یکشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۹

ورزش و بهبود کیفیت زندگی کودکان

ورزش کودکان

کودکان طبیعتاً دارای تحرک بالایی هستند و به ندرت یک جا می نشینند.نیازی به صرف وقت و انرژی برای آموختن چیزهایی در مورد فعالیت بدنی به آنها نیست وبه اندازه کافی فعال هستند.مطالعات اخیر در مورد کودکان سراسر جهان نشان داده که آنها در مناطق شهری فقیر در حال غیرفعال شدند.

تخمین زده شده که در بسیاری از کشورها چه توسعه یافته و در حال توسعه بیشترجوانان از تحرک بدنی ناکافی برخوردارند.  فعالیت بدنی ناکافی در کودکان می تواند عواقب طولانی مدتی روی سلامتی به جای بگذارد. وقت و منابع مصروف برای آموختن ورزش به آنها قطع می شود و بازیهای کامپیوتری و تلویزیون جای تفریحات فعال آنها را می گیرد.

  • فعالیت بدنی می تواند کیفیت زندگی را در تمام سنین برای همگان بهبود بخشد. شیوه زندگی فعال باعث می شود کودکان دوستان جدیدی پیدا کنند، در فعالیت های اجتماعی باقی بمانند. بهبود انعطاف پذیری، تعادل و قوام عضلانی به پیشگیری از مشکلات جسمانی این گروه باارزش جامعه کمک می کند. مشخص شده است که شیوع بیماریهای مغزی در افرادی که از نظر بدنی فعال هستند کمتر است. فعالیت بدنی می تواند کمک شایانی به درمان برخی اختلالات فکری مثل افسردگی بنماید.
  • جلسات ورزشی برنامه ریزی شده مطابق با سطح تناسب بدنی هر فرد یا پیاده روی ساده میتواند فرصت یافتن دوستان جدید و اتصال با جامعه و کاهش احساس تنهایی و محرومیت اجتماعی را به فرد بدهد. فعالیت بدنی می تواند خود اتکایی و اطمینان به خود را که معیارهایی مبنایی در سلامت روح است افزایش دهد.
  • اطلاعات اولیه ای که از تحقیقات سازمان بهداشت جهانی در زمینه عوامل خطرساز وجود دارد حاکی از اینست که عدم فعالیت یا زندگی بی تحرک، یکی از ۱۰ علت اصلی مرگ و میر ناتوانی در کل جهان است. در کشورهای مختلف بین ۶۰ تا ۸۵ درصد از بالغین تحرک کافی برای بهبود سلامتی شان ندارند. زندگی بی تحرک باعث افزایش تمام علل مرگ و میر میشود. خطر بیماریهای قلب و عروق، دیابت و چاقی را دوبرابر می کند و مشخصاً باعث افزایش خطر سرطان روده، فشار خون بالا، استئوپروز، افسردگی و اضطراب میشود.
  • فعالیت بدنی منظم برای کودکان فوائد جسمی، روحی و اجتماعی مهمی از نظر بهداشت و سلامت به همراه دارد. تمرین های منظم فعالیت بدنی به کودکان و نوجوانان کمک میکنند تا استخوانها، عضلات و مفاصل سالمی داشته باشند. وزن و بدنشان تنظیم شود و چربی آنها کم شود و فعالیت قلب و ریه ها موثر باشند. این امر در ایجاد هماهنگی حرکت مشارکت نموده و به پیشگیری و تنظیم اضطراب وافسردگی کمک میکند.
  • کارشناسان می‌گویند شرکت کودکان در بازیهای گروهی به افزایش اعتماد به نفس، تقویت روحیه همکاری و سلامت عمومی آنها منجر می‌شود اما بعضی کودکان به ورزش و تحرک جسمی علاقه کمی دارند. بهترین راه حل برای این مسئله این است که والدین علت علاقه‌مند نبودن کودک خود را دریابند. باید در مرحله اول مستقیما با او صحبت کنید وبه او بفهمانید راه حلی برای این کار وجود دارد.
  • بازی ها، ورزش ها وسایر انواع فعالیت بدنی به کودکان و نوجوانان این فرصت را میدهد که خود باوری و اتکاء به نفس داشته باشند. موفقیت و مشارکت و اتحاد جمعی را احساس کنند. این اثرات مثبت همچنین به کاهش مضرات و خطرات ایجاد شده بوسیله روشهای زندگی مصرفی، رقابتی، پر از استرس و بی تحرک که در کودکان و نوجوانان امروزی بسیار شایع است، کمک میکند.
  • برخی تحقیقات نشان داده کودکانی که فعالیت بدنی بیشتری دارند نتایج تحصیلی بالاتری نشان  داده اند. بازیهای گروهی باعث تعامل اجتماعی مثبت شده و ظهور مهارت های اجتماعی در دوران نوجوانان را تسهیل می کنند. الگوهای فعالیت بدنی که در دوران کودکی و بلوغ کسب می شوند بیشتر در طول زندگی هر  فرد باقی می مانند بنابراین باعث فراهم آمدن پایه ای فعال و سالم در زندگی  می شوند. برعکس، عادات  غیر سالم مثل زندگی بی تحرک،    تغذیه نامناسب و سوءمصرف مواد که در دوران جوانی بوجود می آیند در دوران بزرگسالی نیز معمولاً ادامه خواهند داشت.

کمک به کودکان برای رسیدن به زندگی سالم

عدم تحرک و فعالیت های جسمانی جسمانی از ذلایل مهم چاقی است. اما عوامل دیگری همچون:

 - فقط ۳۳.۳۳ درصد از بچه ها فعالیت جسمانی دارند.

- فقط ۲۵% بچه ها آموزش های مناسب تربیت بدنی را در مهدها و مدارس فرا می گیرند.

- درصد بالایی از بچه های ۱۹ تا۱۳ ساله تغذیه متعادلی ندارند.

- ۴۰% مدارس نواحی آمریکا تعطیلی موقت را حذف کردند.

*تربیت بدنی یک فرایند چند جهته: تربیت بدنی یک کلیت بوده و بچه ها را نه تنها از لحاظ جسمانی بلکه از نظر ذهنی، عاطفی تحت تاثیر قرار می دهد.

برای رشدو  سلامتی، کودکان نیازهایی دارندکه عبارتنداز:

- یک برنامه با کیفیت مناسب تربیت بدنی در مدرسه

- حداقل یک ساعت در روز فعالیت جسمانی

- رژیم غذایی متعادل

دکترمهدی عرفانی- هیأت پزشکی ورزشی استان کرمان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.