یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۲

نکات کاربردی برای تغذیه سالم

تغذیه مناسب برای ورزش های تابستانی

حذف وعده های غذایی ممکن است به نظر یک راه خوب برای کاهش کالری ها باشد، اما در واقع این امر فقط باعث می شود که شما در پایان روز خیلی گرسنه شوید و در نتیجه از میان وعده های غیر بهداشتی و قندهای با هضم آسان استفاده کنید، اقدامی که می تواند موجب افزایش وزن شما شود.

- اگر غذای بی ارزش در اطراف شما وجود نداشته باشد، چشم شما آن را تحسین نمی کند، بنابراین حتی آنها را به خانه نیاورید و به آنها نزدیک نشوید. حتی اگر شخصی در خانه شما تمایل به مصرف چیپس یا سایر نوشیدنی های ناسالم داشته باشد، آنها را از چشم خود دور کنید.

-سعی کنید در زمان انجام کارهای مختلف مانند وب گردی، تماشای تلویزیون و یا فعالیت در میز کار از میان وعده استفاده نکنید. در عوض، برای چند دقیقه فعالیت خود را متوقف کرده و به میان وعده خود توجه کنید.

- یک کیسه کوچک از تنقلات سالم را در کیف یا کیف ماشین خود حمل کنید.

-از خودتان بپرسید «آیا واقعا گرسنه هستم؟ » ما بسیاری از احساساتمان، مانند استرس و خستگی را با گرسنگی اشتباه می گیریم. اگر پاسخ بله است مطمئن شوید که گرسنگی را با تشنگی اشتباه نگرفته اید. یک لیوان آب بخورید، سپس ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید، اگر هنوز گرسنه هستید، یک میان وعده سالم مصرف کنید.

- اگر می خواهید یک میان وعده مصرف کنید، اما گرسنه نیستید، از نظر روانی تحت تاثیر قرار گرفته اید. از خود بپرسید که چه احساسی دارید. تنهایی؟ خستگی؟ استرس؟ کسالت؟ سپس این سوال بزرگ را از خود بپرسید: آیا غذا خوردن این مشکل را حل می کند؟ جواب همیشه خیر خواهد بود. به عنوان مثال خوردن یک شیرینی، در کارهایی که در مورد آن نگران هستید، هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد.

- برای پیاده روی به اطراف محل کار خود بروید، یک موسیقی ساده بگذارید، یا یک فعالیت ساده دیگر را انتخاب کنید که ممکن است شما را منحرف کند و حتی خلق و خوی شما را تغییر دهد. سپس اگر شما هنوز غذا را ترجیح می دهد، خوب است. از خودتان بپرسید که واقعا چه غذایی  می خواهید. سپس یک مقدار کم از آن بخورید و حال خود را خوب کنید. مثلا اگر تمایل به شکلات دارید یک قطعه کوچک را بخورید و از آن لذت ببرید.

- مهم این است که شما به جای آنکه از روی اشتیاق غذا بخورید از روی انکار این کار را انجام داده اید. خوردن با اشتیاق تنها باعث می شود که بیشتر بخورید زیرا اشتیاق هیچ وقت راضی نمی شود.

دکترمحمدمهرتاش-کمیته تغذیه هیأت پزشکی ورزشی استان کرمان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.