یکشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۳

با اشاره به استقبال زیاد کودکان و نوجوانان از کلاس های ورزش تابستانی

دکتر نوروزی :در ورزش مقطعی و تفریحی به دنبال قهرمان سازی نباشیم

ارزیابی شرایط جسمی قبل از ورزش ، خطر آسیب دیدگی را کاهش می دهد

غلامرضا نوروزی

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی خواستار توجه و نظارت جدی والدین و همچنین باشگاهداران بر فعالیت ورزشی کودکان و نوجوانان در فصل تابستان شد چرا که به زعم او ورزش بی برنامه و نظارت می تواند سبب آسیب دیدگی جدی افراد شود.

به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی پزشکی ورزشی ایران، در فصل تابستان استقبال کودکان نوجوانان و جوانان از ورزش در شرایطی افزایش می یابد که لازم است برای حضور آنها برنامه ریزی داشت تا  به صدمه جسمی ناشی از فعالیت ورزشی دچار نشوند، دکتر غلامرضا نوروزی رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی با اشاره به این مطلب گفت:  طبیعی است یک کودک یا نوجوانی که در طول سال ورزش می کند شرایط متفاوتی با کسی دارد که فقط در فصل  تابستان به ورزش می پردزد بنابراین ورزش کردن این دو کنار هم  منطقی نیست چرا که از یک سو باعث هدر رفتن و حتی افسردگی کسی می شود که در طول سال ورزش داشته و از طرف دیگر ممکن است باعث آسیب دیدگی فردی شود که فقط در فصل تابستان به ورزش می پردازد.

وی افزود: به همین دلیل ضروری است پیش از ثبت نام کودکان و نوجوانان در کلاس های ورزشی یک ارزیابی از شرایط جسمی آنها به عمل آید چرا که این افراد مستعد آسیب های ورزشی حاد و مزمن هستند و فعالیت ورزشی سنگین و بی برنامه می تواند به طور مثال التهاب زانو را به دنبال داشته و چند ماه فعالیت معمول افراد را تحت تاثیر قرار دهد از طرفی خطر آسیب های لیگامانی و رباط صلیبی هم وجود دارد بنا براین مهمترین کار این است که ارزیابی بدنی صورت گرفته و سابقه فعالیت ورزشی مورد بررسی قرار بگیرد تا بر اساس این سابقه برای ورزش کردن آنها برنامه ریزی کرد.

رییس فدراسیون پزشکی ورزشی با اشاره به شرایط سنی دانش آموزان ورزشکار گفت: در این زمینه سن خیلی اهمیت ندارد چرا که ممکن است یک نفر رشد و سرعت بلوغ بیشتری داشته باشد، اما سنش به اندازه کسی باشد که به بلوغ نزدیک هم نشده است اگر این ها در کنار هم ورزش کنند ممکن است جثه بزرگ فرد اول باعث آسیب دیدگی کوچکترها بشود.

دکتر نوروزی خاطر نشان کرد: والدین باید دقت بسیار و نظارت دقیقی بر باشگاه ها و امکان ورزشی که فرزندان خود را به آنجا می فرساند، داشته باشند هم دقت در انتخاب هم نظارت. مربیان و والدین فکر نکنند با سه ماه تابستان بچه ها قهرمان می شود. در حقیقت این قبیل ورزش کردن که خاص فصل تابستان نه برای قهرمانی که برای سرگرمی و داشتن فعالیت بدنی است باید کاری کرد بچه ها از ورزش لذت ببرند و با کم توجهی و بی برنامگی آنها را در معرض آسیب های ورزشی قرار ندهیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.