شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۴

برخی فواید ورزش

چاقی

اگرچه ژنتیک می تواند نقش مهمی در احتمال چاقی فرد ایفا کند، این وضعیت زمانی اتفاق می افتد که کالری بیش از حد به عنوان چربی در بدن ذخیره می شود و با طولانی شدن کالری بیش از حد، فرد در نهایت به چاقی تبدیل می شود.

ورزش منظم (و تغذیه مناسب) می تواند به کاهش چربی بدن کمک کند و همچنین بدن را در برابر بیماری های مزمن مرتبط با چاقی محافظت کند.

ورزش منظم یک روش اثبات شده برای کاهش خطر بیماری قلبی عروقی و سایر بیماری های غیرواگیر مزمن است. این ورزش کمک می کند تا از فشار خون بالا جلوگیری  ویا کنترل شود. همچنین باعث افزایش کلسترول لیپوپروتئین (HDL) با چگالی بالا می شود که کلسترول "خوب" نامیده می شود و LDL یا کلسترول "بد" کاهش می یابد. این ترکیب میزان پلاک های مضر را که می تواند بر روی دیواره های شرایین شما ایجاد شود را کاهش داده و جریان خون را هموار می کند. ورزش منظم می تواند به جلوگیری از دیابت نوع ۲، پوکی استخوان و برخی از سرطان ها کمک کند.

همچنین، خلق و خوی شما را بهبود می بخشد، مواد شیمیایی را در مغز شما تحریک می کند و باعث کاهش احساس افسردگی و اضطراب می شود.

ورزش به مدیریت وزن کمک می کند و شما می توانید وزن خود را تحت کنترل داشته باشید.

ورزش منظم  باعث خواب بهتر می شود، داشتن خواب خوب می تواند تمرکز و بهره وری شما را در طول روز افزایش دهد، همچنین می تواند سرگرم کننده باشد، در نتیجه سعی کنید فعالیتی را پیدا کنید که از آن لذت می برید.

برای افرادی که چاق هستند، تمرکز برنامه تمرین باید بر فعالیت هوازی باشد، ورزش ایروبیک مزایای کلی سلامت را شامل می شود، از جمله کاهش چربی، افزایش سطح انرژی روزانه و کاهش خطر ابتلا به سلامتی. در ابتدای برنامه، فرکانس و مدت فعالیت بسیار مهمتر از شدت است. مدت تمرین چهار تا پنج روز در هفته برای ۳۰ تا ۶۰ دقیقه است. علاوه بر فعالیت هوازی، تمرینات مقاومتی یا وزنی می تواند برخی از مزایای سلامت شما را فراهم کند. نه تنها تمرینات وزنی شما را قوی تر می کند بلکه باعث افزایش نسبت عضلانی به چربی شما می شود که میزان کالری را که در هنگام استراحت می سوزانید افزایش می دهد.

برای سهولت تمرین ابتدا تمرکز بر افزایش مدت زمان یعنی پنج دقیقه اول را به آرامی شروع کنید سپس افزایش شدت و در انتها پنج دقیقه آخر با پایان دادن به تمرینات کششی به بدن خود اجازه دهید تا به وضعیت استراحت خود بازگردد

 ودرپایان سعی کنید به تدریج طول و شدت تمرینات را افزایش دهید.

دکتر رمضان حیدریان- رئیس هیات پزشکی ورزشی استان سمنان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.