سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۴

نقش پروتئین سویا در تغذیه ورزشکاران

سویا

پروتئین سویا حاوی موادی است که ایزوفلاون نامیده می شود و ممکن است فعالیت آنتی اکسیدانی پلاسما را افزایش دهد، در نتیجه آسیب به بافت عضلات را به حداقل رسانده و به بهبود عملکرد سیستم ایمنی و ورزش کمک می کند.

پروتئین به میزان 10 تا 15 درصد ورزش های شدید جسمی مصرف می شود و در بافت های عضلانی دائماً طی فعالیت بدنی پائین آمده و دوباره بازیافت می شود. نقص در رژیم غذایی با پروتئین پائین باعث تحلیل عضلات می شود و عملکرد ورزشکار را تحت تاثیر قرار می دهد، عواقب مصرف ناکافی شامل ناتوانی برای ترمیم ویا بازیافت بافت عضله آسیب دیده، نقص در عملکرد ایمنی، بازیافت ضعیف و کاهش عملکرد است.

این مکمل فراتر از کمک به ورزشکاران، تقاضای بالای پروتئین را نیز طی تمرین در رقابت برآورده می کند، پروتئین سویا در سرعت پائین تری نسبت به پروتئین وی جذب می شود ، ممکن است افزایش زمان تحویل اسیدهای آمینه به عضلات کمک کند، در نتیجه سبب به حداکثر رساندن وزن بدون چربی بدن شود.

علاوه براین برای ورزشکاران استقامتی شواهدی وجود دارد که نشان می دهد استفاده از پروتئین طی رقابت های فوق استقامتی مثل دوچرخه سواری در مسیرهای طولانی، یک تاثیرروی صرفه جوئی کلیگوژن و در نتیجه افزایش زمان رسیدن تا واماندگی  را دارد.

-ورزشکاران ممکن است از استقامت بهتر، کاهش تجزیه عضله و افزایش وزن بدون چربی بدن بهره مند شوند.

-به صورت مربا، نوشیدنی های ورزشی، پودرها، وعده غذایی روش های معمولی هستند که ورزشکاران پروتئین سویا را در تمرینات خود دریافت می کنند تا افزایش عملکرد برآورده شود.

-سویا ایزوله قدرت حمل پروتئین بیشتری نسبت به کنسانتره سویا دارد سویا ایزوله به صورت مکمل برای ورزشکاران ترجیح داده می شود.

-پروتئین سویا به خوبی توسط اکثر افراد تحمل می شود ولی ورزشکاران دارای آلرژی به سویا از مصرف آن خودداری کنند.

-دکتر رمضان حیدریان - رئیس هیات پزشکی ورزشی استان سمنان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.