دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۵

آسیب دیدگی در کشتی(بخش دوم و پایانی)

تورج ملک محمدی

برای پیشگیری از آسیب دیدگی در کشتی چه باید کرد؟

 همان طور که عنوان شد یکی از آسیب های شایع در کشتی آسیب های سر و صورت است که با توجه به حجم تمرینات کشتی و نوع خاص تمرینات ، پارگی در آن اجتناب ناپذیر است. با وجود این می توان با روش هایی از این آسیب ها و دیگر اسیب های شایع پیشگیری کنیم.

به عنوان مثال ماساژ ویژه صورت قبل از شروع تمرین ،استفاده از روغن های مخصوص و حتی روغن های بادام، زیتون و.. ، تمرینات آماده سازی برای پیشگیری از آسیب زانو بویژه طراحی تمرینات ویژه تقویت عضلات حمایت کننده زانو.

 در مجموع با توجه به ماهیت ورزش کشتی نوع آسیب های شایع آن و همچنین شرایط خاص سالن های تمرین در کشورمان لازم است ملاحظاتی را مد نظر داشت:

الف- تغذیه

با توجه به تعریق زیاد در این رشته ورزشی و همچنین نوع و ماهیت این ورزش ک دره شرایط غالب بی هوازی و با ضربان قلب بسیار بالا انجام می شد توجه به مصرف آب و الکترولیت یکی از مهمترین و حیاتی ترین ملاحظات و مراقبت هاست:

بهترین و ساده ترین راه برای جلوگیری از عوارض کم آبی و هیدراتسیون ، این است که حین و بعد از ورزش مصرف متوالی آب و املاح فراموش نشود. استفاده از آب تمرین در کنار تشک تمرین ، روش مناسبی است بهترین ترکیب این آب  به این شرح است:

- املاح آب: می توان از پودرهای او آر اس استفاده کرد یا در صورت امکان از پودرهای مجاز مخصوص تمرین با برندهای معروف و مشخص استفاده کرد.

-دمای مناسب آب؛ سرد بودن و دمای پایین این آب بسیار مخرب است.

-محل نگهداری:بهتر است جهت اطمینان از جلوگیری از آلودگی محیطی ، آب در کلمن ها و مخازن آب در بسته نگهداری شود.

- طریقه مصرف: مقدار کم و جرعه جرعه با تعداد دفعات زیاد بهترین شیوه مصرف آب است.

 به یاد داشته باشیم نکته مهم دیگر رعایت تغذیه سبک قبل از تمرین و مسابقه است.حداقل دو ساعت قبل از تمرین یا مسابقه از خوردن کربوهیدرات بخصوص جامد جدا خودداری شود و در صورت مصرف ، مایعات طبق پروتکل فوق باشد.

ب- تمرین

 نوع تمرینات آماده سازی باید مطابق با ساختار فیزیکی و فیزیولوژیک ورزشکار و مطابقت با نوع مسابقه باشد. در دوران بدنسازی یک سری تمرینات بجد باید مورد توجه قرار گیرند. به عنوان مثال به صورت همگن و یکسان بر روی عضلات موافق و مخالف کار کنند چرا که خیلی از آسیب ها به علت عدم تناسب قدرت عضلانی موافق و مخالف رخ کمی دهد. پس تغییر نوع نگرش مربیان بخصوص در بدنسازی و استفاده از نظر فیزیوتراپیست های ورزشی و پزشکان ورزشی. از طرفی ضروری است که با ویزیت توسط پزشک و انجام معاینات مربوطه برای تقویت عضلات اقدام کرد تا از بروز صدمات جلوگیری شود.

ج- اقدامات اولیه

خوشبختانه امروز در تیم های ملی و باشگاه ها بر همه اثبات شده است که حضور پزشک در کنار تیم امری ضروری است و حتی در صورت عدم حضور پزشکی، تمرین و مسابقه شروع نمی شود. به هر صورت چنانچه حین تمرین شما پزشک حضور نداشت به محض آسیب دیدگی حتما یخ درمانی شروع شود، عضو بی حرکت و ثابت شود و فرد سریعا به  درمانگاه انتقال داده شود. حتما در 24 تا 48 ساعت اول آسیب دیدگی سرما درمانی ادامه داده شود ، این امر در تمام اعضاء بجز آسیب آشیل امری ضروری است.

پایان

دکتر تورج ملک محمدی/ رئیس کمیته پزشکی فدراسیون کشتی/ مشاوره و رئیس حوزه ریاست فدراسیون پزشکی ورزشی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.