سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۳

آسیب دیدگی در کشتی(۱)

تورج ملک محمدی

ورزش کشتی به دلیل سبک خاص خود ، از نظر پزشکی ورزشی دارای ویژگی های خاص است و در جمله ورزش های تن به تن قرار دارد، در چنین ورزشی به طور طبیعی ملاحظات پزشکی ورزشی جایگاه خاصی دارد.

به طور کلی ورزش ها را می توان  به چهار گروه تقسیم کرد؛ ورزش هایی با حائلی به نام تور یا ... که در این قبیل ورزش ها ورزشکاران با هم برخورد ندارند، دسته دوم ورزش هایی هستند که مانعی برای جدا سازی وجود ندارد و گاهی با واسطه توپ یا ابزار ورزشی مستقیم با هم برخورد دارند مثل فوتبال، بسکتبال و... دسته سوم ورزش هایی هستند که به صورت رکوردی بوده که حریف مستقیم نداشته و ورزشکاران خودشان در برد و باختشان سهیم هستند. دسته چهارم ورزش هایی مثل کشتی که ضمن اینکه حد و مرزی بین آنها وجود ندارد باید به طور مستقیم هم با یکدیگر تن به تن مبارزه می کنند مانند جودو، کاراته کشتی که البته در این گروه نیز زیر مجموعه هایی وجود دارد که برخی از این رشته ها گاهی ضربه ای وارد کرده و سپس جدا می شوند مانند بوکس و... یا ضمن  محدوده ای برای برخورد دارند مانند ورزش کبدی.

 برخی ورزش ها مانند کشتی ورزشکاران درگیری مستقیم با یکدیگر دارند و قوانین این ورزش ها به نوعی طراحی شده است که اگر حریف فرار کند و یا دو کشتی گیر از هم جدا شوند و از درگیری پرهیز نمایند، امتیاز از دست می دهند. بنا براین کشتی از نقطه نظر برخورد با حریف متفاوت است و به همین دلیل نیز هیچ گاه به آن بازی گفته نمی شود و مبارزه و مسابقه است. طبیعی است در چنین ورزشی آسیب دیدگی های جسمی و روحی و روانی متفاوت از دیگر ورزش هاست و یقینا ملاحظات پزشکی ورزشی در آن بسیار متفاوت است.

  در ایران و در کشتی بیشترین آسیب ها در حین تمرینات و مسابقات در رشته کشتی فرنگی آسیب های پوستی بوده و پارگی ابرو بوده است که جالب است بدانید که بیشترین آسیب های گزارش طی یک تحقیق پژوهشی که در خانه کشتی- محل برپای اردوی تیم های ملی کشتی- که قبل از المپیک لندن توسط کمیته پزشکی فدراسیون کتشی انجام شد، درصد میزان آسیب دیدگی ها به این شرج بود: آسیب ابرو:۵۲ درصد، آسیب گونه :۱۳ درصد، آسیب چانه : ۱۸ درصد، آسیب سر و ناحیه رویش مو:۵ درصد، آسیب لب و بینی: ۷ درصد، دیگر آسیب ها: ۵ درصد.

 این میزان اسیب دیدگی جدی در کشتی ازاد در ناحیه صورت کمتر بود و آسیب های عمده در این رشته در ناحیه مفصل زانو و دیگر مفاصل به این شرح بوده است:

آسیب زانو: ۶۳ درصد، اسیب مچ پا:۱۲ درصد، آسیب کتف:۱۷ درصد و دیگر آسیب ها: ۸ درصد.

البته این نکته را باید توجه داشت که شایع ترین بیماری در ورزش کشتی که البته روز به رو رو به کاهش است  بیماری های جلدی بخصوص عفونت های قارچی است.

یکی از تلخ ترین رویدادهای المپیک ۲۰۱۲ لندن برای ورزش ایران آسیب دیدگی زانوی رضا یزدانی ملی پوش کشتی آزاد بود، کسی که بسیاری برای او یک مدال طلا کنار گذاشته بودند، آمار  ، ارقام و مصداق های زیادی در خصوص آسیب دیدگی در کشتی وجود دارد که همه این ها اهمیت مقوله پزشکی ورزشی را نشان می دهد و ضرورت پرداخت به این مبحث.

ادامه دارد... .

 دکتر تورج ملک محمدی/ رئیس کمیته پزشکی فدراسیون کشتی/ مشاور و رئیس حوزه ریاست فدراسیون پزشکی ورزشی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.