دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰

نوع تفکر بر کاهش وزن تاثیرگذار است

لاله حاکمی

شما می خواهید وزن خود را تغییر دهید. اما آیا تفکر خود را تغییر داده اید؟

گفت و گوی درونی شما مشخص می کند که در راه خود موفق هستید یا برنامه تان با شکست مواجه خواهد شد.

محققان مایو کلینیک توصیه می کنند:

برای کاهش وزن باید خورد و خوراک خود را هوشمندانه انتخاب کنید. 

1-هنگام غذا خوردن، فقط بر غذا خوردن تمرکز کنید.

رفتارهای اشتباه در هنگام غذا خوردن:

تلویزیون نگاه کردن

خواندن

کارکردن بر روی کامپیوتر یا فهرست کارهایی که باید به انجام برسانید

2-آهسته غذا بخورید. سعی کنید دست کم 20 دقیقه را برای صرف وعده غذایی در نظر بگیرید.

هرچه طول مدت غذا خوردن شما بیشتر باشد، زمان بیشتری برای حس کردن غذای خود- احساس چنگال در دستتان، استشمام عطر غذایتان، حس جویدن و مزه غذا- خواهید داشت. به این ترتیب شما مقدار کم تری خواهید خورد اما بیشتر مشاهده خواهید کرد و به بدنتان فرصت خواهید داد که احساس سیری پیدا کند.

3-وقتی غذا می خورید، به شکل، رایحه و مزه غذا توجه کنید.

هوشمندانه خوردن به مفهوم آگاهی و توجه کامل بر کاری است که انجام می دهید. شما باید به حسی که بدنتان با شروع غذا خوردن و با هر لقمه غذا کسب می کند توجه کنید.

4- برطرف شدن حس گرسنگی و قبل از احساس سیری از غذا خوردن دست بکشید.

سعی کنید هر از چندگاهی چنگال خود را زمین بگذارید. نفس بکشید و با حس غذایی که می خورید، آرامش بگیرید. کم کم قادر خواهید بود بین احساس خود از غذا خوردن به علت گرسنگی و غذا خوردن به علت خستگی یا استرس تفاوت قایل شوید.

5-اگر در یک جلسه رژیم غذایی خود را شکستید، خود را سرزنش نکنید. این امر را به عنوان یک چالش در مسیر خود بپذیرید و سعی کنید آن را حل کنید. خودتان را قضاوت نکنید. آگاهی خود را به زمان حال برگردانید، نفس عمیق بکشید و بر آنچه در حال رخ دادن است، تمرکز کنید.

رفتارهای اشتباه: ناامیدی یا عصبانیت/ اصلاً فکر نکردن به اشتباه رخ داده/ متزلزل شدن بر تصمیم خود

6-هنگام غذا درست کردن، چیزی نخورید.

7-مراقب افکار منفی خود باشید. و برای غلبه بر آن تمرین کنید.

8-اعتقادات منفی و گویش درونی

-گویش درونی با خودتان بر روی اعمال شما اثرگذار است. افکاری مثل "من هیچگاه نمی توانم وزنم را کنترل کنم" یا " من نمی توانم ورزش کنم" اعتماد به نفس شما را مخدوش و مانع دستیابی شما به موفقیت می شود. این افکار را با جمله های مثبت جایگزین کنید. به جای جمله "من نمی توانم به برنامه ورزشی خود بپردازم" بگویید " من امروز می توانم به یکی از اهداف واقعی خود برسم".

-واقع گرا باشید. بسیاری از مردم فکر می کنند با کم کردن وزن همه مشکلاتشان مرتفع خواهد شد. به احتمال زیاد، زندگی شما با کاهش وزن تغییر می کند – اما احتمالاً نه به روشی که شما تصور می کنید. کاهش وزن این تضمین را به شما نمی دهد که کار بهتر یا رضایتمندی شغلی بیشتری پیدا کنید. انتظارات خود را درحد فواید واقعی مثل انرژی بیش تر و اعتماد به نفس بالاتر نگه دارید.

-تفکر همه یا هیچ را کنار بگذارید. کلماتی مثل "همیشه، هیچگاه، باید"، فشار بی موردی به روح شما وارد می کند. اگر به خودتان بگویید که دیگر هیچگاه شکلات نخواهید خورد یا هر روز دو کیلومتر پیاده روی اجباری خواهید کرد با عث می شود در صورت عدم انجام آن در یک جلسه احساس گناه جدی پیدا کنید. به خاطر داشته باشید که یک بار عدم اجرا نشانه شکست نیست. اگر در یک جلسه بیش از اندازه خوردید، برنامه خود را منفجر نکرده اید.

-غذاها را به "غذای خوب" وغذای بد" تقسیم نکنید. خوردن دسر هر از چند گاهی بلامانع است. در مسیر خود قدری انعطاف پذیر باشید.

کمال گرا نباشید. با اعتدال و میانه روی، این نوع تفکر خود را اصلاح کنید.  اگر یک جلسه رعایت نکردید، از آن درس بگیرید و به سمت جلو حرکت کنید.

دکتر لاله حاکمی/ متخصص داخلی/  نایب رئیس بانوان فدراسیون پزشکی ورزشی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.