دوشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۲

برای پیشگیری از کمردرد چه ورزشی انجام بدهم

برای پیشگیری از کمردرد چه ورزشی انجام بدهم

درواقع، برای کمر هیچ چیزی بدتر از بی‌تحرکی نیست. هر چه کمرتان عضله‌ای تر باشد، خطر ابتلا به کمردرد کمتر خواهد بود!

در صورت وجود کمردرد، از چه ورزش‌هایی باید اجتناب کرد؟
ورزش‌های خشن که لازمۀ انجام آنها داشتن برخورد خشن و پیچ و تاب در ناحیۀ کمر است وموجب بروز آسیب‌های کوچک می‌شوند، ممنوع اند.

همچنین افرادی که کمردرد دارند به شدت از انجام این ورزش‌ها منع می‌شوند: جودو، کشتی، قایق رانی، کانو کایاک، تمام ورزش‌های راکتی (تنیس، پینگ پنگ، بدمینتون... ن.)، وزنه برداری و هارتل، ترامپولین و... و.

به افرادی که کمرشان حساس و آسیب پذیر است، چه ورزش‌هایی توصیه می‌شود؟ عضله‌ای کردن کمر برای کاهش خطر ابتلا به کمردرد ضروری است. با این حال توجه داشته باشید که اگر برخی ورزش‌ها مفیدند، برخی دیگر ممکن است باعث درد و رنج در ناحیۀ کمر بشوند.
برای پیشگیری از کمردرد سه ورزش به شدت توصیه می‌شوند: شنا، پیاده روی و دوچرخه سواری.

دوچرخه سواری:

این فعالیت به شرطی مناسب است که موقعیتی مناسب برای قرارگرفتن بر روی دوچرخه داشته باشید (تناسب بین اندازۀ دوچرخه و ارتفاع بدن) و هیچ مشکل خاصی برای سطح ستون مهره‌ها ایجاد نشود.

شنا:

 بهترین ورزش برای پیشگیری از کمردرد و نیز مناسب برای کسانی است که از کمردرد رنج می‌برند. شنا نوعی درمان کامل برای مشکلات کمر است. وقتی که بدن در آب است، در حالت بی‌وزنی است و از یک سری از قید و بندها رها می‌شود. در نتیجه ستون مهره‌ها تحت فشار و وزن بدن قرار ندارد.

پیاده روی:

یک فعالیت جسمی بسیار مناسب است. بسیار ساده می‌توان پیاده روی کرد؛ چه مسیر کوتاه باشد و چه طولانی، چه سرعت پیاده روی زیاد باشد و چه کم، فایده و تأثیر خود را خواهد داشت. اگر پیاده روی می‌کنید باید تعداد گام‌هایتان را افزایش دهید به جای اینکه اندازۀ گام‌هایتان را بیشتر کنید. در واقع هر چه طول گام بیشتر باشد، میزان پیچ خوردگی در ستون مهره‌ها بیشتر خواهد بود. اگر پیاده به یک گردش طولانی می‌روید، گام‌هایتان باید مرتب باشند. ضمناً کوله پشتی تان هم باید سبک باشد.

نکته درباره کفش مناسب برای پیاده‌روی:

Œ از یک جفت کفش راحت و کاملا اندازه شروع می‌ کنیم. می ‌ توانید از یک فروشگاه مطمئن کفش ورزشی مناسب تهیه کنید. توجه کنید که کفش، کف طبی متناسب با گودی کف پا و کناره‌هایی محکم داشته باشد. از آنجایی که اغلب، یک پا کمی بزرگ تر از پای دیگر است، کفش خود را متناسب با اندازه پای بزرگ تر خود انتخاب کنید.

جوراب‌هایی را انتخاب کنید که بیشتر می‌ پسندید. ممکن است شما جوراب هایی با بافت متراکم و ضخیم انتخاب کنید که چسبان هستند و از میزان اصطکاک پا و کفش کم می ‌کنند و یا نوع نازک که جاذب رطوبت هستند و یا نوع نخی را ترجیح دهید.


Žلباس‌های آزاد و راحت بپوشید و اگر هوا سرد است، به جای یک پوشش ضخیم، از چند پوشش نازک و سبک استفاده کنید تا بتوانید پس از گرم شدن از تعداد آنها کم کنید.از پوشیدن لباسهای پلاستیکی خودداری کنید چون این نوع لباسها جلوی تنفس بدن را می گیرد.

نقش ورزش درتقویت عضلات کمر:

یک برنامه ورزشی مناسب، به انعطاف پذیری و همچنین تقویت عضلات کمر به عنوان دو عامل مهم پیشگیری از کمردرد کمک می کند. اگر فردی دچار کمردرد و مشکل ستون فقرات شده است، باید در خصوص حرکات مناسب با پزشک خود مشورت نماید.

 اما قبل از انجام ورزش توجه به اصول زیر ضروری است:

    ۱-ورزش باید مداوم و منظم انجام شود، ورزش گاه به گاه و شدید بیشتر باعث آسیب ستون فقرات می شود. یعنی نمی توان با یک بار ورزش شدید جبران مافات دفعات فراموش شده را کرد.

    ۲-همیشه باید بدن خود را به مدت چند دقیقه پیش از شروع ورزش اصلی گرم نمود. یک روش مناسب گرم کردن بدن، درجا راه رفتن مانند رژه، اما آرام و نرم است.

     ۳-در هنگام ورزش نفس خود را حبس نکنید و دقت کنید که عمیق و آرام نفس بکشید.

  ۴- کمی خستگی را تحمل کنید اما هر حرکتی که به درد شدید پاها یا کمر منجر می شود را موقتا انجام ندهید.

 ۵-می توان یک پالشت کوچک را زیر سر یا کمر در هنگام ورزش قرار داد.

ورزش و تاثیر آن بر کمر:

عضلات شکم، ستون فقرات و لگن خاصره را از جلو و پهلو نگه می دارند.
حفظ بدن در حالت طبیعی، در زمانی که فرد دچار افزایش وزن می باشد، دشوارترمی شود.
 همچنین حرکات بدن نیز ناسالم خواهند بود. از طرف دیگر وزن زیاد  بخصوص دور شکم به وارد شدن فشار بیشتری بر روی نخاع و دیسک های بین مهره ای می انجامد.
در نهایت این عوامل باعث بروز کمردرد در افراد چاق یا دارای افزایش وزن می شود.

سکینه ناصری مقدم /کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی /هیات پزشکی ورزشی استان خوزستان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.