دوشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۶

دکتر حق شناس:

فیزیوتراپ ها بازوان توانمند هیات های ورزشی هستند

دکتر حق شناس

در علوم بهداشتی، توانبخشی یا بازتوانی فرآیندی است که در آن به فرد کمک می‌شود تا توانایی از دست رفته خود پس از یک واقعه، بیماری یا آسیب ورزشی، جراحی را که منجر به محدودیت عملکردی وی شده است مجدداً به دست آورد.

توانبخشی حوزه علمی بسیار وسیعی در مجموعه خدمات بهداشتی و درمانی محسوب می‌شود و به افراد کمک می‌کند تا پس از ابتلا به مشکلاتی نظیر آسیبهای ورزشی ، سکته مغزی، ضایعات نخاعی، جراحی‌های ارتوپدی، ضربه مغزی، سوختگی، کم شنوایی، اختلال پردازش مرکزی شنوایی، مشکلات تعادل و غیره، تا حد امکان بر مشکل خود غلبه نموده و استقلال عملکردی قبلی را بازیابند.

توانبَخشی به معنای بازتوانی و بازگرداندن توانایی‌های یک فرد به حالت حداکثر استقلال اطلاق می شود. در توانبخشی بر خلاف پزشکی هیچ گونه دارویی تجویز نمی‌شود و روند بازیافتن تواناییها تدریجی است. تئوری‌های موتورکنترلی از جمله یادگیری حرکتی از اصول پایه‌ای توانبخشی هستند

: مسئولین کمیته های توانبخشی هیات های ورزشی بازوان توانمند هیات ها در راستای سلامت ورزشکاران هستند زیرا از صد درصد سلامتی یک ورشکار آسیب دیده تنها پنجاه درصد سلامت آنان را عمل جراحی در برمی گیرد پنجاه درصد دوم سلامتی که بخش مهمی را تشکیل می دهد توانبخشی یا همان فیزیوتراپی است.

توانبخشی ان قدر اهمیت زیادی دارد که حتی پس از یک عمل کاملا موفقیت  آمیز اگر توانبخشی درستی صورت نگیرد ورزشکار سلامتی خود را به دست نمی آورد.

دکتر محمد حق شناس /رئیس هیات پزشکی ورزشی گیلان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.