چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۳

دو تن از ملی پوشان تاکید کردند؛

نقش بارز آماده سازی روانی در افتخار آفرینی اخیر قایقرانی

قایقرانان

تیم ملی قایقرانی روئینگ ایران در حالی در روزهای گذشته در رقابت های قهرمانی آسیا صاحب هشت مدال شد که دارندگان پنج مدال این دوره از رقابت ها بر نقش آمادگی روانی در کسب موفقیتشان تاکید دارند.

به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی پزشکی ورزشی ایران، در رقابت های رویینگ قهرمانی آسیا که در پاتایای تایلند برگزار شد، مریم امیدی پارسا در روئینگ دونفره سبک وزن جفت پاروی بانوان به همراه نازنین رحمانی مدال طلا، در بخش روئینگ چهارنفره جفت پاروی سنگین وزن بانوان به همراه نازنین رحمانی، مهسا جاور و پریسا احمدی مدال طلا و در چهارنفره تک پاروی سبک وزن بانوان به همراه حمیرا برزگر، فرشته رومی و شکیبا وقوفی نقره کسب کرد.

 همچنین مسعود محمدی در روئینگ دونفره سنگین وزن جفت پاروی مردان  به همراه بهمن نصیری مدال نقره  و در  روئینگ چهارنفره جفت پاروی سنگین وزن مردان به همراه سیاوش سعیدی، سیدمجتبی شجاعی و بهمن نصیری به مدال طلا دست یافت.

 در این میان مسعود محمدی طی ماه های گذشته برنامه های آماده سازی روانی خود را با مشاوره کمیته روانشناسی فدراسیون پزشکی ورزشی و در راس ان دکتر لاله سامع پیگیری می کرد ، او در این خصوص گفت: قطعا یکی از ریشه های موفقیت و مدال آوری من در این رقابت ها آماده سازی روانی، تصویرسازی و به طور کلی تمرکز ذهنی بود که با مشاوره های خوبی که از طرف دکتر سامع دریافت کردم، توانستم به آن برسم.

وی به تمامی ورزشکاران توصیه کرد که در کنار تمامی برنامه های آماده سازی و تغذیه  و دیگر اصول حرفه ای که در قهرمانی یک ورزشکار موثرند، نگاه و اهمیت ویژه ای هم به مسایل روحی- روانی بدهند و حتما از طریق متخصصان روانشناسی ورزشی راه خود را برای رسیدن به موفقیت هموار کنند.

محمدی افزود: در جریان مسابقه همه هم و غم ما این بود که بهترین نتیجه را بگیریم و حتی خودمان فکر نمی کردیم با عنوان اولی از خط عبور کنیم در حالی که به شدت استرس داشتم ، دایم به خودم تلقین می کردم که می توانیم و موفق می شویم  قایق ما ۱۳ کیلو از بقیه قایق ها سنگین تر بود و کار سختی پیش رو داشتیم اما همه توان خود را به کار گرفتیم و به عنوان قایق اول از خط عبور کردیم.

این ملی پوش زنجانی روئینگ در خصوص تمرینات آمادگی اظهار داشت: زحمات و برنامه های سخت و سنگین جیوگا نشان داد سطح کیفی همه بچه های ما بالا رفته و علاوه بر آسیا، می توانیم در سطح جهانی رقابت کنیم. امیدوار هستیم این شرایط همچنان ادامه داشته باشد و بتوانیم در بازیهای آسیایی روی سکو قرار بگیریم.

اهمیت تمرکز ذهنی

مریم امیدی پارسا نیز که در کمیته روانشناسی فدراسیون پزشکی ورزشی حضور یافته بود با اشاره به نقش عوامل روانی در موفقیت خود و همچنین بهره مندی  ملی پوشان قایقرانی از دانش و توان فنی و اشراف مربیان تیم ملی از جمله جیوگا سرمربی رومانیایی، تصریح کرد: یکی از مهمترین انگیزه بچه های تیم ملی کسب افتخار برای کشورمان است و امیدواریم همچنان بتوانیم با قدرت در جهت کسب افتخار برای نام ایران تلاش کنیم.

 وی نیز آمادگی روانی و ذهنی را شرط بسیار مهمی برای کسب موفقیت دانست و گفت: برای رسیدن به هدف طبیعتا باید فارغ از هرگونه مسایل حاشیه ای تنها تمرکز داشت و زحمت کشید. اصولا یکی از رموز موفقیت یک ورزشکار همین است  بنابراین به هیچ عنوان نباید از آمادگی روانی و ذهنی غافل بود.

تمجید از ملی پوشان قایقرانی

در این دیدار دکتر لاله سامع رئیس کمیته روانشناسی فدراسیون پزشکی ورزشی با اشاره به تلاشی که این کمیته در ارائه خدمات مشاوره ای به ملی پوشان قایقرانی داشته است  ، اهتمام ملی پوشان برای کسب افتخار را ستود و ابراز امیدواری کرد که مقوله روانشناسی ورزشی بیش از پیش مورد توجه ورزشکاران قرار گیرد.

*فدراسیون پزشکی ورزشی بار دیگر این افتخار آفرینی را به خانواده قایقرانی اعم از مدیران، مربیان، ورزشکاران و دیگر دست اندرکاران این ورزش افتخار آفرین تبریک می گوید.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.