سه‌شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۰

پیشگیری از پیچ خوردگی مچ پا

پیچ خوردگی مچ

پیچ خوردگی مچ پا از جمله رایج ترین آسیب های ورزشی است که می تواند یکی از علت های بازنشستگی زودهنگام ورزشکاران باشد.

 راهکارهایی برای کاهش شانس پیچ خوردگی مچ پا به صورت خلاصه شرح داده ایم:

  1. تمرینات تعادلی: یکی از مهم ترین وساده ترین راه برای کاهش شانس پیچ خوردگی مچ پا تمرینات تعادلی می باشد که این تمرینات بر روی سیستم حس عمقی مفاصل و موتور کنترل بدن تاثیر دارند. یکی از راحت ترین تمرینات آن که می توان در ترکیب با فعالیت های روزمره انجام داد ایستادن بر روی یک پا در هنگام مسواک زدن در شب یا صبح است. همچنین در مراحل پیشرفته تر می توانید تمرین فوق را به صورت چشم بسته انجام دهید.
  2. تمرینات قدرتی مچ پا:بسیاری از افراد در فعالیت های روزمره حس ناپایداری را در مچ پای خود حس می کنند و این نشان از ضعف عضلات اطراف مفصل مچ پاست که با تمرینات قدرتی می توان از پیچ خوردگی آن مفصل جلوگیری کرد. یکی از تمرینات ساده برای بهبود قدرت عضلات اطراف مچ پا بستن حوله به ناحیه روی پا، کف پا و ایجاد مقاومت در مقابل حرکات بالا، پایین، بیرون پاست.
  3. انعطاف پذیری : فقدان حرکتی در پاها، ران، زانو و بالا تنه می تواند موجب حرکات ناکارآمد را در بدن انسان ایجاد کند و به دنبال آن پیچ خورگی مچ پا و آسیب های دیگر را به همراه داشته باشد.
  4. تیپ کردن و استفاده از محافظ برای مچ پا: تئوری ها نشان داده است که تیپ کردن مچ پا و بستن آن با محافظ در پیگیری از پیچ خوردگی مچ پا می تواند موثر باشد اما تحقیقات اخیر نشان داده است که این روش ها خوب کار می کنند اما بعضی ورزشکاران با استفاده از این روش دچار افت عملکرد می شوند.
  5. آمادگی کافی برای فعالیت:یکی دیگر از موارد مهم برای پیشگیری از پیچ خوردگی مچ پا آمادگی بدنی است.  تغییرات شدید در سطح فعالیت و اجرای مهارت های تمرین نشده می تواند بدنتان را در موقعیت آسیب قرار دهد.

دکتر محمد حسن کردی اشکذری / متخصص حرکات اصلاحی / هیات پزشکی ورزشی یزد

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.