سه‌شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۴

نیاز حیاتی ورزشکاران به حمایت اطرافیان

حمایت

ورزشکارانی که از حمایت دوستان، مربیان و خانوادۀ خود برخوردارند، موفقیت بیشتری کسب می کنند.

زمانی ­که بحث از تمرین و رقابت می ­شود، برخورداری از حمایت خانواده، دوستان و هم تیمی ­ها ممکن است یک اسلحۀ مخفی برای ورزشکار باشد تا بتواند به کمک آنها، موفقیت های ورزشی خود را افزایش دهد. ممکن است واضح و بدیهی به نظر برسد که سیستم­ های حمایت اجتماعی می ­توانند به یک ورزشکار کمک کنند تا تنها به برنامه ­های تمرینی خود بپردازد، یا یک رژیم غذایی سالم داشته باشد. اما آیا این امر واقعاً به شما کمک می ­کند تا در طول رقابت، عملکرد بهتری داشته باشید؟ بر اساس تحقیقات انجام شده بر روی گلف ­بازان، پاسخ به این سؤال مثبت است. محققی به نام تیم ریس (Rees Tim)معتقد است که حمایت دوستان و خانواده، یکی از مهمترین عواملی است که عملکرد یک ورزشکار را تحت تأثیر خود قرار می ­دهد. او معتقد است که تشویق و حمایت دوستان و خانواده، یک پارامتر کلیدی در تقویت اعتماد به ­نفس یک ورزشکار محسوب می­ شود و اعتماد به نفس است که در یک رویداد ورزشی می ­تواند موفقیت ورزشکار را رقم بزند. ریس با ۲۰۰ گلف ­باز حرفه ­ای در مورد سیستم­ های حمایت اجتماعی­، اعتماد به نفس و سطح استرس و اضطراب آنان مصاحبه کرده است.

بعد از تحلیل نتایج، ریس متوجه شد که در طول مسابقات پراسترس، بازیکنان با حمایت اجتماعی قوی توانستند بهتر بازی کنند و امتیازات بیشتری کسب کنند. این در حالی است که بازیکنان با حمایت اجتماعی کمتر، حقیقتاً بدتر بازی کردند. دیگر مطالعات نیز نشان ­دهندۀ این است که سطح بالای اعتماد به­ نفس می­ تواند موفقیت در مسابقات ورزشی را در پی داشته باشد.

این مطالعات، پرسش ­های جالبی را در ذهن ما به ­وجود می ­آورند، از جمله این ­که اعتماد به ­نفس یا چیزی که دانشمندان روان ­شناسی آن را خودکارآمدی می­ خوانند، چگونه می ­تواند روی موفقیت یک ورزشکار اثرگذار باشد. اعتقاد به­ نفس در توانایی ورزشی یک ورزشکار، یک بخش بزرگی را به خود اختصاص داده است و بیشتر ورزشکاران موفق از اعتماد به ­نفس بالایی برخوردارند، اما داشتن یک سیستم حمایتی قوی که متشکل از دوستان، خانواده، مربی یا یک هم­ تیمی باشد، بسیار حائز اهمیت است و این امر، اعتماد به ­نفس ورزشکاران را به شکل مطلوبی افزایش می­ دهد.

در این بخش به این موضوع می ­پردازیم که چطور می ­توان یک سیستم حمایتی قوی ایجاد کرد. برای داشتن این سیستم حمایتی، ۵ نکته کاربردی زیر را در نظر داشته باشید:

.

۱- تقاضای پشتیبانی کنید

این عامل احتمالاً آسان ­ترین راه برای پیدا کردن حمایت و پشتیبانی است. اهداف و برنامه ­های خود را به اشتراک بگذارید و سپس از دوستان و خانواده خود بخواهید که شما را تشویق کنند تا بتوانید به آن اهداف برسید. آن افرادی که بیشترین نزدیکی را به شما دارند، احتمالاً بزرگترین طرفداران شما هستند اما ممکن است آنها اطلاع نداشته باشند که شما می ­خواهید یا نیاز دارید که آنها شما را تشویق کنند.

.

۲- یک مربی استخدام کنید

یک مربی خوب، بزرگترین سیستم پشتیبانی شماست. یک مربی حواسش به جزئیات هست، شما را متمرکز نگه می­ دارد، بازخوردهای مثبت می ­دهد، متوجه می­ شود که شما به چه مسیری می ­روید و کاملاً روی موفقیت شخصی شما سرمایه ­گذاری می­ کند.

.

۳- یک یار تمرینی پیدا کنید

یک یار تمرینی که سطحی برابر با سطح شما داشته باشد یا حتی اندکی از شما حرفه­ ای ­تر باشد، می ­تواند بهترین دوست شما و اعتمادی برای ورزش ­کردن باشد. به دنبال افرادی بگردید که شما را به جلو هل بدهند، شما را تشویق کنند و برای اتمام کارتان به شما انگیزه بدهند. به­ دنبال یک زوج تمرینی بگردید که مثبت و مشوق باشد.

.

۴- به یک باشگاه یا تیم محلی بپیوندید

پیدا کردن پشتیبانی ضرورتاً به این معنی نیست که در شبکه حاضر کار کنید. پل بزنید و دوستان جدید پیدا کنید که در بعضی از اهداف با شما مشترک باشند. اگر شما می ­دوید و می ­خواهید بهترین دوندۀ دوی یک کیلومتر باشید، یک گروه دوندگی محلی پیدا کنید که فعال، پویا و حرکت کننده به سمت اهداف مشترک است. ممکن است که شما متوجه این موضوع شوید که این افراد همان افرادی هستند که شما را برای رسیدن به خط پایان تشویق می ­کنند.

.

۵- بقیه را پشتیبانی کنید

یک راه عالی دیگر برای ساختن یک سیستم پشتیبانی این است که خود شما نیز از بقیه پشتیبانی کنید. تشویق بقیه می ­تواند آنها را تشویق کند که بهترین عمکرد خود را داشته باشند. نتیجۀ این کار این است که همان نتیجه برای شما هم رقم خواهد خورد.

.

تهیه و تنظیم:

حرمت ­السادات زبرجد کوبجاری، محمدصادق رفعت و دکتر افسانه صنعت­کاران

کمیته روانشناسی هیات پزشکی ورزشی استان البرز

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.