شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۵

کشیدگی عضلات همسترینگ

کشیدگی عضلات همسترینگ

کشیدگی و رگ به رگ شدن عضلات همسترینگ در فعالیت های شدید بدنی و ورزشی ایجاد میشود. این کشیدگی معمولا همراه با درد شدیدی در عضلات پشت ران است.

عضلات همسترینگ شامل سه عضله هستند که در پشت ران قرار دارند. این سه عضله عبارتند از : عضله دو سررانی، عضله نیمه تاندونی و عضله نیمه غشایی. عمل این عضلات شامل خم کردن زانو و به عقب بردن ران به طوریکه نزدیک به تنه شود می باشد. اگرچه این حرکات به طور خود به خودی انجام نمی شوند.  همچنین عضلات همسترینگ نقش حیاتی در راه رفتن، دویدن، پرش و کنترل حرکات تنه را بازی می کنند.

کشیدگی عضلات همسترینگ به منزله کشش شدید و یا پارگی فیبرهای عضلانی و یا بافتهای مربوط به این عضلات است.  کشیدگی  یا استرین عضله همسترینگ مانند کشیدگی دیگر عضلات موقعی اتفاق میفتد که در همان حال که عضله منقبض است تحت کشش قرار گیرد. اگر این کشش بیش از حد تحمل عضله باشد موجب پاره شدن فیبرهای عضلانی آن شده و کشیدگی یا رگ به رگ شدن عضله ایجاد میشود.

این کشیده شدن میتواند موجب پارگی های خفیف میکروسکوپی در فیبرهای عضله شده و یا ممکن است موجب پارگی ناقص عضله و یا حتی پارگی کامل عضله شود. این کشیدگی و پارگی ها چه کوچک و چه بزرگ و کامل، می تواند در یک انتها و یا در هر جایی از طول عضله رخ دهد که بر اساس شدید آسیب به سه درجه تقسیم می شوند:

درجه ۱: کشش شدید و یا اندک پارگی چند فیبر عضلانی است. درد آن معمولاً محدود و قابل نشان دادن با انگشت می باشد. سفتی و ضعف ممکن است مشاهده شود. اگر انجام ورزش ادامه یابد و یا شدت آن بیشتر شود، ممکن است در هنگام ورزش درد از بین برود اما نکته قابل توجه اینجاست که این درد پس از پایان تمرین دوباره رجوع می کند و حتی ممکن است اینبار همراه با شدت بیشتری باشد.

درجه ۲ : پارگی متوسط با مقدار بیشتری فیبر عضلانی که ناحیه دردناک بیشتر از درجه یک است و وسعت آن بیشتر است. سفتی و ضعف وجود دارد و ناحیه دردناک ممکن است به دلیل خونریزی در بافت و یا عضله به رنگ آبی و یا کبود درآید. آسیب ممکن باعث لنگیدن هنگام راه رفتن شود.

درجه ۳ : پارگی کامل عضله و کوفتگی شدید و وسیع آن و مشاهده برجستگی قسمت آسیب دیده.

چند عامل مهم وجود دارند که احتمال بروز آسیب در عضله همسترینگ بصورت کشیدگی آنرا بیشتر می­کنند. این عوامل عبارتند از: سفت بودن و خشک بودن عضله و عدم قابلیت انعطاف عضله، عدم تعادل بین قدرت عضلات چهارسر ران و عضلات همسترینگ، ضعیف بودن قدرت عضلات همسترینگ، انجام دادن ورزش های خاصی مانند فوتبال، بسکتبال، دو 

مهمترین علامت کشیدگی عضلات همسترینگ احساس درد در عضله است. ممکن است شروع این درد بصورت ناگهانی و در حین ورزش باشد. در این موارد عضله چند ساعت بعد از آسیب ورم کرده و ممکن است پوست روی آن دچار خونریزی و کبودی شود. در کشیدگی عضلات همسترینگ بیمار احساس میکند قدرت این عضلات کاهش یافته است. تشخیص این بیماری توسط پزشک و با توجه به گفته های بیمار و معاینه وی صورت میپذیرد. ممکن است ام آر آی به تشخیص این بیماری کمک کند.

درمان آسیب ناشی از کشیدگی  عضلات همسترینگ

اهمیت زیادی دارد که درمان آسیب ناشی از کشیدگی بلافاصله پس از ایجاد آسیب شروع شود. مهمترین مرحله درمان در ۴۸ ساعت ابتدای آسیب می باشد. در این زمان اقدامات زیر می تواند بوسیله خود ورزشکار انجام شود:

هنگامیکه شما هریک از علائم بالا را تجربه کردید باید فورا تمرین را متوقف کنید. روی محل آسیب دیدگی یخ بگذارید و به درمان P.R.I.C.E (محافظت، استراحت، یخ، فشرده سازی، بالا بردن) ادامه دهید. برای به حداقل رساندن کبودی از یک باند فشرده سازی روی همسترینگ استفاده کنید. در طول روز اول، پاهایتان را صاف و بالاتر از بدن قرار دهید. روی همسترینگ یخ بگذارید. استفاده از یخ ۱۵ -۱۰ دقیقه، ۲-۳ بار در روز باعث کنترل التهاب و جلوگیری از افزایش ادم می شود. استفاده از گرما به دلیل افزایش خونریزی و آسیب عضله در ۳-۴ روز اول منع شده است. در صورت داشتن بیماری عروقی، دیابت یا کاهش حس با پزشک مشورت کنید.

زمانی که درد اجازه دهد ورزشهای کششی باید شروع شوند. اما احتیاط لازم باید صورت گیرد. زیرا کشش بیش از حد به طوری که احساس ناراحتی بیش از حد متوسط ایجاد شود ممکن است ترمیم را عقب بیندازد. حرکات کششی ملایم و تمرینات مقاومتی سبک در روزهای اول پس از آسیب کمک به بازسازی منظم و مناسب بافت عضلانی می کند. باید بمحض اینکه درد اجازه دهد به این ورزشها قدرتی نیز پرداخته شود. انجام ورزشهای حرکتی می تواند به کاهش تورم کمک کند. ورزشهای قدرتی بتدریج بار وارد شده به عضله را افزایش می دهد.

در ادامه درمان در صورت لزوم، تجویز مسکن ها مانند استامینوفن یا ایبوپروفن و توصیه به انجام یک دوره کامل توانبخشی تخصصی کشیدگی همسترینگ و تجویز ماساژ ورزشی برای تسریع روند بهبود می شود. همچنین می توانید در صورت شدت آسیب از عصای زیر بغل مناسب استفاده کرده و در صورت لزوم  به متخصص طب فیزیکی مراجعه کنید یا اگر لازم باشد عمل جراحی صورت گیرد.

 دکترحمید ملکشاهی نیا/هیات پزشکی ورزشی استان خوزستان

.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.