پنجشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۴

قهرمانان الگوهای انگیزشی جوانان

تزئینی

حضور قهرمانان و مدال آوران در بین ورزشکاران جوان در تمرینات، تأثیری ملموس و قابل توجه بر موفقیت این ورزشکاران دارد.

حضور این قهرمانان، در ابتدا باعث تقویت روحیۀ خودشان شده و از اینکه تجربیات خود را در اختیار ورزشکاران جوان قرار می دهند، لذت می برند. از طرف دیگر، این انگیزه را در بین ورزشکاران جوان فراهم می کند تا تلاش بیشتری به خرج بدهند تا به قهرمان ملی کشورشان تبدیل شوند.

روان شناسان ورزشی کشور کرۀ جنوبی به مطالعۀ عوامل مهم در موفقیت ورزشکاران کره ای پرداخته اند و معتقدند که یکی از عوامل مهم و کلیدی در موفقیت ورزشکاران این کشور، نزدیکی آن ها به قهرمانان ملی خودشان هست و از رده های پایه تا حرفه ای، در کنار هم به تمرین می پردازند. در طول جلسات تمرینی، ورزشکاران جوان شانه به شانه با مدال آوران المپیک پیش می روند و از تمرینات اولیه لازم برای رسیدن به قهرمانی المپیک استفاده میکنند. نزدیکی و در دسترس بودن مدال آوران نامی کره ای برای ورزشکاران جوان باعث میشود تا جوانترها بتوانند با فشار مسابقات بین المللی و ترسی که نسبت به این رقابت ها دارند، بهتر کنار بیایند و شکلی از حساسیت زدایی نسبت به این رقابت ها برایشان اتفاق می افتد. آماده سازی ورزشکاران جوان همراه با قهرمانان المپیکی در یک مجموعۀ ورزشی، جلسات تمرین را به منبع انرژی تبدیل میکند و کمک میکند تا افراد جدیدی در سطح ملی و بین المللی مطرح شوند و بتوانند به لحاظ روانی با فشار بازی های المپیک و دیگر رویدادهای بین المللی، سازگاری پیدا کنند.

با این وجود، برای ورزشکاران کره ای راحت هست که در طول رقابت های بین المللی با اعتماد  به نفس بالا رقابت کنند. نزدیک بودن در تمرینات به ورزشکارانی که به موفقیت های بسیار زیادی دست یافته اند، اعتماد  به نفس فوق  العاده ای به ورزشکاران می دهد. خصوصاً این اعتماد  به نفس، زمانی قوی تر می شود که ورزشکاران به این باور می رسند که قهرمانان قبلی که هر روز با آنها تمرین می کنند، درست مثل خودشان هستند و این واکنش را در ورزشکاران جوان به وجود می آورد که «اگر آنها توانستند، پس من هم می توانم».

ورزشکاران کره ای که در رقابتهای المپیک برای اولین  بار شرکت می کنند، قبلاً بارها و بارها جلوی قهرمانان المپیکی کشور خودشان در جریان رقابت های انتخابی مسابقه داده اند. فشاری که در جریان رقابته ای انتخابی تحمل می کنند، به مدیریت و تحمل فشار مسابقات بین المللی کمک می کند. رقابت شدید بین آنها باعث می شود تا تکنیک های خلاقانه ای به کار بگیرند و خود را به چالش بکشند و در  نهایت، این فرآیند به موفقیت های بین المللی کشور کره کمک می کند.

خوشبختانه قهرمانان به  نام المپیک، جهانی و آسیایی بسیار زیادی داریم، قدر این قهرمانان را بدانیم و از حضورشان، نهایت استفاده را ببریم. مسلماً هم خود این قهرمانان و هم ورزشکاران جوان از این اتفاق بسیار راضی و خشنود خواهند بود و انرژی و انگیزۀ فعالیت در همه آن  ها تقویت خواهد شد.

.

تهیه و تنظیم: محمدصادق رفعت، دکتر افسانه صنعتکاران، نیلوفر آسیاچی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.