دوشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۴

بازگشت به میادین بعد از آسیب دیدگی

آسیب

معمولاً بیشتر ورزشکاران، خصوصاً ورزشکاران آماتور وقتی دچار آسیب دیدگی می‌شوند یا بدون توجه به آن تمرینات را ادامه می‌دهند و کار به جایی می‌رسد که درمان سخت می‌شود و یا اینکه خیلی دیر به فکر درمان آسیب دیدگی میفتند.

یکی از مواردی که اکثراً اطلاعی از آن ندارند این است که، بعد از آسیب دیدگی و درمان چگونه تمرینات خود را از سر بگیرند؟ به همین دلیل در این مطلب شما را راهنمایی می‌کنیم تا بدانید در چنین شرایطی باید چه کارهای انجام دهید.

نکته اصلی در اینکه چه زمانی باید تمرینات را شروع کنید این است که کاملاً مطمئن شوید آسیب دیدگی شما درمان شده است و هیچگونه دردی در عضو آسیب دیده احساس نمی‌کنید. خصوصاً دردی که متداوم باشد. در ادامه نکات بیشتری را بخوانید.

۱- ایجاد شرایط عمومی به آرامی

روند درمان عضو آسیب دیده به زمان کافی نیاز دارد، پس ابتدا در مورد درمان آن عجله نداشته باشید. اما اکنون که آسیب دیدگی بهبود یافته است باید چه کنید؟ این سوالی است که در خیلی موارد کاربران با مجله علم ورزش در میان می‌گذارند.

پاسخ این است که به مرحله‌ای که ورزش را شروع کرده بودید برگردید، تعجب نکنید! عضو آسیب دیده شما هنوز شرایط خوبی برای شروع تمرینات سخت را ندارد. پس به آهستگی و به مرور تمرینات سبک را شروع کنید. صبور باشید چرا که این مرحله بسیار مهم است.

۲- بدن‌تان را با تمرینات اختصاصی گرم کنید

همانطور که می‌دانید گرم کردن یک بخش مهم از ورزش است. گرم کردن بدن به دو مرحله گرم کردن عمومی و تخصصی تقسیم می‌شود. در مرحله دوم باید با تمرینات مختص به فعالیت ورزشی و بدون شدت بالا بدن را گرم کنید، به عنوان مثال یک بسکتبالیست باید بدن را با بازی با توپ، دریبل و پرتاپ گرم کند. انجام دادن این مرحله ریسک آسیب دیدگی را کاهش می‌دهد و شرایط جسمی و روانی ورزشکار را برای فعالیت مهیا می‌کند.

۳- راحت و منظم تمرین کنید

به طور منظم سعی کنید چند جلسه (زیاد نه) در هفته فعالیت‌های ورزشی که فشار زیادی به بدن وارد نمی‌کند را انجام دهید، مانند دویدن، پیاده روی، شنا، دوچرخه سواری، اسکیت و غیره. انجام دادن این فعالیت‌ها در شرایطی که نمی توانید در فعالیت ورزشی تخصصی خود مانند قبل تمرین کنید، می‌تواند به کاهش آمادگی و تناسب اندام شما کمک کند. زیاد نگران اُفت بدنی ناشی از بی تمرینی نباشید، چرا که قابل جبران است.

۴- شریک تمرین داشته باشید

با یک شریک تمرینی فعالیت ورزشی‌تان را ادامه دهید. به این صورت شما انگیزه بیشتری برای ادامه تمرین دارید و می‌توانید به مرور بیشتر بدن را به چالش بکشید.

۵-هنوز آمادگی روانی خود را نادیده می گیرید یا نه؟

اینکه چگونه به شرایطی فعلی که دارید و آسیب دیدگی شما در چه وضعیتی است، فکر کنید خیلی مهم است. مثبت فکر کردن تأثیر بسزایی در روند بهبودی آسیب دیدگی خواهد داشت. سعی کنید با تصویر سازی ذهنیخودتان را به هدف‌تان نزدیک کنید.

نکات پایانی و مهمی که باید بدانید

چنانچه احساس کردید علائم آسیب دیدگی شما بدتر می‌شود یا احساس درد دارید حتماً به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که مصدومیت‌تان از ناحیه سر است و در ورزش‌های رزمی فعالیت می‌کنید، تا بهبودی کامل و اجازه پزشک به مبارزه کردن نپردازید. زیرا یک ضربه دیگر می‌تواند عواقب بدی به همراه داشته باشد.

فقط در شرایطی دوباره به ورزش کردن مثل قبل مشغول شوید که علائم آسیب دیدگی کاملاً از بین رفته باشند، پزشک اجازه ادامه فعالیت را به شما داده باشد و بدن تان آماگی را لازم را نیز داشته باشید. فراموش نکنید قتی دچار آسیب دیدگی می‌شوید حتماً به پزشک مراجعه کنید تا درمان زود انجام شود.

هیات پزشکی ورزشی استان کردستان

ترجمه و تنظیم : کیوان فیروزه ای

منبع :  wikihow

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.