهش بافت چربی خود هستند. در این بین روش های غیر علمی بسیاری شایع شده که می تواند به سلامتی افراد آسیب برساند.در این کارگاه سعی می شود شرکت کنندگان با روش های غیر علمی کنترل وزن و عوارض آنها و همچنین با روش های ارزیابی وزن و ترکیب بدنی و زمان بندی مناسب و علمی جهت مدیریت وزن ، مکمل های رایج و موثر و بیماری های شایع در این زمینه آشنا شوند.

 یادآور می شود ، دوره تغذیه در رویدادهای ورزشی قرار است ۲۶ تیرماه و دوره مدیریت وزن در ورزش ۲۴ تیرماه جاری برگزار شود.

 علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر  با شماره تلفن ۸۳۸۲۶ داخلی ۶۹۴ و ۶۹۵ تماس بگیرند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.