دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۳

چهار پیشنهاد کاربردی برای تمرین ذهن و حافظه

راه

از آن جا که ما همیشه در حال استفاده از ذهنمان هستیم، یکی از مهمترین چیزها در زندگی، سالم و فعال نگه داشتن ذهنمان است.

عضله ذهن مثل همه عضله های بدن نیازمند این است که تمرین کند تا قوی تر باشد. در اینجا به چند راهکار کاربردی و مفید به عنوان بهترین روش های موجود برای داشتن یک ذهن آماده اشاره می کنیم:

.

۱- بازی سودوکو را به صورت روزانه بازی کنیم

در دهه گذشته بازی سودوکوی سنتی جایگاه مهمی در روزنامه ها داشت، با خوانندگانی که ذهن خودشان را برای حل کردن پازل عددی درگیر می کردند. سودوکو در جداول متفاوت و با درجه سختی های متفاوتی انجام می شود، برای مثال یک جدول ۹ در ۹ طراحی می شود و فرد باید اعداد را در آنها جای گذاری کند، به این شکل که هر عدد در هر خط عمودی و افقی و چهارخانه های کوچکتر فقط یک بار باشد. سودوکو نه تنها ذهن ما را فعال نگه می دارد، بلکه به بهبود مهارت های حل مساله نیز کمک می کند.

.

۲- به جای تایپ کردن، سعی کنیم بنویسیم

با پیشرفت در تکنولوی تعداد افرادی که دستی می نویسند، به طور چشمگیری کاهش یافته است، در حالی که استفاده از یک قلم و کاغذ ما را به یادگیری بیشتر و موثرتری قادر می سازد. چرا که این عمل باعث فعال شدن سیستم شبکه ای ذهن ما شده و در نتیجه با تمرکز بیشتری به انجام کار خود می پردازیم.

.

۳- ورزش کنیم

حتی اگر ما به تمرینات بدنی روزانه مشغول باشیم، باز هم تمرین های جدیدی وجود دارد که تا حالا انجام نداده ایم و در تقویت ذهن ما موثرند. اگر ما ۱۵ دقیقه در روز تمرینات ریتمیک انجام دهیم، آنگاه می توانیم هم از نظر فیزیکی و هم از نظر ذهنی فعال بمانیم.

.

۴- تماشای تلویزیون را کاهش دهیم

یک تحقیق انجام شده در سال ۲۰۱۰ در آمریکا نشان داد که افرادی که بیش از ۴ ساعت وقت خود را صرف تماشای تلویزیون می کنند، پایین ترین بهره هوشی را دارند، این امر به خاطر بار اضافی است که تلویزیون به مغز داده و باعث کاهش تحریک سرعت شلیک سلول های عصبی می شود و در نتیجه باعث کاهش حافظه بیننده می شود.

.

فراموش نکنیم که بدنمان تنها جایی است که تا آخر عمر در آن زندگی می کنیم، با تمرین ذهن و بدن، آن را همیشه سالم و سرحال نگه داریم

تهیه و تنظیم:

دکتر افسانه صنعتکاران / نیلوفر آسیاچی / محمدصادق رفعت

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.