سه‌شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۳

دکتر رازی در آستانه فصل جدید لیگ برتر:

باشگاه ها از تمرینات پیشگیری از آسیب ACL غافل نباشند

محمدرازی

نایب رییس فدراسیون پزشکی ورزشی و رییس انجمن جراحان زانو ، آرتروسکوپی و آسیب های ورزشی یکی از دلایل اصلی بالا بودن میزان آسیب دیدگی رباط صلیبی(ACL) را انجام ندادن تمرینات پیشگیری از این نوع آسیب دانست.

به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی پزشکی ورزشی ، فصل هفدهم لیگ برتر فوتبال کشور در شرایطی از پنجم مردادماه آغاز می شود که همواره در طول فصل تعدادی از بازیکنان تیم های مختلف با آسیب دیدگی رباط صلیبی مواجه می شوند و در حال حاضر نیز هستند بازیکنانی که به همین دلیل هفته های آغازین لیگ و شاید نیم فصل اول را از دست داده اند، در این میان همیشه این سوال وجود داشته چرا این قبیل آسیب دیدگی ها در فوتبال ایران به نسبت بیش از فوتبال اروپاست؟ دکتر محمد رازی در این خصوص گفت: با وجود اینکه پزشکان متخصص  و فیزیوتراپیست های متبحری داریم و در بخش مربوط به طراحی تمرینات ورزشی هم افراد کارایی را داریم ، اما متاسفانه این سه گروه از هم گسسته هستند و ارتباط کاری در آماده سازی تیم ها ندارند.این موضوع باعث شده است که تمرینات پیشگیری از آسیب رباط صلیبی مورد توجه قرار نمی گیرد و با وجود خطر چنین آسیب دیدگی شدیدی- که حتی می تواند یک فصل فوتبالیست را خانه نشین کند- در تمرینات و برنامه های بدنسازی به این تمرینات یا کم توجهی می شود یا اصلا در دستور کار نیست.

دکتر رازی درباره آسیب دیدگی های مجدد از ناحیه رباط صلیبی ، گفت: مشاهده می شود وقتی ورزشکاری به دلیل آسیب دیدگی رباط صلیبی تحت عمل جراحی قرار می گیرد در دو سه ، ماه اول فیزیوتراپی او به خوبی انجام می شود ، اما چون می خواهد زود به میادین برگردد و تمرینات بازگشت به بازی را انجام دهد از تمرینات مربوط به ACL  غافل می شود و فرد آسیب دیده عملا به حال خود رها شده است، این قبیل ورزشکاران تصور می کنند اگر خودشان یک سری تمرینات را انجام دهند و بعد از شش تا 9 ماه می توانند به زمین برگردند. در حالی که بی توجهی به این موضوع می تواند باعث آسیب دیدگی های مجدد و خانه نشینی دوساله هم بشود.

دکتر رازی توصیه کرد که  ورزشکارانی که تحت عمل جراحی  ACL قرار گرفته اند مراحل درمان، فیزیوتراپی و تمرینات ACLرا تا بهبودی کامل و بازگشت به میادین زیر نظر متخصصان انجام دهند.

وی درباره نادیده گرفتن معاینات پیش از فصل  و عقد قرارداد برخی باشگاه ها با بازیکنان مدنظرشان و متعاقب آن انجام تست پزشکی ، گفت: امروزه در دنیای حرفه ای فوتبال انجام تست پزشکی یکی از پیش شرط های عقد قرداد با بازیکنان محسوب می شود و پزشکان بابت تاییدیه ای که صادر می کنند هم حق و حقوقی دارند و هم مسئولیت متوجه آنها می شود. مشخص است در چنین شرایطی همه سعی می کنند به بهترین شکل مسئولیت و وظیفه خود را انجام دهند ، این در حالی است که متاسفانه بعضا مشاهده می شود برخی باشگاه ها نا آگاهانه یا  تحت تاثیر نفوذ دلال ها  بدون تست پزشکی با بازیکنان قرارداد می بندند و این مساله سال هاست که وجود دارد و ضررهای هنگفتی را متوجه باشگاه های عمدتا دولتی ما و عملا بیت المال کرده است.

او گفت: ضروری است باشگاه ها به این مهم توجه جدی داشته باشند چرا که غفلت از تست های پزشکی پیش از عقد قرارداد در وهله اول دود آن بر چشم خود باشگاه می رود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.