یکشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۹

تشریح عملکرد کمیته توانبخشی هیأت پزشکی قزوین ؛

۷۵۰ جلسه خدمات توانبخشی به ورزشکاران آسیب دیده ارائه شد

فیزیوتراپی

همزمان با دوم مرداد روز فیزیوتراپ فاطمه لاهیجی مسئول کمیته توانبخشی هیأت پزشکی ورزشی استان قزوین به تشریح عملکرد مرکز فیزیوتراپی این هیأت پرداخت.

به گزارش دفتر قزوین پایگاه خبری تحلیلی پزشکی ورزشی ایران، مرکز فیزیوتراپی هیأت پزشکی ورزشی استان قزوین در حالی از سال ۹۴ با همکاری فدراسیون پزشکی ورزشی و اداره کل ورزش و جوانان در مجموعه ورزشی غدیر راه اندازی شد که از همان ابتدا با استقبال بسیار خوبی از سوی ورزشکاران مواجه شد. این مرکز هم اکنون در دو شیفت صبح و بعدازظهر زیر نظر فیزیوتراپ تخصصی ورزشی و مجهز به ۵ کابین و دستگاههای پیشرفته و به روز در حال خدمت رسانی به ورزشکاران است و قرائن و شواهد از رضایت ورزشکاران از خدمات ارائه شده در این مرکز حکایت دارد.

به بهانه دوم مرداد ماه، روز فیزیوتراپ،  سراغ فاطمه لاهیجی کارشناس ارشد فیزیوتراپی ورزشی و مسئول فنی شیفت صبح این مرکز رفتیم تا در جریان کم وکیف خدمات ارائه شده در این مرکز قرار بگیریم.

  1. چه تعریفی از فیزیوتراپی و مزایای آن برای بهبود ورزشکاران مصدوم دارید؟

طبق تعریف فیزیوتراپی از دو واژه ی فیزیو به معنای فیزیولوژیک، جسمانی و طبیعی و تراپی به معنای درمان ساخته شده است. فیزیوتراپی در تعریف به نوعی درمان بیماری­ های عصبی- عضلانی و اسکلتی اشاره دارد که در آن از جریان های الکتریکی، تجهیزات مکانیکی، تمرین درمانی، تمرینات دستی و عوامل فیزیکی دیگر استفاده می کند. یکی از مهم ترین کاربردهای فیزیوتراپی درمان آسیب های ورزشی است که در آن با استفاده از تکنیک های ارزیابی تخصصی ورزشی بسیاری از اختلالات فیزیکی و جسمانی فرد ورزشکار مشخص می شود و با تجویز راهکارهای درمانی مناسب به درمان آن ها پرداخته و به این ترتیب از بروز آسیب های ورزشی نیز پیشگیری می شود.

۲.فیزیوتراپی چه جایگاهی در ورزش امروز دنیا دارد؟

نقش فیزیوتراپی برای بازگشت یک ورزشکار مصدوم به عرصه ی ورزش بسیار پررنگ است چرا که در طول دوره ی مصدومیت حضور فیزیوتراپیست و مداخله ی درمانی مناسب توسط او نقش چشمگیری در تسریع روند بهبودی و بازگشت سریع تر فرد مصدوم به میادین ورزشی دارد. از طرفی با توجه به سرمایه گزاری بالای باشگاههای حرفه ای برای ورزشکاران، طبیعی است که این بازگشت زود هنگام ورزشکار مصدوم به میدان رقابت برای آنها فوق العاده با اهمیت است.

۳. در سال جاری کمیته توانبخشی هیأت چه میزان خدمات فیزیوتراپی به ورزشکاران استان ارائه داده است؟

خوشبختانه در سال جاری با افزایش تعداد دستگاههای الکتروتراپی و سایر تجهیزات درمانی، ظرفیت پذیرش مصدومین ورزشی استان نیز افزایش یافته است، میزان خدمات فیزیوتراپی در سه ماهه نخست سال جاری ۷۴۹ جلسه فیزیوتراپی رایگان برای ۷۳ مصدوم ورزشی به همراه ۳۸ جلسه لیزر درمانی می باشد که این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش چشمگیری داشته است.

۴. در رابطه با بحث فیزیوتراپی چه توصیه ای به ورزشکاران دارید؟

در طول مدت درمان فیزیوتراپی به توصیه های فیزیوتراپیست در خصوص نحوه ی انجام تمرینات درمانی، زمان بازگشت به تمرینات ورزشی خود و احتیاط تمرینی توجه کنند، از انجام درمان خودسرانه پرهیز کنند و طول دوره درمان خود را تحت نظر پزشک و فیزیوتراپیست کامل کنند.

۵. شایع ترین آسیب های ورزشی در استان چه بوده که شما جهت مداوای آن اقدام کرده اید؟

شایع ترین آسیب های ورزشی به ترتیب آسیب ناحیه زانو، شانه و مچ پا است که در خصوص آسیب های زانو، پارگی رباط صلیبی بیشترین آمار را دارد.

۶. خدمات فیزیوتراپی هیأت تا چه حد ررضایت خاطر ورزشکاران مصدوم را فراهم کرده است؟

افزایش چند برابری مراجعه کنندگان نسبت به سالهای گذشته خود می تواند گویای رضایتمندی آنها از خدمات فیزیوتراپی هیأت باشد که البته ورزشکاران عزیز در گزارشات مختلف رادیویی و تلویزیونی و ... بارها این رضایتمندی را اعلام کرده اند.  

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.